Page 269 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 269
Eğitimde Yeni Normlar-II Uluslararası Covid-19 Kongresi
CFI 0.95≤CFI≤1.00 0.90≤CFI≤0.97 0.941
GFI 0.90<GFI<1.00 0.85< GFI <0.90 0.890
Tablo 9’a bakıldığında, yapılan doğrulayıcı faktör analizi sonucuna göre iyilik uyum değerleri görül-
mektedir. Tablo incelendiğinde iyilik uyum değerlerinin tümünün kabul edilebilir değerler arasında olduğu
sonucuna ulaşılmaktadır. Analiz sonucuna göre; c2/dg= 2.897, RMSEA= 0.076, SRMR= 0.070, IFI= 0.944,
CFI= 0.941 ve GFI= 0.890 olarak belirlenmiştir.
4. Tartışma ve Sonuç
Herhangi bir ölçme aracı geliştirme çalışması yapıldığında öncelikle literatürde araştırılmak istenen
konuya benzer olarak yapılmış çalışmalar var mı diye bakılması gerekir. Eğer benzer bir ölçme aracına
rastlanırsa araştırmacıların neden yeni bir ölçme aracına gereksinim duyduklarını açıklamaları gerekir
(Okan ve Ekşi, 2021). Literatür incelendiğinde Sarıçam ve arkadaşları tarafından 2014 yılında Türkçeye
uyarlanan ve 2007 yılında Carlo’n ve arkadaşları tarafından geliştirilen “Intolerance of Uncertainty Scale
(Belirsizliğe Tahammülsüzlük Ölçeği)” ile isim ve konu olarak benzerlik taşıdığı görülmektedir. Ancak bizim
araştırmamızın Covid-19 sürecini baz alarak yapılması ve maddelerimizin de yine bu doğrultuda hazırlan-
ması göz önünde bulundurulduğunda içerik ve amaç yönünden iki araştırmanın birbirlerinden farklı olduğu
görülmektedir. Bu farklılık da Covid-19 sürecinde üniversite öğrencilerinin belirsizliğe tahammülsüzlük
düzeylerini ölçebilecek bir ölçme aracının varlığına olan ihtiyacı ortaya koymaktadır.
Ölçeğin geliştirilmesi sürecinde önce 15 üniversite öğrencisine Covid-19 sürecinde yaşadıkları belir-
sizliğe tahammülsüzlük duygusuna ilişkin kompozisyon yazdırılmış ve araştırmacılar tarafından bu kom-
pozisyonlardaki ifadeler maddeleştirilmiştir. Maddeleştirme sonrasında oluşturulan ölçeğin 36 maddelik
formu uzman değerlendirmesi için alanında uzman 15 kişiye gönderilmiştir.
Uzman değerlendirmesi sonucu ölçekten 11 madde çıkarılmış ve 25 maddelik bir form elde edilmiştir.
Bu 25 maddelik form 2020-2021 Akademik yılında muhtelif bölümlerde öğrenim gören farklı yaş grupla-
rındaki üniversite öğrencilerine uygulanmıştır. Uygulama sonucunda elde edilen veriler üzerinde ilk olarak
açımlayıcı faktör analizi uygulanmıştır. AFA sonucunda ölçek maddelerinin tek faktör üzerinde yoğunlaş-
tığı sonucuna ulaşılmıştır. Tek faktörlü ölçeğin toplam açıklanan varyans değeri %56,978 bulunmuştur.
Bu değerin sosyal bilimler için kabul edilebilir düzeyde olduğu görülmektedir (Yaşlıoğlu,2017). Mad-
delerin yük değerine bakıldığında alan yazında 600’ün üzerinde yük değerine sahip maddelerin çok güçlü
maddeler olduğu bilindiğinden 600’ün altında yük değerine sahip olan 6 madde çıkarılmış ve 19 maddelik
nihai form elde edilmiştir.
Bu verilerin ışığında ölçek maddeleri doğrulayıcı faktör analizine sokulmuştur. DFA sonucunda da kabul
edilebilir uyum değerlerine ulaşılmıştır (χ2/sd) = 2.897; RMSEA = 0.076; SRMR değeri= 0.070; IFI=0.944
CFI= 0.941; GFI= 0,890). Bu sonuçlar da geliştirilen ölçme aracının geçerlilik ve güvenilirlik konusunda ge-
rekli yeterliliklere sahip olduğunu göstermektedir.
4.1. Sınırlılıklar ve Öneriler
Yapılan çalışmalarda araştırmacılar ellerinden geleni yapmış olsa da bazı hususların gözden kaçması
ya da birtakım sınırlılıkların bulunması mümkündür. Pandemi şartları nedeniyle veriler online form dol-
durma şeklinde toplanmıştır. Araştırmacılar tarafından bu formların yüz yüze olarak toplanmasının daha
geçerli ve sağlıklı bir yöntem olduğu düşünülse de pandemi şartları nedeniyle verileri yüz yüze toplamak
mümkün olmamıştır yapmak mümkün olmamıştır.
Yine bu çalışmanın başka bir sınırlılığı da bu öğrencilerin aileleriyle herhangi bir görüşme yapılmamış
olmasıdır. Öğrencilerin derslerine evde devam ediyor olmalarının diğer aile bireyleri içinde süreci daha zor
ve tahammül edilmez hale getirdiği düşünüldüğünde meseleye onların tarafından da bakmamıza yardımcı
olacak bir bilimsel araştırmanın yapılmasının önemli olduğu düşünülmektedir. Bu çalışmanın sonucunda
- Bildiri Metni - 269 Eğitimde Yeni Normlar-II