Page 273 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 273
Eğitimde Yeni Normlar-II Uluslararası Covid-19 Kongresi
EBA Çocuk Kitapları Dizisinde Yer Alan Zeliş Serisi Karakterlerinin Geliştirilme Yolları
Meltem ÇETİNKAYA a
aDoktora Öğrencisi, İstanbul Üniversitesi-Cerrahpaşa, meltem.cetinkaya@ogr.iuc.edu.tr
Özet
Tüm dünyayı etkisi altına alıp çeşitli alanlarda birçok anlayışın değişmesine neden olan Covid-19 süreci,
eğitim-öğretimde de birçok değişime neden olmuştur. Uzaktan öğretim anlayışının hakim olmaya başlama-
sıyla EBA (Eğitim Bilişim Ağı) kullanımının öğrenciler arasında yaygınlık kazanmaya başladığı görülmüştür.
Öğrenciler, kolayca erişebildikleri EBA’daki okuma listelerinden “Çocuk Kitapları Dizisi”nde yer alan
kitapları daha yoğun bir biçimde okur hâle gelmişlerdir. Öğrenciler tarafından bu e-kitapların tercih edil-
meye başlanması ilgili kitaplar üzerinde çalışmaların gerçekleştirilmesi gerekliliğini ortaya koymuştur. Bu
bağlamda çalışmamızın amacı, EBA’daki çocuk kitapları dizisinde yer alan Zeliş serisi karakterlerinin gelişti-
rilme yollarının belirlenmesi olarak saptanmıştır. Çalışmada, EBA’da yer alan Zeliş serisinin tüm kitaplarına
ulaşılabildiği için örneklem alma yoluna gidilmemiş ve tüm evren üzerinde çalışılmıştır. Bu bağlamda Üzeyir
Gündüz’ün EBA’da yer alan “Günaydın Zeliş”, “Zeliş Yürüyor”, “Zeliş Bir Yaşında”, “Zeliş’e Kardeş Geliyor” ve
“Zeliş Anaokulunda” adlı beş öykü kitabı üzerinde incelemeler gerçekleştirilmiştir. Verilerin toplanmasında,
doküman incelemesi yöntemi kullanılmıştır.
Elde edilen veriler araştırmacı tarafından geliştirilen “Karakter Geliştirme Yolları Belirleme Formu”na
kaydedilerek betimsel çözümleme türlerinden kategorisel çözümleme tekniği uygulanmıştır. Kitaplarda yer
alan karakterlerin geliştirilme yollarının kullanım sıklıkları belirlenmiş ve bu veriler, kitaplardan alıntılarla
desteklenmiştir. Araştırma sonuçlarından hareketle yazınsal kurgunun önemli ögelerinden olan karakter-
lerin geliştirilme yollarının öğrencilerin metinleri anlamlandırmalarına etkisi tartışılmıştır.
Anahtar Kelimeler: EBA, Çocuk Edebiyatı, Çocuk Kitabı, Karakter, Covid-19
Abstract
The Covid-19 process, which has affected the whole world, and caused many understandings to change
in various fields, has also caused many changes in education. It has been observed that the use of EBA
has started to become widespread among students. Students read more books in the “Children’s Books
Series” from the reading lists in EBA, which they can easily access. The fact that these e-books started
to be preferred by students showed that studies on these books should be carried out. Our study aims
to determine the development ways of Zeliş Series characters. Since all the books of the Zeliş Series in
EBA can be accessed, sampling was not used in the study.
Üzeyir Gündüz’s five storybooks named “Good Morning Zeliş”, “Zeliş is Walking”, “Zeliş is One Year Old”,
“A Brother is Coming to Zeliş”, and “Zeliş is in Preschool” in EBA were examined. The document analysis
method was used in data collection. The categorical analysis technique, which is one of the descriptive
analysis types, was applied. The frequency of use of the development ways of the characters in the books
has been determined, and these data are supported by quotations. At the end of the examination, it was
determined that character development with behaviors and actions was used more in the books compa-
red to other character development methods, and character development with physical characteristics
was used less in the books.
In the Zeliş Series books, the book in which character development methods are used the most is
Zeliş is in Preschool, and the book that is used the least is Zeliş is One Year Old. In the study, based on the
- Bildiri Metni - 273 Eğitimde Yeni Normlar-II