Page 398 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 398
Eğitimde Yeni Normlar-II Uluslararası Covid-19 Kongresi
Akademik Başarı Değişkeni
Elde edilen verilere bakıldığında sosyal medya kategorisindeki 11. Maddede (“Sosyal izolasyon döne-
minde yalnızlık hissettiğim anlarda anlık mesajlaşma uygulamalarını daha çok kullanmaya başladım.”),
sınıfımı geçerim, teşekkür belgesi alırım ve takdir belgesi alırım özellikli katılımcılar en çok “katılmıyorum”
seçeneğini tercih ederken onur belgesi alırım özellikli katılımcılar “katılıyorum” seçeneğini tercih etmişler-
dir. Zayıfım var özelliğini belirten katılımcılar ise “katılmıyorum” ve “katılıyorum” seçeneklerini eşit oranda
tercih etmişlerdir.
Buradan hareketle onur belgesi alan katılımcıların çoğunluğu ve zayıfı olan katılımcıların birçoğunun
yalnızlık sebebiyle teknolojiye yöneldiği; diğer başarı durumlarında olan öğrencilerin ise bu konuda sorun
yaşamadığı görülebilir. Bu bakımdan direkt olarak akademik başarı ve sosyal medya kullanımının bağlan-
tısı bu çalışmada bulunamamıştır. Fakat Sarıçam (2015) yaptığı çalışmada ortaokul öğrencilerin okul dışı
sosyal medya araçları kullanımlarının öğrencilerin ders başarılarına bazı derslerde az da olsa olumsuz
etki ettiğini belirtmiştir. Yine Yavuz, O . (2018) çalışmasında, sosyal medya kullanımının başarı düzeyi art-
tıkça azalttığını belirtmiştir.
Gelir Miktarı
Bu çalışmada gelir miktarı değişkenine göre sosyal medya, teknoloji ve biyoloji maddelerinin cevabın-
da gözle görülür bir değişim görülmemiştir fakat Özdemir, Bülbül, Balcı ve Türköz (2020), çalışmalarında
bağımlılık düzeyinde olan ergenlerin çoğunluğunun orta ve iyi gelirli olduğunu belirtmişlerdir.
Yine diğer bir araştırmada Horzum (2011), İlköğretim Öğrencilerinin Bilgisayar Oyunu Bağımlılık Dü-
zeylerinin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi adlı çalışmasında üst sosyoekonomik düzeyde olan öğ-
rencilerin, orta ve alt sosyoekonomik düzeyde olan öğrencilere göre; orta sosyoekonomik düzeyde olan
öğrencilerin de alt sosyoekonomik düzeyde olan öğrencilere göre bilgisayar oyunu oynamayı bırakama-
dıklarını daha fazla belirttikleri sonucuna varmıştır.
Bu bulgu sosyoekonomik düzeyler arttıkça çocukların oyunu bırakmakta zorlandıklarını gösterecek
niteliktedir.
Ebeveyn Eğitim Durumu
Elde edilen veriler sonucunda, anne eğitim durumu ile öğrencinin sosyal medya veya teknoloji kulla-
nımı arasında anlamlı bir ilişkiye ulaşılamamıştır. Şentürk ve Keskin (2018) de yaptıkları çalışmada benzer
şekilde ebeveynin eğitim düzeyi ile ilgili anlamlı farklılık saptayamamıştır.
Araştırmadan elde edilen bulgular doğrultusunda ortaöğretim öğrencilerinde; erkek öğrencilerin kız
öğrencilere oranla teknolojik araç kullanım sürelerinin yüksek ve bu konudaki özkontrollerinin düşük olduğu,
yaş ve sosyal medya kullanımının orantılı olarak arttığı yargılarına varılmıştır. Sosyal Medya ve Teknoloji
kullanımı ile akademik başarı, gelir miktarı ve ebeveyn eğitim düzeyi arasında anlamlı ilişki bulunamamıştır.
3. Sosyal medya ve teknoloji kullanımındaki değişiklikler öğrencileri biyolojik olarak nasıl etkilemiştir?
Sosyal Medya ve Teknoloji kullanımının artmasıyla birlikte katılımcıların büyük bir bölümü boyun ağrısı,
bel ağrısı, bel fıtığı, baş, göz ağrıları yaşadıklarını belirtmişlerdir. Bununla birlikte yemek yeme alışkanlık-
larının değişimi, kilo alımı ve gözde görme problemleri fark ettikleri de katılımcıların cevaplarında görül-
mektedir. Şu anda bu gibi konularda sorun yaşamayan bir katılımcı kitlesi de olmasına rağmen, benzer
sağlık sorunlarının daha uzun vadede kendini göstereceği düşünülebilir.
artvincovidcongress.org 398 - Bildiri Metni -