Page 95 - e-Kongre Bildiriler Kitabı
P. 95
Giriş
2020 yılı Koronavirüs-19 pandemisiyle ile başlamıştır. Aralık ayı sonunda Çin’de görülmeye
başlanan Koronavirüs-19’un yol açtığı hastalık hızlı bir yayılım göstermiş, Dünya Sağlık Örgütü
tarafından 11 Mart 2020 itibarıyla pandemi olarak ilan edilmiştir (WHO, 2020).
Ülke otoriteleri hızla yayılan bu virüse karşı farklı yönetim yaklaşımları sergilemiş; farklı
düzeylerde önlemler almışlardır. UNESCO verilerine göre ülkelerin Koronavirüs-19’a karşı mücadele
etmek, yayılımı engellemek amacıyla eğitim öğretime ara vermesi, dünyadaki öğrenci nüfusunun %
90'ından fazlasını, yaklaşık 1,6 milyon öğrenciyi etkilemiştir. Bu durum aynı zamanda büyük bir eğitim
krizine yol açmıştır (UNESCO, 2020a). Eğitim kurumlarının kapalı olduğu bu dönemde, uzaktan
öğrenme ve web tabanlı eğitim uygulamaları tercih edilen bir yöntem olmuştur. Ancak okulların kapalı
olması sebebiyle öğrenci başarılarının belirlenmesi, öğretmenlerin desteklenmesi, öğrenci ve
ebeveynlere psikososyal destek sağlanması, telafi eğitim planlamaları gibi birtakım sorun ve alanlarını
da doğurmuştur (UNESCO, 2020b).
Türkiye’de mart ayı başında eğitim ortamlarının dezenfekte edilmesi (MEB, 2020a), öğrenci ve
velilerin bilgilendirilmesiyle başlayan önleyici çalışmalar; Türkiye’de 10 Mart 2020 tarihinde ilk
vakanın tespit edilmesinin ardından yüz yüze eğitime ara verilmesiyle artmıştır. Mesleki ve teknik
liselerde, tüm okulların hijyen, temizlik ve dezenfeksiyon çalışmalarını sürdürmek için temizlik
malzemesi üretimine odaklanmış ve yatırımlar yapılarak üretim kapasiteleri, üretim yapılan okul sayısı
artırılmıştır. Pandemi sürecinde en çok ihtiyaç duyulan ürün olan tıbbi maske üretiminde aylık 10 milyon
maske üretim kapasitesine ulaşılmıştır. Benzer şekilde, yüz siperliği, önlük ve tulum gibi ürünler
üretilmeye başlanmıştır (Özer, 2020a, b).
Temel Eğitime yönelik çalışmalar ise bu süreçte iki ana başlıkta yoğunlaşmaktadır: (a) uzaktan
eğitim ders videolarının çekilerek yayınlanması, (b) öğrenci başarılarının belirlenmesi ve telafi
eğitimlerinin yapılabilmesine yönelik mevzuat değişiklikleri (Çetinkaya Aydın, 2020; Demirci Celep,
2020).
Uzaktan Eğitim Süreci
TRT ile yapılan iş birliği ile eğitim kademeleri dikkate alınarak uzaktan eğitim ders videolarının
yayınlanması için TRT EBA TV ilkokul, TRT EBA TV ortaokul ve TRT EBA TV lise olmak üzere üç
farklı kanal kurularak uzaktan eğitim sürecinde kullanılmıştır. Videolar bu süreçte en önemli eğitsel
materyal haline gelmiştir.
Bilindiği üzere, uzaktan eğitimde videolar, öğrenmede görsel ve işitsel destek sunması bakımından
önem taşıyan ders materyalleridir (Seferoğlu, 2014). Özellikle son yıllarda İnternet hızındaki gelişim,
video derslerin internet ortamında izlenebilme oranını artırmış ve videolar öğrenme öğretme
95