Page 247 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 247

Eğitimde Yeni Normlar-II                                  Uluslararası Covid-19 Kongresi




              Covid-19 Sürecinde Ergenlerde Belirsizliğe Tahammülsüzlük ve Akademik Yaşam Doyumu
                                   İlişkisi: Eğitim Stresi Aracılık Rolü Üstleniyor mu?


                                          Hatice ODACI , Feridun KAYA , Fatih AYDIN c
                                                      a
                                                                     b
                                aProf. Dr., Karadeniz Teknik Üniversitesi, hatodaci@hotmail.com
                                bDr. Öğr., Üyesi, Bayburt Üniversitesi, feridunkaya25@gmail.com
                               cArş. Gör., Sivas Cumhuriyet Üniversitesi, 61fatihaydin@gmail.com



                 Özet


                 Bu çalışmanın amacı COVID-19 sürecinde lise öğrencilerinin belirsizliğe tahammülsüzlükleri ile aka-
            demik yaşam doyumları arasındaki ilişki de eğitim stresinin aracı rolünün incelenmesidir. Araştırmanın
            örneklemini 2020-2021 eğitim/öğretim yılı bahar döneminde öğrenimlerine devam eden yaşları 13 ile 19
            arasında değişen (X=16.03, SS=1.21), 257 kız (%56.0) ve 202 erkek (%44.0) lise öğrencisi oluşturmuştur.
                  Veri toplama aracı olarak Kişisel Bilgi Formu, Belirsizliğe Tahammülsüz Ölçeği, Akademik Yaşam
            Doyumu Ölçeği ve Eğitim Stresi Ölçeği kullanılmıştır. Akademik yaşam doyumu ile eğitim stresi (r=-.51,
            p<.01) ve belirsizliğe tahammülsüzlük (r=-.40, p<.01) arasında negatif yönde anlamlı ilişkiler gözlenmiştir.
            Buna ek olarak, eğitim stresi ile belirsizliğe tahammülsüzlük (r=.67, p<.01) arasında pozitif yönde anlamlı
            ilişki bulunmuştur. Yapısal eşitlik modeline ilişkin sonuçlar; belirsizliğe tahammülsüzlüğün eğitim stresi
            üzerindeki doğrudan etkisinin (β = .81, t = 10.04, p<.01), eğitim stresinin akademik yaşam doyumu üzerin-
            deki doğrudan etkisinin (β = -.66, t = -7.95, p<.01) ve belirsizliğe tahammülsüzlüğün eğitim stresi yoluyla
            akademik yaşam doyumu üzerindeki dolaylı etkisinin (β = -.54, % 95 BC [−.60, −.46]) anlamlı olduğunu
            göstermiştir.
                 Değerlendirmeler sonucunda tam aracı role ilişkin modelin verilerle iyi bir uyum gösterdiği olduğu
            belirlenmiştir (X2 (SD = 38, N = 459) = 149.49, p < .01; X2/SD= 3.93, CFI = .96, NFI = .94; RMSEA = .080;
            SRMR = .046).

                 Anahtar Kelimeler: Belirsizliğe Tahammülsüzlük, Akademik Yaşam Doyumu, Eğitim Stresi, Lise Öğ-
            rencisi, Covid-19































            - Bildiri Metni -                                247                   Eğitimde Yeni Normlar-II
   242   243   244   245   246   247   248   249   250   251   252