Page 98 - e-Kongre Bildiriler Kitabı
P. 98
görevlendirilebilmesi için 1739 sayılı Millî Eğitim Temel Kanunu’nun 50/A Maddesinde 20.04.2020
tarihinde değişiklik yapılmış; mücbir nedenlerle eğitim ve öğretim faaliyetinin iki haftadan fazla süreyle
yapılamaması halinde telafi programlarının yaz tatilinde de yapılabilmesinin önü açılmıştır.
Öğrenci başarısının belirlenmesi ve telafi programlarının uygulanmasına yönelik düzenlemeler şu
şekilde özetlenebilir:
Telafi eğitiminin Yönetmelikte tanımlar bölümüne eklenmesi,
Telafi eğitimlerinin hafta içi ve gerektiğinde hafta sonu da yapılabilmesi,
Eğitim öğretime gerektiğinde Bakanlıkça da ara verilebilmesi,
Mücbir sebeplerle uzaktan eğitim yapılabilmesi ve puanla değerlendirilmeyeceği hususunun
Yönetmeliğe eklenmesi,
Okullarda eğitime Mart ayında ara verildiği için 2019-2020 eğitim öğretim yılında bir dönem
puanı olan tüm öğrencilerin sınıfını geçmiş sayılmaları ile ilgili hükmün Yönetmeliğe eklenmesi,
Olağanüstü durumlarda sınıf geçme ve başarı durumunun nasıl değerlendirileceği hususlarında
Yönetmelik değişikliği.
Türkiye’de çeşitli sınıf seviyelerinde, öğrencinin bireysel durumuna göre planlanarak uygulanan
İlkokullarda Yetiştirme Programı (İYEP), Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı (BEP), Destekleme ve
Yetiştirme Kursu (DYK) gibi programlar bulunmaktadır (Gençoğlu, 2019). Okula dönüş ve
normalleşme süreciyle öğrenme açıklarına yönelik olarak bu programlar telafi mekanizması olarak
önemli işlevler üstlenecektir. Ancak topyekûn okul kapanışlarına karşı merkezi düzeyde telafi
planlamalarının uygulanmaya konulması, bu programlarla çeşitlendirilmiş telafi modellemelerinin de
geliştirilmesi için MEB tarafından çalışmalar devam etmektedir. Bu kapsamda gerçekleştirilen
çalışmalarımızdan biri de Yaz Okulu Programı’dır. Yaz döneminde öğrencilerimizin çok yönlü
gelişimini desteklemek amacıyla TRT ile iş birliği içerisinde İstanbul ve Ankara’da çalışmalar
tamamlanmıştır. EBA Yaz Okulu Programı’nda; öğrencinin yaz döneminde yeni eğitim öğretim dönemi
başlayana kadar okula olan bağının güçlü kalması, eğlenerek öğrenmesi, sosyal ve zihinsel yönden
gelişimlerine katkı sağlanması hedeflenmiştir. Yaz okulu programında dersler, bitirilen sınıf seviyesinin
eğlenceli bir şekilde tekrarı ve geçilen sınıf seviyesinin hazırlığı olarak planlanmıştır.
Sonuç
Genel olarak değerlendirildiğinde devam etmekte olan salgın sürecinin koşulları göz önüne
alındığında gerek yaz döneminde gerekse 2020-2021 eğitim öğretim yılı için dijital araçların ve
platformların etkili ve düzenleyici biçimde kullanılması zorunluluğu ortaya çıkmıştır. 2023 Eğitim
Vizyonu’nda yer alan “dijital materyaller ile basılı materyallerin ilişkilendirilerek, öğretmenlere bunların
etkin kullanımıyla ilgili destek materyalleri sunulması, dijital materyallerin ana öğretim materyali olarak
98