Page 252 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 252

Eğitimde Yeni Normlar-II                                                                                              Uluslararası Covid-19 Kongresi




        ve genelleme yapmaktan ziyade olguları tanımlamak esastır (Göçer, 2013). Fenomenoloji desenine uygun
        olarak hazırlanan araştırmaların temel amacı gerçekçi bir yaklaşım ile fenomeni açıkça tanımlamak ve
        bunu yaparken katılımcıların deneyimlerinden yararlanmaktır (Kılınç, Kılcan, & Çepni, 2018). Tüm bu du-
        rumlar söz konusu olduğunda bu araştırma için nitel araştırma modellerinden olgu bilim (fenomenoloji)
        modelinin kullanılması uygun görülmüştür.


             Çalışma Grubu
             Araştırmaya en çok katkı yapacak grubun belirlenmesi çalışmanın seyri için önem teşkil etmektedir
        (Baltacı, 2018). Bu bağlamda düşünülerek çalışma için amaçlı örnekleme yöntemi kullanılmış ve üniversi-
        te düzeyinde eğitim gören öğrencilerden 11 kadın 9 erkek olmak üzere toplam 20 katılımcıya ulaşılmıştır.
        Katılımcılara online görüşme formu iletilmiş ve sorulara ilişkin düşünceleri alınmıştır.


             Veri Toplama Aracı
             Bu araştırmada, üç bölümden oluşan yapılandırılmış online görüşme formu ile sorular katılımcılara
        yöneltilmiştir. Görüşme formunun ilk bölümünde çeşitli demografik bilgilere ilişkin sorular, İkinci bölümün-
        de bireylerin ideoloji içerikli paylaşım yapma nedenlerini ortaya çıkarmaya ilişkin sorular sorulmuştur.
        Görüşme formunun üçüncü ve son bölümünde ise ideoloji içerikli paylaşım yapan bireylerin paylaşımları
        neticesinde kendilerini nasıl hissettiğine, başkaları üzerinde nasıl bir etki bıraktıklarına dair düşüncelerine
        ve diğerlerinin paylaşımlarından nasıl etkilendiklerine yönelik sorular sorulmuştur.


             Verilerin Toplanması
             Yapılan görüşmeler katılımcıların onayı ile kaydedilmiş olup görüşmenin başında okudukları bölüm,
        cinsiyet gibi demografik bilgilere ilişkin sorular kendilerine yöneltilmiştir. Çalışmanın devamında ise amaca
        yönelik tutumları ortaya çıkarmanın esas alındığı sorular ile devam edilmiştir.

             Verilerin Analizi
             Araştırma kapsamında yapılan görüşmeler tamamlandıktan sonra veriler ilk olarak elektronik or-
        tamda dosyalanmıştır. Ardından görüşmeler Maxqda 20 Paket Programına aktarılmış ve analiz aşama-
        sına geçilmiştir. Görüşmeden elde edilen veriler okunduktan sonra nitel araştırma programı yardımıyla
        kodlamalar yapılmıştır. Kodlamanın ardından birbiri ile ilişkili olan kodlar bir araya getirilmiş ve alt temalar
        ile temalar oluşturulmuştur.


             Geçerlilik ve Güvenirlik
             Nitel araştırmalarda geçerlilik ve güvenirlik konusu son zamanlarda önem kazanmıştır. Araştırmanın
        meşru oluşu konusunda okuyucunun ikna edilmesi bu başlıkta değerlendirilmiştir (Arastaman, Fidan, &
        Fidan, 2018). Bu bağlamda araştırmacılar, görüşme sorularının hazırlanma aşamasından itibaren analiz ve
        değerlendirme aşamasına kadar geçerlilik ve güvenirlik adımlarına uymaya yüksek düzeyde özen göster-
        mişlerdir. Benzer araştırmaların incelenmesi ve bunların dikkate alınması suretiyle sorular oluşturulmuş,
        analiz aşamasında da gerekli destek alınarak çalışma nihayete erdirilmiştir.




             Bulgular
             Katılımcılardan elde edilen verilerin analiziyle birlikte katılımcı ifadeleri dört ana tema etrafında şekil-
        lenmektedir. İlk tema kişilerin sosyal medyada ideolojilerini yansıtma durumları ve gerekçeleri, ikinci tema
        kişinin ideolojik paylaşımlarının psikolojisine etkisi, üçüncü tema kişinin paylaşımlarının ‘ötekine’ etkisinde
        dair düşüncesi ve son olarak dördüncü tema ‘ötekinin’ zıt paylaşımlarının kişiye etkisi olarak görülmektedir.
        Elde edilen bulgular aşağıda sunulmuştur.

               artvincovidcongress.org                   252                                      - Bildiri Metni -
   247   248   249   250   251   252   253   254   255   256   257