Page 403 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 403
Eğitimde Yeni Normlar-II Uluslararası Covid-19 Kongresi
lemeye yönelik bir dizi sorudan oluşan bir araştırma materyali olarak tanımlamaktadır. Aiken (1997) ise
kişisel özellikler, ilgiler, tutumlar gibi özellikleri ölçmek için geliştirilen araçlara envanter, anket, ölçek, test,
tarama, indeks, gösterge gibi isimlerin verilebildiğini belirtmektedir.
Alanyazına bakıldığında Karabekir, Demirdal, Balcı, Uyar, Korkmaz, ve Demirtürk (2007), hastanede
çalışan sağlık personelleri üzerinde yaptıkları çalışmada hastane personellerine yeterli imkanların ve bil-
gilendirmenin verilmesine rağmen bireylerin el yıkama alışkanlığı konusunda bilgi ve uygulama eksiklikleri
olduğu belirtmiştir.
Makay, Yılmaz, İçöz ve Kolcu (2008) sağlık personelleri üzerinde yaptıkları çalışmada el yıkama
konusunda uygulama eksiklikleri olduğunu görmüşlerdir. El yıkama işlemini yapmak için her durumda
zaman ayrılması gerektiği kanısından, el yıkama için gerekli zaman faktörünün önemli bir sorun haline
gelebileceğini belirtmişlerdir.
Günaydın (2013) çalışmasında usulüne uygun el yıkama hastane enfeksiyonlarının önlenmesinde en
basit ve en etkili yöntem olduğunu belirtmiştir. Bunula beraber hastane enfeksiyonların dışında sağlığın
korunması açısından da el yıkamanın son derece önemli olduğunu vurgulamıştır. El yıkamanın mediko-
sosyal bir etkinlik olduğunu öne sürmüştür.
Bu çalışmanın amacı bireylerin el temizliği alışkanlıklarının belirlenmek ve bireylerin bu konu hakkındaki
düşüncelerini belirlemektir. Bu bakımdan araştırmanın temel problemleri olarak;
1 – Katılımcılar ellerini hangi sıklıkla yıkamaktadır?
2 - Katılımcılar hangi temizlik maddesinin ellerini daha iyi temizlediğine inanıyorlar?
3 - Katılımcılar ellerini yıkamadığında ne hissediyor?
4 – Katılımcılara göre bireylerdeki el temizliği bilinci nerede oluşturulmaya başlanmalıdır?
5 - Katılımcıların el yıkama alışkanlıkları ne durumdadır?
6 - Katılımcılar ellerini ne tür temizlikleri ile yıkamaktadırlar?
Şeklinde belirlenmiştir.
2. Yöntem
Araştırma Modeli
Bu araştırma nicel araştırma yöntemlerinden olan betimsel (ilişkisel) tarama modeli tekniği kulla-
nılarak yapılmıştır. Tarama modeli kavramı, geçmişte veya günümüzde de bir durumun olduğu biçimde
betimlemeyi amaç edinen araştırma yaklaşımı olarak tanımlanmaktadır. Karasar, (2010). Büyüköztürk
(2014)’ e göre ise betimsel tarama modeli diğer araştırmalara oranla daha geniş örneklemler üzerine
yapılan bir olayla alakalı olan katılımcıların bakış açılarının veya ilgi, yetenek, tutum, beceri vb. niteliklerinin
belirlendiği bilimsel incelemelerdir.
Veri Toplama Aracı
Araştırmacılar tarafından geliştirilen anketin, son hali oluşturularak örneklemdeki gönüllü kişilere uy-
gulanmıştır. Anket iki bölümden meydana gelmektedir. 1. bölüm Demografik özellikler bölümü, 2. bölüm
araştırmacılar tarafından araştırma problemleri kapsamında ve uzman görüşleri çerçevesinde hazırlanan
anket maddelerinden oluşmaktadır.
Demografik özellikler bölümümüzde cinsiyet, yaş, eğitim durumu, meslek, gelir düzeyi içerikli sorular
vardır.
Veri Toplama Aracı Geliştirme Süreci: Büyüköztürk (2005)’e gore anket geliştirme aşamaları şu şe-
kilde verilmektedir.
a. Problemi Tanımlama: Araştırma konusuyla ilgili derin bir literatür taraması yapılmış, araştırma alt
ve ana problemleri belirlenmiştir.
b. Madde Yazma: Alanyazında karşılaşılan anket soruları kapsamında anket formu oluşturulmuştur.
- Bildiri Metni - 403 Eğitimde Yeni Normlar-II