Page 260 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 260
Eğitimde Yeni Normlar-II Uluslararası Covid-19 Kongresi
Covid-19 Belirsizliğe Tahammülsüzlük Ölçeği
Zeynep BIYIK , Ahmet Salih ACAR , Tülay KABAAĞIL c
a
b
aPsikolojik Danışman, Marmara Üniversitesi, Orcid: 0000-0001-9106-2546, bykzeynepp@gmail.com
bPsikolojik Danışman, Marmara Üniversitesi, Orcid: 0000-0001-6526-358X, acarahmetsalihh@gmail.
com
cPsikoloijk Danışman, Marmara Üniversitesi, Orcid: 0000-0002-9568-6185, tulaykabaagil@gmail.com
Özet
Bu çalışmanın amacı üniversite öğrencilerinin Covid-19 sürecindeki belirsizliğe tahammülsüzlük düze-
yini ölçen bir ölçme aracını geliştirmektir. Bu amaç doğrultusunda “Covid-19 Belirsizliğe Tahammülsüzlük
Ölçeği” nin geliştirilmesi, geçerlik ve güvenirlik çalışmalarının yapılması sağlanmıştır. Araştırma verileri
2020-2021 Eğitim ve Öğretim yılında farklı bölümlerde öğrenim gören farklı yaş gruplarındaki 257 öğ-
renciden alınmıştır.
Ölçeğin geliştirilme aşamasında ilk olarak 36 madde oluşturulmuş ve bu 36 madde alanında yetkin
uzmanların görüşüne sunulmuştur. Uzmanlardan gelen görüşler sonucunda gerekli düzenlemeler yapılmış
ve ölçeğin uygulanabilir hali için 25 maddelik bir form elde edilmiştir. Yapılan AFA analizleri sonucunda 6
madde ölçekten atılarak 19 maddelik nihai bir form elde edilmiştir. Ölçeğin geçerlik çalışmaları için ayrıca
Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA) ve ölçüt geçerliği yapılmıştır. Güvenirlik çalışmaları için ise iç tutarlılık ana-
lizleri yapılmıştır. Elde edilen bulgulara göre, geçerlik ve güvenirlik çalışması yapılan ‘’Covid-19 Belirsizliğe
Tahammülsüzlük Ölçeği’’ AFA sonucunda tek faktör olarak elde edilmiştir.
DFA sonucunda doğrulaması yapılmış olup tek faktörlü olduğu sonucuna ulaşılmıştır. İstatistiksel
analiz sonucunda 19 maddeli ve tek boyutlu Covid-19 Belirsizliğe Tahammülsüzlük Ölçeği’ nin Cronbach
Alfa güvenirlik katsayısı 957 olarak hesaplanmıştır. Tek faktörden ve 19 maddeden oluşan ölçeğin mad-
delerine ilişkin faktör yükleri .613 ve .844 arasında değişmektedir Koronavirüs Korku Ölçeği ile ölçüt ge-
çerliliği çalışması yapılmıştır.
Anahtar Sözcükler: Belirsizliğe tahammülsüzlük, Ölçek geliştirme, Geçerlik, Güvenirlik
Abstract
The aim of this study is to develop a measurement tool that measures the level of university students
intolerance to uncertainty in the Covid-19 process. For this purpose, “Covid-19 uncertainty intolerance scale
development, validity and reliability studies have been carried out. Research data was taken from 257
students of different age groups who studied in different departments in the 2020-2021 academic year.
At the stage of development of the scale, 36 articles were first created and these 36 articles were
presented to the opinion of competent experts in the field. As a result of opinions from experts, the ne-
cessary arrangements were made and a 25-point form was obtained for the applicable version of the
scale. As a result of the AFA analysis, 6 items were removed from the scale and a final form of 19 items
was obtained.
Validating factor analysis (DFA) and Criterion validity were also performed for scale validity studies.
For reliability studies, internal consistency analyses were performed. According to the results obtained,
the ‘Covid-19 uncertainty intolerance scale’, which was conducted in a validity and reliability study, was
obtained as a single factor as a result of AFA. As a result of the DFA, it was verified and concluded that
artvincovidcongress.org 260 - Bildiri Metni -