Page 263 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 263
Eğitimde Yeni Normlar-II Uluslararası Covid-19 Kongresi
zorlandıklarını, belirsizliğe tahammülsüzlük duygusu hissettiklerini göstermektedir (Duman,2020).
Türk alan yazınında üniversite öğrencilerinin Covid-19 sürecindeki belirsizliğe tahammülsüzlük düzeyini
ölçecek standardize edilmiş bir ölçme aracının bulunmadığı görülmüştür. Bu nedenle bu çalışmanın bilim
literatürümüze kazandırılmasının önemli olduğu düşünülmektedir.
Bu çalışmanın amacı üniversite öğrencilerinin Covid-19 sürecindeki belirsizliğe tahammülsüzlük düze-
yini ölçen bir ölçme aracını geliştirmektir. Bu amaç doğrultusunda “Covid-19 Belirsizliğe Tahammülsüzlük
Ölçeği” nin geliştirilmesi, geçerlik ve güvenirlik çalışmalarının yapılması sağlanmıştır.
Materyal ve Metot
Covid-19 pandemi sürecinde bulunan üniversite öğrencilerinin belirsizliğe tahammülsüzlük düzeyini
ölçmeyi amaç edinen bu araştırma, bir ölçek geliştirme çalışmasıdır. Geliştirilen ölçeğe ilişkin izlenen yol
bu başlık altında sunulmaktadır.
2.1. Covid-19 Belirsizliğe Tahammülsüzlük Ölçeği Geliştirme Süreci
Covid-19 pandemi sürecinde bulunan üniversite öğrencilerinin belirsizliğe tahammülsüzlük düzeyini
belirlemek için iki yol bulunmaktadır. Daha önce geliştirilen bir ölçek bu doğrultuda kullanılabilir. Eğer bu
amaçla geliştirilen bir ölçme aracı yoksa, araştırmacı bu ölçeği geliştirmek için gerekli olan çalışmalarda
bulunabilir.
Araştırmacılar tarafından yapılan incelemeler sonucunda, her ne kadar bu konuyla ilgilenen araştırma-
cılar (Artan, 2020; Haktanır, 2020; Kırlıoğlu, 2021) olmuş olsa da böylesi bir ölçme aracının geliştirilmediği
görülmüştür. Bu bağlamda araştırmacılar Covid-19 pandemi sürecinde bulunan üniversite öğrencilerinin
belirsizliğe tahammülsüzlük düzeylerini belirlemeye yarayan bir ölçme aracının gerekliliği noktasında
görüş birliğine varmıştır. Bundan ötürü aşağıda belirtilen yol haritası izlenerek ölçme aracı geliştirilmiştir.
Şekil 1. Ölçek Geliştirme Aşamaları
2.1.1. Konuya İlişkin Literatür Taraması
Bir konuya ilişkin ölçek geliştirebilmek, öncelikle o alanla ilgili literatüre hâkim olmayı gerektirmektedir.
Bundan ötürü, ölçek geliştirme aşamalarının en önemli boyutlarından biri literatür taramasıdır. Dolayısıyla
belirsizliğe tahammülsüzlükle ilgili yapılmış olan hem yerli hem yabancı araştırmalar incelenmiştir. Bunun
sonucunda, geliştirilecek olan ölçeğin alt yapısına zemin hazırlanmıştır.
2.1.2. İçerik Analizi
Madde havuzu oluşturulmadan önce sadece literatür taraması ile yetinilmemiş, aynı zamanda geliş-
tirilecek olan ölçeğin birinci dereceden muhatabı olan bazı öğrencilerle kompozisyon çalışması yapılmıştır.
Bu çalışmada öğrencilerden iki soruya cevap vermeleri istenmiştir. Bu sorular şunlardır: ‘’1. Belirsizlik sizin
- Bildiri Metni - 263 Eğitimde Yeni Normlar-II