Page 262 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 262
Eğitimde Yeni Normlar-II Uluslararası Covid-19 Kongresi
Giriş
Belirsizlik, kişinin şimdiki zamanda ve gelecekte yaşanan ya da yaşanacak olan durumlara karşı belirlilik
ve netlik hissinden yoksun olma durumudur (Sarıçam,2014). İlk insandan beridir insanlık şuandaki duru-
muna veya geleceğine ilişkin belirsizlik durumları yaşamakta ve bu duyguyu hissetmektedir. Bu belirsizlik
durumları çoğu insan için bir kaygı faktörü olmaktadır (Geçgin ve Sahranç,2017).
Kaygılar korku duygusunda nesnenin eksik olması nedeniyle oluşan belirsizliğin ışığında ortaya çıkar.
Bu belirsizlik durumu kaygı duygusunun oluşmasına zemin hazırlamaktadır (Köknel,1989 akt. Perişan,2018).
Bazı bireyler kaygı durumlarıyla sağlıklı bir şekilde başa çıkabilse de çoğu insan kaygıları nedeniyle çeşitli
içsel ve dışsal sıkıntılara sürüklenebilmektedir (Dağ,1999).
Kişi ortaya çıkan sıkıntılar nedeniyle belirsizlikle birlikte gelen kaygı durumuna katlanmakta ve ta-
hammül etmekte zorluk yaşamaktadır. Bireyin kendisi için öngörülmez ve karmaşık görünen belirsizlik
durumlarını tehdit olarak nitelendirdiği bilinmektedir (Perişan,2018).
2019 yılının son döneminde Çin’in Wuhan kentinde ortaya çıkan Covid-19 kısa süre içerisinde bütün
dünyayı etkisi altına almıştır (Erkut,2020). Bundan önceki koronavirüslerle (SARS ve MERS) benzer bir-
takım özelliklere sahip olsa da bu yeni tipin daha bulaşıcı ve enfekte edici olduğu ancak ölüm oranlarının
daha önceki koravirüslere oranla daha düşük olduğu görülmüştür.
Hastalığın 160 ülkeye yayılması, vaka ve ölüm sayılarının hızla yükselmesinin ardından Dünya Sağlık
Örgütü bu salgının bir pandemi olduğunu ve pandemi şartlarının devreye sokulması gerektiğini ilan etmiştir.
Ülkemizde de mart ayının ikinci haftasında ilk vakalar ve ölümler görülmeye başlamış, Nisan ayı itibariyle
salgın bütün yurdumuzu etkisi altına almıştır. Gelişen olumsuz şartlarla birlikte tüm eğitim kademelerinde
yüz yüze eğitime ara verilmiş olup; başta bilimsel, sanatsal, kültürel, sosyal aktiviteler olmak üzere hemen
hemen bütün yüz yüze faaliyetler sona erdirilmiştir.
Ayrıca bazı dönemlerde sokağa çıkma yasağı uygulanmıştır (Ladikli ve diğerleri,2020). Bunlarla birlikte
Covid-19 salgının hangi boyutlara ulaşacağının, hayatlarımız üzerindeki olumsuz etkisinin daha ne kadar
devam edeceğinin kestirilememesi nedeniyle insanlık bir belirsizlik durumu yaşamıştır.
Bu belirsizlik durumu kişilerin sağlıkları ve gelecekleri başta olmak üzere birçok farklı yönde kaygı
duymasına neden olmuştur (Öz Ceviz ve diğerleri, 2020). Kaygı faktörünü de beraberinde getiriyor oluşu
çoğu kişinin bu belirsizliğe karşı katlanamama ve tahammülsüzlük duygusu hissetmesine neden olmuştur
(Duman,2020).
Her yaş grubundan insan için fizyolojik ve psikolojik olarak zedeleyici etkenleri doğuran Covid-19 süreci
üniversite öğrencileri için de çeşitli olumsuzluklara neden olmuştur. Ülkemizdeki üniversite öğrencilerinin
hemen hepsi bu süreçte öğrenimlerine “online” olarak devam etmiştir. Okullarından ve sosyal çevrelerinden
uzaklaşmak zorunda kalan üniversite öğrencileri, bu durum nedeniyle yaşamları ve akademik geleceklerin-
deki belirsizlik başta olmak üzere birçok kaygı faktörüyle başa çıkmak zorunda kalmışlardır (Erkut,2020).
Alan yazında Covid-19 Pandemi sürecinin psikolojik açıdan üniversite öğrencilerindeki etkilerini ölçmek
üzere geliştirilmiş olan çalışmalar incelendiğinde bahsettiğimiz belirsizliğe tahammülsüzlük durumunu
niceliksel olarak ölçebilecek geçerlilik ve güvenirlik çalışmaları yapılmış herhangi bir ölçüm aracının bu-
lunmadığı görülmüştür. Bu çalışmamız sözünü ettiğimiz bu boşluğu gidermek ve standardize edilmiş bir
ölçüm aracını Türk alan yazınına kazandırmak için yapılmıştır.
1.2. Çalışmanın Amacı ve Önemi
Yükseköğretim kurumunun açıkladığı 2020-2021 verilerine bakıldığında ülkemizde halihazırda 8
milyon 240 bin 997 kayıtlı üniversite öğrencisi olduğu görülmüştür. Covid-19 pandemi süreci nedeniyle bu
üniversite öğrencilerinin hemen hepsi okullarından ve sosyal çevrelerinden uzaklaşmak zorunda kalmıştır.
Bu durumla birlikte pandemi koşullarının doğurduğu belirsizlikte üniversite öğrencilerinin yaşamları
ve akademik gelecekleri için kaygı duymalarına neden olmuştur. Yapılan araştırmalar oluşan kaygı durumu
nedeniyle üniversite öğrencilerinin bu sürece ve bu sürecin getirdiği belirsizliğe karşı tahammül etmekte
artvincovidcongress.org 262 - Bildiri Metni -