Page 264 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 264

Eğitimde Yeni Normlar-II                                                                                              Uluslararası Covid-19 Kongresi




        için ne demek ne ifade ediyor? 2. Belirsizlik hayatınızda neleri değiştirdi, nasıl bir etkisi oldu?’’. Bu uygulama
        toplamda 11 öğrenciye yapılmış ve yazdıkları ifadeler içinden dikkat çekenler madde haline getirilmiştir.


             2.1.3. Madde Havuzunun Meydana Getirilmesi
             Literatür taraması ve kompozisyon çalışması sonucunda toplam 36 madde hazırlanmıştır. Madde-
        lerin oluşturulmasında, belirsizliğin bireyin yaşamındaki tüm boyutlarıyla ilgili olmasına dikkat edilmiştir.


             2.1.4. Maddelerin Uzman Görüşüne Sunulması
             Madde ifadelerinin hazırlanma sürecinden sonra oluşturulan 36 maddelik Covid-19 belirsizliğe ta-
        hammülsüzlük ölçeği, 13 uzmanın görüşüne sunulmuştur. Bu uzmanlardan 12 tanesi ölçek maddelerini
        incelemiş ve maddeler hakkında fikrini beyan etmiştir. Uzmanlara bu bağlamda her madde için üç seçe-
        nek sunulmuştur. Bu seçenekler şunlardır: 1. Kalmalı, 2. Düzeltilmeli, 3. Kaldırılmalı. Bununla beraber, her
        uzman için fikirlerini açıklayabilmeleri amacıyla boşluklar bırakılmıştır.

             2.1.5. Uzman Görüşleri Doğrultusunda Bazı Maddelerin Revize Edilmesi
             İletilen 12 uzman görüşü tek bir formda birleştirilmiştir. Uzmanların önerileri dikkate alınarak bazı
        maddelerde revizyona gidilmiştir. Revizyon sonucunda taslak ölçeğin 25 madde olarak hazırlanmasına
        uzman görüşleri doğrultusunda karar verilmiştir.

             2.1.6. Verilerin Toplanması ve Örneklem Grubu
             25 maddeden oluşan ölçeğin pandemi sürecindeki üniversite öğrencilerine uygulanabilmesi için çev-
        rimiçi form oluşturulmuş ve verilerin toplanmasına başlanmıştır. Form aracılığıyla 2020-2021 eğitim
        öğretim yılında farklı bölümlerde öğrenim gören farklı yaş gruplarındaki 257 öğrenciden veri toplanmıştır.
        Açımlayıcı Faktör Analizi (AFA) ve Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA) için toplanan verilerin tamamının uygun
        olduğu görülmüştür.


             2.2. Geçerlik Güvenirlik Çalışmalarının Yapılması
             Bu başlık altında geliştirilen Covid-19 Belirsizliğe Tahammülsüzlük Ölçeği (CBTÖ) için yapılan geçerlik
        ve güvenirlik analizlerine yer verilmiştir.


             2.2.1. Geçerlik Analizleri
             Bir ölçme aracı geliştirilirken temel amaç, ölçek maddelerinin bütünlük içinde olmasını sağlamaktır.
        Bundan dolayı araştırmacılar geliştirdikleri ölçekleri için faktör analizini kullanmaktadır. Faktör analizi, mad-
        deler arasındaki ilişkiyi başarılı bir şekilde sonuçlandırmaya son derece yardımcı olmaktadır. Büyüköztürk
        (2015) faktör analizinde farklı parametrelerin kullanılması yoluyla çok sayıda maddenin aynı yapı içinde
        olup olmadığının sınanmasını sağlandığını ifade etmiştir. Başka bir ifadeyle faktör analizi maddelerin yapı
        geçerliğini test etmek anlamına gelmektedir. Faktör analizinde KMO ve Barlett testleri incelenmiştir. Tav-
        şancıl (2010) KMO değerinin 1’e yaklaşmasıyla mükemmel değer; 0.5’in altında kalmasıyla kabul edilemez
        değer olduğunu ifade etmiştir.


             2.2.2. Güvenirlik Analizleri
             Ölçme aracının geliştirilme sürecinde, bu aracın ne kadar güvenilir olduğunu belirlemeye yarayan farklı
        yöntemler bulunmaktadır. Güvenilirlik; geliştirilen veya uyarlanan ölçme aracının, yapıyı ölçebilme düzeyi
        anlamına gelmektedir (Tavşancıl, 2010). Bundan dolayı, bu çalışmanın güvenirlik analizini sağlamak için
        Cronbach Alpha iç tutarlık kat sayısı ve Doğrulayıcı Faktör Analizleri (DFA) yapılmıştır.





               artvincovidcongress.org                   264                                      - Bildiri Metni -
   259   260   261   262   263   264   265   266   267   268   269