Page 272 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 272

Eğitimde Yeni Normlar-II                                                                                              Uluslararası Covid-19 Kongresi




         Covid-19 Pandemisinin Ruhsal ve Psikosomatik Etkileri ile Pozitif ve Negatif Duygu Arasın-
                       daki İlişkide Psikolojik Sağlamlığın Aracılık Rolünün İncelenmesi


                                 Hatice ODACI , , Tuğbae TÜRKKAN  , Kenan BÜLBÜL
                                                                                   c
                                                                  b
                                              a
          a  Prof. Dr.,Karadeniz Teknik Üniversitesi,  Edebiyat Fakültesi, Psikoloji Bölümü, hatodaci@hotmail.com
          b  Öğr. Gör.,Gümüşhane Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Fakültesi, Sosyal Hizmet Bölümü, turkkan83@hot-
                                                      mail.com
               cDoktora Öğrencisi, Trabzon Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Fakültesi, k_bulbul@hotmail.com


             Özet


             Bu çalışmanın amacı Covid-19 pandemisinin öğretmenlerin ruh sağlığına etkileri ile duygu durum
        özellikleri ilişkisinde psikolojik sağlamlığın aracı rolünün incelenmesidir. Çalışmada veri toplama araçları
        olarak ‘’Covid-19 Pandemisinin Ruhsal ve Psikosomatik Etkilerini Değerlendirme Ölçeği’’, ‘’Pozitif ve Negatif
        Duygu Ölçeği’’ ‘’Connor-Davidson Psikolojik Sağlamlık Ölçeği- Kısa Formu’’ kullanılmıştır.
             Araştırmanın verileri 2020-2021 eğitim öğretim yılı bahar döneminde toplanmıştır. Araştırma grubu
        toplam 250 öğretmenden oluşmaktadır. Öğretmenlerin yaşları 24 ile 63 arasında değişmekte olup yaşları
        ortalaması 38.09 olarak hesaplanmıştır. Ortalama mesleki kıdemleri ise en düşüğü 1 yıl, en yükseği ise 44
        yıl olmak üzere ortalama 13.7 yıl olarak belirlenmiştir. Yapılan analizler sonucunda Covid-19 pandemisinin
        ruh sağlığı üzerine etkileri ile psikolojik sağlamlık arasında negatif,  negatif duygu durum ile pozitif yönde
        anlamlı ilişkiler tespit edilmiştir. Aracılık analizinde 250 kişilik örneklem büyüklüğü bootstrap yöntemi
        ile.05 güvenaralığında 10000 kişi olarak yeniden oluşturulmuş ve böylece analizlerin yeniden örnekleme
        ile oluşturulan daha büyük veri setleri üzerinden yapılması yoluyla daha güvenilir sonuçlara ulaşılabilmesi
        mümkün olmuştur.
             Buna göre ise pozitif duygu durum ile ruh sağlığı ilişkisinde psikolojik sağlamlığın aracılık ettiği, nega-
        tif duygu durum ile ruh sağlığı ilişkisinde psikolojik sağlamlığın aracı etkisinin ise anlamsız olduğu tespit
        edilmiştir.

             Anahtar Kelimeler:  Covid-19 Pandemisi, Ruh Sağlığı, Pozitif ve Negatif Duygu, Psikolojik Sağlamlık,
        Öğretmenler.






























               artvincovidcongress.org                   272                                      - Bildiri Metni -
   267   268   269   270   271   272   273   274   275   276   277