Page 639 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 639
Eğitimde Yeni Normlar-II Uluslararası Covid-19 Kongresi
H8: Aile veya yakın çevrelerinde covid-19 kaynaklı ölümün olup olmadığı değişkeni öğretmenlerin
psikolojik dayanıklılıklarını, aile veya yakın çevrelerinde covid-19 kaynaklı ölümün olmadığını belirten öğ-
retmenler lehine anlamlı etkiler.
2. BULGULAR
2. 1. Örneklem Grubunun Psikolojik Dayanıklılık Ölçeği Genel Ortalaması
Tablo 9: Örneklem Grubunun Psikolojik Dayanıklılık Ölçeği Genel Ortalaması
Tablo 9’a bakıldığında örneklem grubunun psikolojik dayanıklılık düzeylerinin genel ortalaması (=2,10)
olarak elde edilmiştir. 1 ile 4 parametreleri arasında düşünüldüğünde psikolojik dayanıklılık düzeylerinin
pek de yüksek olduğu söylenemez. Özellikle Pandemi sürecinin yaşanması, söz konusu düzeyin düşük
olmasında etkili olmuş olabilir.
Karakuş ve Ünsal’ ın 102 özel eğitim öğretmeni üzerinde yaptığı bir araştırmada, özel eğitim öğret-
menlerinin psikolojik dayanıklılıklarını oldukça yüksek düzeyde olduğu sonucuna ulaşmışlardır (2017).
Elde ettiğimiz verilerin örneklem grubu veya örneklem grubunun içerisinde bulunduğu pandemi sü-
recinin etkili olduğu da söylenebilir.
2.2. Psikolojik Dayanıklılığın Cinsiyete Göre Karşılaştırılması
Tablo 10: Öğretmenlerde Psikolojik Dayanıklılığın Cinsiyet Değişkenine Göre Karşılaştırılması
Cinsiyet N x Ss t p
Kadın 54 2,92 ,55 -3,026 ,003
Psikolojik Dayanıklılık
Erkek 56 3,27 ,66
p <,05
Tablo 10 incelendiğinde psikolojik dayanıklılık ortalamaları ile cinsiyet değişkeni düzeylerine ait puan
ortalamaları ve standart sapmaları yer almaktadır. Buna göre erkeklerin ortalamaları (x =3,27), kadın-
ların ortalamalarına (x =2,92) göre daha yüksektir. Bununla birlikte öğretmenlerin psikolojik dayanıklılık
düzeyleri ile cinsiyet değişkeni arasında erkekler lehine anlamlı bir farklılık tespit edilmiştir (t-3,026= ,003
p < ,05). Bu sonuç “öğretmenlerin psikolojik dayanıklılıklarını anlamlı etkiler.” hipotezimizi doğrulamaktadır.
Literatüre bakıldığında cinsiyet değişkeninin psikolojik dayanıklılık üzerinde anlamlı farklılık yaratıp yarat-
madığı ile ilgili farklı çalışmaların ve bu çalışmalar sonucunda ise farklı sonuçların elde edildiği söylenebilir.
Bozgeyikli ve Şat’ın 241 öğretmen arasında yaptığı bir çalışmada cinsiyet değişkeninin psikolojik daya-
nıklılık üzerinde anlamlı bir etkiye sahip olduğunu bunun kadınlar lehine olduğunu tespit etmiştir (2014/1).
Bununla birlikte Sezgin’in 347 öğretmen üzerinde yaptığı bir araştırmada ise cinsiyet değişkeni ile
psikolojik dayanıklılık değişkeni arasında anlamlı farklılık bulunamamıştır (2012).
Parmaksız’ın 2019 yılında 389 kişilik örneklem grubu üzerinde yaptığı bir araştırmada da cinsiyet
- Bildiri Metni - 639 Eğitimde Yeni Normlar-II