Page 640 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 640
Eğitimde Yeni Normlar-II Uluslararası Covid-19 Kongresi
değişkeni ile psikolojik dayanıklılık değişkeni arasında anlamlı farklılık bulunamamıştır (2020).
2. 2. Psikolojik Dayanıklılığın Yaşa Göre Karşılaştırılması
Tablo 11: Öğretmenlerde Psikolojik Dayanıklılığın Yaş Değişkenine Göre Karşılaştırılması
Yaş N x Ss F df p
25-40 41 3,08 ,596
Psikolojik
Dayanıklılık 40-60 38 3,20 ,596 ,837 2 ,66
60 ve Üstü 31 3,00 ,729
p <,05
Tablo 11 incelendiğinde psikolojik dayanıklılık ortalamaları ile yaş değişkeni düzeylerine ait puan ortala-
maları ve standart sapmaları yer almaktadır. Buna göre 40-60 yaş grubunun ortalamaları (x =3,20), 25-40
yaş grubunun ortalamaları (x =3,08) ve son olarak 60 ve Üstü yaş grubunun ortalamaları (x =3,00)’tür.
Öğretmenlerin psikolojik dayanıklılık düzeyleri ile yaş değişkeni arasında anlamlı bir ilişkinin olup olmadığını
incelemek için yapılan one-way anova sonuçlarına göre aralarında anlamlı bir farklılık tespit edilmemiştir
(F,837= ,66 p > ,05 ).
Literatüre bakıldığında elde ettiğimiz bulgulara benzer sonuçların olduğu ifade edilebilir. Kılınç’ın 369
öğretmen grubundan oluşan örneklem üzerinde yaptığı bir araştırmada yaş değişkeni ile psikolojik daya-
nıklılık düzeyleri arasında anlamlı bir farklılık tespit edilmemiştir (Kılınç 2013).
Benzer sonuç, Öztürk ve Erdem’in 401 öğretmen grubu üzerinde yaptığı bir araştırmada da elde
edilmiştir. Buna göre psikolojik dayanıklılık ile yaş değişkeni arasında anlamlı ilişki bulunamamıştır (Öztürk
ve Erdem 2020).
Bu sonuç “ Yaş değişkeni öğretmenlerin psikolojik dayanıklılıklarını anlamlı etkiler.” hipotezimizi doğ-
rulamamaktadır.
2. 3. Psikolojik Dayanıklılığın Medeni Duruma Göre Karşılaştırılması
Tablo 12: Öğretmenlerde Psikolojik Dayanıklılığın Medeni Durum Değişkenine Göre Karşılaştırılması
Medeni Durum N x Ss t p
Psikolojik Da- Bekâr 34 3,27 ,68 -1,360 ,025
yanıklılık Evli 76 2,58 ,56
p <,05
Tablo 12 incelendiğinde psikolojik dayanıklılık ortalamaları ile medeni durum değişkeni düzeylerine ait
puan ortalamaları ve standart sapmaları yer almaktadır. Buna göre bekâr öğretmenlerin ortalamaları (x
=3,27), evli öğretmenlerin ortalamaları (x =2,58) olduğu görülmektedir. Psikolojik dayanıklılık ile medeni
durum değişkeni arasında anlamlı bir farklılığın olup olmadığını incelemek için yapılan t-testi sonuçlarına
göre aralarında bekâr öğretmenlerin lehine anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir (t-1,360= ,025 p < ,05 ).
Parmaksız’ın yaptığı araştırmada medeni durum değişkeni ile psikolojik dayanıklılık arasında anlamlı
bir farklılık tespit edilmiştir. Bu anlamlı farklılık, evliler lehine olduğu görülmektedir (Parmaksız 2020).
Benzer bir sonuç Bozgeyikli ve Şat’ın araştırmasında da yer almaktadır. Buna göre medeni durum
ile psikolojik dayanıklılık arasında evliler lehine anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir (Bozgeyikli ve Şat 2014/1).
Öztürk ve Erdem’in yaptığı araştırma sonuçlarına bakıldığında medeni durum değişkeni ile psikolojik
dayanıklılık arasında herhangi bir anlamlı farklılık tespit edilmemiştir.
Bu sonuç “Medeni durum değişkeni öğretmenlerin psikolojik dayanıklılıklarını evliler lehine anlamlı
etkiler.” hipotezimizi kısmen doğrulamaktadır.
artvincovidcongress.org 640 - Bildiri Metni -