Page 265 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 265
Eğitimde Yeni Normlar-II Uluslararası Covid-19 Kongresi
2.2.3. Kişisel Bilgi Formu
Ölçeğin geliştirilme aşamasında çevrimiçi olacak biçimde veri toplanmıştır. Veri toplanırken yaş, cin-
siyet, bölüm ve maddi gelir düzeyinden oluşan dört soruluk kişisel bilgi formu kullanılmıştır.
3. Bulgular
Bu bölümde Covid-19 Belirsizliğe Tahammülsüzlük Ölçeğinin geliştirilmesi sürecinde elde edilen bul-
gular sistemli bir şekilde sunulmaktadır. Analizlerin anlaşılır olabilmesi için tablolara yer verilmiştir.
3.1. Geçerlilik Analizlerine Ait Bulgular
Geliştirilen bir ölçek çalışmasında uygun veriler toplandıktan sonra analiz aşamasına geçilmektedir.
Covid-19 Belirsizliğe Tahammülsüzlük Ölçeği için ilk adımda maddelerin birbiriyle olan ilişkilerini ve alt
boyutlarını belirlemek amacıyla açımlayıcı faktör analizi yapılmıştır. Açımlayıcı faktör analizi sonucunda
ölçek maddeleri için KMO ve Bartlett testi değerlerine bakılarak bu değerlerin istenilen düzeyde oldukları
görüldükten sonra ölçeğin sonraki aşamasına geçilmiştir. Madde yük değerlerinin yüksek olmasının madde
kararlılığı açısından önemli olduğu için gerçekleştirilen analizlerde 0.50 değeri altında madde yüküne sahip
maddeler elenmiştir (Yaşar, 2014). Ardından gerçekleştirilen analizlerden elde edilen KMO ve Bartlett testi
değerlerine aşağıdaki tabloda yer verilmiştir.
Tablo 1. KMO ve Bartlett’s Testi Değerleri
Kaiser-Meyer-Olkin Örneklem Yeterliliği ,956
Ki-Kare Değeri 3502,318
df 171
Bartlett’s Test of Sphericity
P ,000
Tabloya bakıldığında KMO değerinin .956 olduğu görülmektedir. Literatürde kabul gören değer 0.50
ve üstünde olan değerlerdir. Bu durumda çalışmanın KMO değeri çok iyi olarak kabul edilen değerler ara-
sındadır. Bartlett’s testi sonucunda; 3502,318 (p<0.05) değeri elde edilmiştir. Bu sonuca göre elde edilen
değerler anlamlı ve analiz için kullanılan veriler normal dağılmaktadır.
Tablo 2. Covid-19 Belirsizliğe Tahammülsüzlük Ölçeği Açıklanan Toplam Varyans Miktarları
Faktörler Başlangıç Özdeğerleri Toplam Faktör Yük Değerleri
Toplam % Kümülatif % Toplam % Toplam %
1 10,826 56,978 56,978 10,826 56,978 56,978
2 1,006 5,297 62,275
3 ,859 4,522 66,797
4 ,744 3,916 70,714
5 ,661 3,480 74,194
6 ,586 3,084 77,277
7 ,516 2,717 79,994
8 ,485 2,553 82,547
9 ,466 2,451 84,998
10 ,447 2,353 87,351
11 ,350 1,841 89,192
- Bildiri Metni - 265 Eğitimde Yeni Normlar-II