Page 640 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 640

Eğitimde Yeni Normlar-II                                                                                              Uluslararası Covid-19 Kongresi




        değişkeni ile psikolojik dayanıklılık değişkeni arasında anlamlı farklılık bulunamamıştır (2020).


             2. 2. Psikolojik Dayanıklılığın Yaşa Göre Karşılaştırılması
         Tablo 11: Öğretmenlerde Psikolojik Dayanıklılığın Yaş Değişkenine Göre Karşılaştırılması
                         Yaş       N    x     Ss     F    df   p
                        25-40     41   3,08  ,596
          Psikolojik
          Dayanıklılık  40-60     38   3,20  ,596  ,837   2   ,66
                      60 ve Üstü   31  3,00  ,729

             p <,05
             Tablo 11 incelendiğinde psikolojik dayanıklılık ortalamaları ile yaş değişkeni düzeylerine ait puan ortala-
        maları ve standart sapmaları yer almaktadır. Buna göre 40-60 yaş grubunun ortalamaları (x =3,20), 25-40
        yaş grubunun ortalamaları (x =3,08) ve son olarak 60 ve Üstü yaş grubunun ortalamaları (x =3,00)’tür.
        Öğretmenlerin psikolojik dayanıklılık düzeyleri ile yaş değişkeni arasında anlamlı bir ilişkinin olup olmadığını
        incelemek için yapılan one-way anova sonuçlarına göre aralarında anlamlı bir farklılık tespit edilmemiştir
        (F,837= ,66 p > ,05 ).
             Literatüre bakıldığında elde ettiğimiz bulgulara benzer sonuçların olduğu ifade edilebilir. Kılınç’ın 369
        öğretmen grubundan oluşan örneklem üzerinde yaptığı bir araştırmada yaş değişkeni ile psikolojik daya-
        nıklılık düzeyleri arasında anlamlı bir farklılık tespit edilmemiştir (Kılınç 2013).
             Benzer sonuç, Öztürk ve Erdem’in 401 öğretmen grubu üzerinde yaptığı bir araştırmada da elde
        edilmiştir. Buna göre psikolojik dayanıklılık ile yaş değişkeni arasında anlamlı ilişki bulunamamıştır (Öztürk
        ve Erdem 2020).
             Bu sonuç “ Yaş değişkeni öğretmenlerin psikolojik dayanıklılıklarını anlamlı etkiler.” hipotezimizi doğ-
        rulamamaktadır.

             2. 3. Psikolojik Dayanıklılığın Medeni Duruma Göre Karşılaştırılması
        Tablo 12: Öğretmenlerde Psikolojik Dayanıklılığın Medeni Durum Değişkenine Göre Karşılaştırılması
                         Medeni Durum       N       x       Ss       t      p

          Psikolojik Da-     Bekâr         34      3,27    ,68    -1,360   ,025
            yanıklılık        Evli         76      2,58    ,56
        p <,05
             Tablo 12 incelendiğinde psikolojik dayanıklılık ortalamaları ile medeni durum değişkeni düzeylerine ait
        puan ortalamaları ve standart sapmaları yer almaktadır. Buna göre bekâr öğretmenlerin ortalamaları (x
        =3,27), evli öğretmenlerin ortalamaları (x =2,58) olduğu görülmektedir. Psikolojik dayanıklılık ile medeni
        durum değişkeni arasında anlamlı bir farklılığın olup olmadığını incelemek için yapılan t-testi sonuçlarına
        göre aralarında bekâr öğretmenlerin lehine anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir (t-1,360= ,025 p < ,05 ).
             Parmaksız’ın yaptığı araştırmada medeni durum değişkeni ile psikolojik dayanıklılık arasında anlamlı
        bir farklılık tespit edilmiştir. Bu anlamlı farklılık, evliler lehine olduğu görülmektedir (Parmaksız 2020).
             Benzer bir sonuç Bozgeyikli ve Şat’ın araştırmasında da yer almaktadır. Buna göre medeni durum
        ile psikolojik dayanıklılık arasında evliler lehine anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir (Bozgeyikli ve Şat 2014/1).
             Öztürk ve Erdem’in yaptığı araştırma sonuçlarına bakıldığında medeni durum değişkeni ile psikolojik
        dayanıklılık arasında herhangi bir anlamlı farklılık tespit edilmemiştir.
             Bu sonuç “Medeni durum değişkeni öğretmenlerin psikolojik dayanıklılıklarını evliler lehine anlamlı
        etkiler.” hipotezimizi kısmen doğrulamaktadır.





               artvincovidcongress.org                   640                                      - Bildiri Metni -
   635   636   637   638   639   640   641   642   643   644   645