Page 263 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 263

Eğitimde Yeni Normlar-II                                  Uluslararası Covid-19 Kongresi




            zorlandıklarını, belirsizliğe tahammülsüzlük duygusu hissettiklerini göstermektedir (Duman,2020).
                 Türk alan yazınında üniversite öğrencilerinin Covid-19 sürecindeki belirsizliğe tahammülsüzlük düzeyini
            ölçecek standardize edilmiş bir ölçme aracının bulunmadığı görülmüştür. Bu nedenle bu çalışmanın bilim
            literatürümüze kazandırılmasının önemli olduğu düşünülmektedir.
                 Bu çalışmanın amacı üniversite öğrencilerinin Covid-19 sürecindeki belirsizliğe tahammülsüzlük düze-
            yini ölçen bir ölçme aracını geliştirmektir. Bu amaç doğrultusunda “Covid-19 Belirsizliğe Tahammülsüzlük
            Ölçeği” nin geliştirilmesi, geçerlik ve güvenirlik çalışmalarının yapılması sağlanmıştır.

                 Materyal ve Metot
                 Covid-19 pandemi sürecinde bulunan üniversite öğrencilerinin belirsizliğe tahammülsüzlük düzeyini
            ölçmeyi amaç edinen bu araştırma, bir ölçek geliştirme çalışmasıdır. Geliştirilen ölçeğe ilişkin izlenen yol
            bu başlık altında sunulmaktadır.


                 2.1. Covid-19 Belirsizliğe Tahammülsüzlük Ölçeği Geliştirme Süreci
                 Covid-19 pandemi sürecinde bulunan üniversite öğrencilerinin belirsizliğe tahammülsüzlük düzeyini
            belirlemek için iki yol bulunmaktadır. Daha önce geliştirilen bir ölçek bu doğrultuda kullanılabilir. Eğer bu
            amaçla geliştirilen bir ölçme aracı yoksa, araştırmacı bu ölçeği geliştirmek için gerekli olan çalışmalarda
            bulunabilir.
                  Araştırmacılar tarafından yapılan incelemeler sonucunda, her ne kadar bu konuyla ilgilenen araştırma-
            cılar (Artan, 2020; Haktanır, 2020; Kırlıoğlu, 2021) olmuş olsa da böylesi bir ölçme aracının geliştirilmediği
            görülmüştür. Bu bağlamda araştırmacılar Covid-19 pandemi sürecinde bulunan üniversite öğrencilerinin
            belirsizliğe tahammülsüzlük düzeylerini belirlemeye yarayan bir ölçme aracının gerekliliği noktasında
            görüş birliğine varmıştır. Bundan ötürü aşağıda belirtilen yol haritası izlenerek ölçme aracı geliştirilmiştir.

                                              Şekil 1. Ölçek Geliştirme Aşamaları






















                 2.1.1. Konuya İlişkin Literatür Taraması
                 Bir konuya ilişkin ölçek geliştirebilmek, öncelikle o alanla ilgili literatüre hâkim olmayı gerektirmektedir.
            Bundan ötürü, ölçek geliştirme aşamalarının en önemli boyutlarından biri literatür taramasıdır. Dolayısıyla
            belirsizliğe tahammülsüzlükle ilgili yapılmış olan hem yerli hem yabancı araştırmalar incelenmiştir. Bunun
            sonucunda, geliştirilecek olan ölçeğin alt yapısına zemin hazırlanmıştır.


                 2.1.2. İçerik Analizi
                 Madde havuzu oluşturulmadan önce sadece literatür taraması ile yetinilmemiş, aynı zamanda geliş-
            tirilecek olan ölçeğin birinci dereceden muhatabı olan bazı öğrencilerle kompozisyon çalışması yapılmıştır.
            Bu çalışmada öğrencilerden iki soruya cevap vermeleri istenmiştir. Bu sorular şunlardır: ‘’1. Belirsizlik sizin


            - Bildiri Metni -                                263                   Eğitimde Yeni Normlar-II
   258   259   260   261   262   263   264   265   266   267   268