Page 638 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 638
Eğitimde Yeni Normlar-II Uluslararası Covid-19 Kongresi
1. 2. Veri Toplama Aracı
Araştırmada kullanılan veriler Artvin Merkez İlçede görev yapan öğretmenlerden elde edilmiştir.
Veriler elde edilirken pandemi sürecinden dolayı anket formu Microsoft Teams 365 programı üzerinde
yapılandırılarak paylaşılmış ve gönüllülük esasına bağlı olarak yanıtlanılmasına dikkat edilmiştir. Merkez
İlçede görev yapan tüm öğretmenlere açılan anket formunu 123 öğretmen doldurmuş olup; hatalı veri
girişi yapılan anketler elenip geriye 110 öğretmenin cevapları işleme alınmıştır.
Araştırma formunda öğretmenlerin psikolojik dayanıklılıklarının ölçülmesini sağlayan ölçek sorularının
yanı sıra cinsiyet, yaş, medeni durum, branş bilgisi, kronik rahatsızlığın olup olmadığı, sigara kullanımı, ailede
covid-19 hastasının olup olmadığı, aile veya yakın çevrelerinde covid-19 kaynaklı ölümün olup olmadığı gibi
demografik değişkenler de yöneltilmiştir.
Araştırmanın amacına uygun olarak bireylerin psikolojik dayanıklılıklarını ölçmek üzere Doğan (2015)
tarafından Türkçeye uyarlanan Kısa Psikolojik Dayanıklılık Ölçeği kullanılmıştır. Bununla birlikte psikolojik
dayanıklılık ölçeğinin iç tutarlılık katsayısı ,70 olarak tespit edilmiştir. Buradan hareketle ölçeğin hem is-
tatistiksel olarak anlamlı sonuçların elde edilebildiği hem de sosyal bilimlerde güvenilir kabul edilebilir
düzeyde olduğu söylenilebilir.
1. 3. Verilerin Analiz İşlemleri
Verilerin istatistiksel olarak analizinde SPSS 22.0 paket programı kullanılmıştır. Verilerin analizi öncesinde
veri seti olası hatalara karşı kontrol edilerek; ortaya çıkan aykırı değerlerin ayıklanmasına dikkat edilmiştir.
Araştırmada öncelikle çarpıklık ve basıklık değerlerine bakılmıştır. Yapılan analizde tüm değişkenlerin
çarpıklık değerlerinin -0.55 ile -0.14; basıklık değerlerinin ise tüm değişkenler için - 0.70 ile 0.37 aralığında
olduğu hesaplanmıştır. Çarpıklık ve basıklık katsayılarının ±1 sınırlarında olması, puanların normalden aşırı
sapma göstermediğini ifade eder. Bununla birlikte verilerin Skewness ve Kurtosis değerlerine de bakılmıştır.
Buna göre Skewness değerlerinin +1 ve -1 arasında kurtosis değerlerinin ise +2 ile -1 arasında olmasının
da normal olduğu ifade edilebilir. Araştırmada öğretmenlerin psikolojik dayanıklılık skorlarının belirlenme-
si amacıyla ölçek maddelerine verilen puanlar toplanarak toplam puanlar elde edilmiş; puan skorlarının
cinsiyet, medeni durum, branş bilgisi, kronik rahatsızlığın olup olmaması, ailede covid-19 hastasının olup
olmaması ve aile veya yakın çevrelerinde covid-19 kaynaklı ölümün olup olmaması değişkenlerine göre
farklılığın analizinde bağımsız gruplar için t-testi, yaş değişkenine göre farklılığın analizinde ise one-way
anova kullanılmıştır.
Tüm değişkenlerin alt gruplarındaki örneklem büyüklüğü 30 ve üzerinde olmasına dikkat edilerek
parametrik testlerin kullanılması tercih edilmiştir.
1. 4. Araştırmanın Hipotezi
Araştırmanın temel hipotezleri aşağıdaki gibidir:
H1: Cinsiyet değişkeni, öğretmenlerin psikolojik dayanıklılıklarını anlamlı etkiler.
H2: Yaş değişkeni, öğretmenlerin psikolojik dayanıklılıklarını anlamlı etkiler.
H3: Medeni durum değişkeni, öğretmenlerin psikolojik dayanıklılıklarını evliler lehine anlamlı etkiler.
H4: Branş bilgisi değişkeni, öğretmenlerin psikolojik dayanıklılıklarını branş öğretmenleri lehine an-
lamlı etkiler.
Araştırmanın alt hipotezleri ise aşağıdaki gibidir:
H5: Kronik hastalık olup olmadığı değişkeni, öğretmenlerin psikolojik dayanıklılıklarını, kronik hastalı-
ğının olmadığını belirten öğretmenler lehine anlamlı etkiler.
H6: Sigara kullanımı değişkeni, öğretmenlerin psikolojik dayanıklılıklarını, sigara kullanmadığını belirten
öğretmenler lehine anlamlı etkiler.
H7: Ailede covid-19 hastasının olup olmadığı değişkeni öğretmenlerin psikolojik dayanıklılıklarını, ailede
covid-19 hastasının olmadığını belirten öğretmenler lehine anlamlı etkiler.
artvincovidcongress.org 638 - Bildiri Metni -