Page 257 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 257

Eğitimde Yeni Normlar-II                                  Uluslararası Covid-19 Kongresi




            insanın bir çeşit aynası konumuna gelen sosyal medyada bireylerin hangi sebeplerle ideolojik paylaşımlar
            yaptığını ve bu paylaşımlarla hem kendi üzerinde hem de diğerleri üzerinde nasıl bir etki oluşturduğunu
            bilimsel yollarla daha yakın ve güçlü bir mercekle incelemek adına bu çalışma yürütülmüştür.
                 Sosyal bir varlık olan insanın, kendini var edebilmek için en temel işlevi düşünebilmektir. Düşünce yo-
            luyla oluşturulan inanç sistemleri olarak bilinen ideolojiler; dini, siyasi, kültürel, sosyal birçok alanda ortaya
            çıkabilmektir. Toplumdaki bireylerin kendi inanış biçimlerine göre savundukları ideolojileri sosyal medya
            platformunda yansıtmaları sonucunda ortaya çıkan etki ise araştırmaya değer bir merak konusudur.
                 Bireyleri sosyal medyada ideolojik içerikli paylaşım yapmaya yönlendiren sebepleri ortaya çıkara-
            bilmek amacı taşıyan bu çalışma, paylaşımların temelde bir fikri savunma ve duyurma amacı taşıdığını
            göstermektedir. Katılımcılardan alınan cevaplar doğrultusunda sosyal medya yoluyla propaganda yapma,
            farkındalık oluşturma ve fayda sağlama amaçlarının sosyal medyada bireylerin ideolojilerine dair paylaşım
            yapma noktasında itici güç olduğu görülmektedir.
                  Katılımcılardan birinin ideoloji içerikli paylaşım yapma sebeplerine dair sorulan soruda vermiş olduğu
            cevap incelendiğinde, paylaşımlar yoluyla bir duruş ortaya koyma ve paylaşımlarla diğerlerinin fikrini de-
            ğiştirebilme amacı olduğu söylenebilmektedir. Sosyal medyada paylaşım yoluyla ideolojilerini yansıtma-
            yan bireylerin ise anlaşılma kaygısı taşıdığı veya tek bir düşünceye ait görünmek istemediği için paylaşım
            yapmadığı sonucuna varılmıştır.
                 Sosyal medyada bireyler yapmış olduğu paylaşımlarla bir içerik üreticisiyken etkileyen konumunda
            olduğu gibi aynı zamanda maruz kaldığı paylaşımlarla da etkilenen konumunda olmaktadır.
                 Hem etkilenen hem de etkileyen konumunda olan bireylerin ideolojik içerikli paylaşımlardan psikolojik
            olarak olumlu ve olumsuz yönlerde nasıl etkilendiğine dair düşüncelerini anlamak amacıyla araştırmada
            sorulan sorularla şu sonuçlara varılmıştır; olumlu yöndeki etkilerde bireylerin paylaşımlar yoluyla özgüven
            ve motivasyon kazanarak tatmin olduğunu, kendilerini daha rahat ve özgün hissettiğini söylemek müm-
            kündür; olumsuz yöndeki etkilerde ise ani çıkış yaparak bir ideolojiyi savunup sakinleştiğinde savunmadan
            geri çekilme durumu yaşandığı söylenmektedir.
                 Devamlı bir akış ve karşılıklı etkileşim içerisinde bulunulan sosyal medyada birey yapmış olduğu pay-
            laşımlarla etkileyen konumundayken bu paylaşımlarla diğerleri üzerinde olumlu veya olumsuz bir etki
            oluşturmaktır. Katılımcılara, ideolojik içerikli paylaşımlarla diğerleri üzerinde oluşturduğu etkiye dair dü-
            şüncesi sorulduğunda olumlu yönde etki oluşturduğuna inanan katılımcıların ait olduğu ideolojiler hakkında
            diğerlerini bilgilendirdiğine, dikkat ve ilgi çeken ideolojik paylaşımlarla merak uyandırdığına, sorgulamaya
            ve araştırmaya yönlendirdiğine yönelik fikirlerine ulaşılmıştır.
                 İdeolojik paylaşımlarıyla diğerleri üzerinde olumsuz bir etki oluşturduğunu düşünen katılımcılar ise
            bu paylaşımların diğerleri tarafından kışkırtıcı, yaralayıcı ve saldırı niteliğinde görüldüğü için öfkelenmelere
            sebep olduğunu düşünmektedir.
                 Farklı düşüncelerle zenginleşen fikir dünyasında bireylerin savunduğu ideolojiler olduğu gibi bu ide-
            olojilerin tam tersini savunan ve karşıt ideolojik fikirlerini sosyal medya paylaşımlarıyla yansıtan bireyler
            de söz konusudur.
                  Araştırmada katılımcılara ait olduğu ideolojinin tam tersini savunan karşıt ideoloji içerikli paylaşımlara
            maruz kaldıklarında etkilenip etkilenmediği sorulduğunda etkilenmediğini belirten katılımcıların bu payla-
            şımları umursadığı ve önemsemediği yönünde cevaplar alınmıştır. Karşıt ideolojik içerikli paylaşımlardan
            etkilendiğini söyleyen katılımcılar ise olumlu ve olumsuz etkilenenler şeklinde ikiye ayrılmıştır.
                 Olumlu yönde etkilendiğini belirten katılımcılar farklı fikirlere dair paylaşımlara maruz kaldıklarında
            hoşgörü ve saygı kazandığına, çok yönlü düşünerek sorgulamaya yöneldiğine dair cevaplar verirken olum-
            suz yönde etkilendiğini belirten katılımcılar bu paylaşımların rahatsız edici olduğuna, sinirlendirdiğine ve
            mutsuz ettiğine dair cevaplar vermiştir.
                 Araştırmada temel olarak ele alınan “sosyal medya” ve “ideoloji” kavramları alanyazında birbirinden
            ayrı şekillerde pek çok araştırmada ele alınan kavramlar olsa da bu iki kavramları bir arada ele alarak


            - Bildiri Metni -                                257                   Eğitimde Yeni Normlar-II
   252   253   254   255   256   257   258   259   260   261   262