Page 97 - e-Kongre Bildiriler Kitabı
P. 97
mevzuatla belirlenmiş birtakım hükümlerin nasıl uygulanabileceği hususlarında belirsizlik doğmuştur.
Öğrenci başarılarının değerlendirilmesi ve telafi eğitimleri genel olarak Millî Eğitim Bakanlığı Okul
Öncesi Eğitim ve İlköğretim Kurumları Yönetmeliğinde belirlenmiştir. Temel eğitim kademelerinde
öğrenci başarılarının değerlendirilmesi farklılık göstermektedir.
Öğrenci Başarılarının Belirlenmesi
Millî Eğitim Bakanlığı Okul Öncesi Eğitim ve İlköğretim Kurumları Yönetmeliği hükümleri
öğrencilerin başarılarının değerlendirilmesini gerekli kılmaktadır. Buna karşın Koronavirüs-19
salgınından dolayı yüz yüze eğitime ara verilmesi, öğrencilerin uzun süre evde kalmaları, bu süreçten
yalnızca akademik olarak değil, aynı zamanda sosyal-duygusal yönlerden de etkilenmelerine yol
açmıştır. Ebeveynlerinin iş yaşamlarında (dönüşümlü çalışma, uzaktan çalışma...), ailelerin günlük
yaşantılarında görülen değişikliklere ek olarak okul ve arkadaşlarından uzak kalmak, uzun süre kapalı
ortamlarda vakit geçirmek gibi durumlar şüphesiz ki öğrenci psikolojisini etkilemiştir.
Şartlar böyleyken MEB bir yandan bilgilendirme kanallarında olumlu ve güven veren iletişim
dili kullanarak bir yandan da normalleşme sürecinde yüz yüze eğitimin başlaması veya yüz yüze eğitime
verilen aranın devam etme durumlarında ne tür senaryoların uygulanacağına yönelik hazırlıklarıyla
öğrencilerin kaygı düzeylerini düşürme çabası içerisinde olmuştur. 2020 Haziran ayında
gerçekleştirilmesi planlanan merkezi sınava girecek olan 8. sınıf öğrencileri başta olmak üzere,
öğrencilerin ders ve sınıf geçmelerine yönelik kaygılarının en aza indirilmesi için yüz yüze eğitimin
başlaması veya yüz yüze eğitime verilen aranın devam etme durumları göz önünde bulundurularak
mevzuat değişiklikleri yapılmıştır.
Telafi Eğitimi
Millî Eğitim Bakanlığı Okul Öncesi Eğitim ve İlköğretim Kurumları Yönetmeliğinde telafi
eğitimleriyle ilgili olarak “İlköğretim kurumlarında; eğitim ve öğretimi aksatacak nitelikte olağanüstü
durum, sel, deprem, hastalık, elverişsiz hava şartları gibi nedenlerle il veya ilçe hıfzıssıhha kurulunun
kararı ile gerekli gördüğü ve mahalli mülkî idare amirinin onayladığı durumlarda okullarda eğitim ve
öğretime ara verilir. Bu gibi durumlarda öğrencilerin derslerinde eksik kalan konularda telafisi için okul
yönetimleri ve il/ilçe millî eğitim müdürlüklerince gerekli önlemler alınır.” hükmü yer almaktadır.
Bahsi geçen hüküm bir il veya ilçe genelini kapsarken küresel düzeyde görülen salgın hastalık
nedeniyle ülkemiz genelinde yüz yüze eğitime ara verme kararı alınmıştır. Bu karar bir il/ilçe çevresini
değil, ülkemiz genelindeki tüm öğrencileri etkilediğinden telafi eğitim planlamasının da merkezi
düzeyde yapılmasını gerekli kıldığı için mevzuat değişikliği gerçekleştirilmiştir (T.C. Resmî Gazete, 8
Mayıs 2020, Sayı: 31121). Bununla birlikte telafi eğitimlerinin farklı senaryolara (okulların açılması
veya bir süre daha kapalı kalması) göre planlanabilmesi, planlanan telafi eğitimlerinde öğretmenlerin
97