Page 95 - e-Kongre Bildiriler Kitabı
P. 95

Giriş
                      2020 yılı Koronavirüs-19 pandemisiyle ile başlamıştır. Aralık ayı sonunda Çin’de görülmeye

               başlanan  Koronavirüs-19’un  yol  açtığı  hastalık  hızlı  bir  yayılım  göstermiş,  Dünya  Sağlık  Örgütü
               tarafından 11 Mart 2020 itibarıyla pandemi olarak ilan edilmiştir (WHO, 2020).


                      Ülke  otoriteleri  hızla  yayılan  bu  virüse  karşı  farklı  yönetim  yaklaşımları  sergilemiş;  farklı

               düzeylerde önlemler almışlardır. UNESCO verilerine göre ülkelerin Koronavirüs-19’a karşı mücadele

               etmek, yayılımı engellemek amacıyla eğitim öğretime ara vermesi, dünyadaki öğrenci nüfusunun %
               90'ından fazlasını, yaklaşık 1,6 milyon öğrenciyi etkilemiştir. Bu durum aynı zamanda büyük bir eğitim

               krizine  yol  açmıştır  (UNESCO,  2020a).  Eğitim  kurumlarının  kapalı  olduğu  bu  dönemde,  uzaktan
               öğrenme ve web tabanlı eğitim uygulamaları tercih edilen bir yöntem olmuştur. Ancak okulların kapalı

               olması  sebebiyle  öğrenci  başarılarının  belirlenmesi,  öğretmenlerin  desteklenmesi,  öğrenci  ve
               ebeveynlere psikososyal destek sağlanması, telafi eğitim planlamaları gibi birtakım sorun ve alanlarını

               da doğurmuştur (UNESCO, 2020b).


                      Türkiye’de mart ayı başında eğitim ortamlarının dezenfekte edilmesi (MEB, 2020a), öğrenci ve
               velilerin  bilgilendirilmesiyle  başlayan  önleyici  çalışmalar;  Türkiye’de  10  Mart  2020  tarihinde  ilk

               vakanın  tespit  edilmesinin  ardından  yüz  yüze  eğitime  ara  verilmesiyle  artmıştır.  Mesleki  ve  teknik
               liselerde,  tüm  okulların  hijyen,  temizlik  ve  dezenfeksiyon  çalışmalarını  sürdürmek  için  temizlik

               malzemesi üretimine odaklanmış ve yatırımlar yapılarak üretim kapasiteleri, üretim yapılan okul sayısı

               artırılmıştır. Pandemi sürecinde en çok ihtiyaç duyulan ürün olan tıbbi maske üretiminde aylık 10 milyon
               maske  üretim  kapasitesine  ulaşılmıştır.  Benzer  şekilde,  yüz  siperliği,  önlük  ve  tulum  gibi  ürünler

               üretilmeye başlanmıştır (Özer, 2020a, b).


                    Temel Eğitime yönelik çalışmalar ise bu süreçte iki ana başlıkta yoğunlaşmaktadır: (a) uzaktan
               eğitim  ders  videolarının  çekilerek  yayınlanması,  (b)  öğrenci  başarılarının  belirlenmesi  ve  telafi

               eğitimlerinin yapılabilmesine yönelik mevzuat değişiklikleri (Çetinkaya Aydın, 2020; Demirci Celep,
               2020).


                    Uzaktan Eğitim Süreci

                    TRT ile yapılan iş birliği ile eğitim kademeleri dikkate alınarak uzaktan eğitim ders videolarının

               yayınlanması için TRT EBA TV ilkokul, TRT EBA TV ortaokul ve TRT EBA TV lise olmak üzere üç
               farklı kanal kurularak uzaktan eğitim sürecinde kullanılmıştır. Videolar bu süreçte en önemli eğitsel

               materyal haline gelmiştir.

                    Bilindiği üzere, uzaktan eğitimde videolar, öğrenmede görsel ve işitsel destek sunması bakımından

               önem taşıyan ders materyalleridir (Seferoğlu, 2014). Özellikle son yıllarda İnternet hızındaki gelişim,

               video  derslerin  internet  ortamında  izlenebilme  oranını  artırmış  ve  videolar  öğrenme  öğretme
                                                               95
   90   91   92   93   94   95   96   97   98   99   100