Page 643 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 643
Eğitimde Yeni Normlar-II Uluslararası Covid-19 Kongresi
yüksek olduğu ifade edilebilir.
Bu sonuç “Ailede covid-19 hastasının olup olmadığı değişkeni öğretmenlerin psikolojik dayanıklılıklarını
ailede covid-19 hastasının olmadığını belirten öğretmenler lehine anlamlı etkiler.” hipotezimizi doğrulamaktadır.
2. 7. Psikolojik Dayanıklılığın Aile Veya Yakın Çevrelerinde Covid-19 Kaynaklı Ölümün Olup Olmadığına
Göre Karşılaştırılması
Tablo 17: Öğretmenlerde Psikolojik Dayanıklılığın Aile Veya Yakın Çevrelerinde Covid-19 Kaynaklı Ölüm Olup
Olmadığı Değişkenine Göre Karşılaştırılması
Aile Veya Yakın Çevrelerinde Covid-19 Kaynaklı Ölüm N x Ss t p
Psikolojik Var 39 2,80 1,49 -1,092 ,007
Dayanıklılık Yok 71 3,11 ,57
p <,05
Dünyada yapılan araştırmalara bakıldığında salgın hastalıklar sürecinde insanların yaşanan ölümlerle
birlikte korku ve endişe yaşadıkları görülmüştür (Altan 2019). Bununla birlikte yaşanan salgın hastalıklar,
tarih boyunca fert ve toplum hayatında çok önemli tahribatlara yol açmış ve ortaya çıkardığı sonuçlar
itibariyle insan neslinin büyük zarar görmesine sebep olmuştur.
Tablo 17 incelendiğinde psikolojik dayanıklılık ortalamaları ile aile veya yakın çevrelerinde covid-19
kaynaklı ölüm değişkeni düzeylerine ait puan ortalamaları ve standart sapmaları yer almaktadır. Buna
göre aile veya yakın çevresinde covid-19 kaynaklı ölüm olmadığını ifade eden grubun ortalaması (x =3,11),
aile veya yakın çevresinde covid-19 kaynaklı ölüm olduğunu bildiren grubun ortalaması (x =2,80) olduğu
görülmektedir.
Psikolojik dayanıklılık ile aile veya yakın çevresinde covid-19 kaynaklı ölüm değişkeni arasında anlamlı
bir ilişkinin olup olmadığını incelemek için yapılan t-testi sonuçlarına göre aralarında aile veya yakın çev-
resinde covid-19 kaynaklı ölümün olmadığını belirtenlerin lehine anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir(t-1,092=
,007 p <,05).
Aile veya yakın çevrelerinde covid-19 kaynaklı ölümün olmadığı öğretmenlerin ortalamalarının yüksek
olduğu tablo 16’da görülmektedir. Çünkü insanlar, salgın hastalık tehdidi karşısında, kendilerinin ve sev-
diklerinin etkilenmeyeceğine dair güvende hissetmek ve salgın hastalığın kontrol altında olduğunu bilmek
ister (MEB 2020).
Bu sonuç “Aile veya yakın çevrelerinde covid-19 kaynaklı ölümün olup olmadığı değişkeni öğretmen-
lerin psikolojik dayanıklılıklarını aile veya yakın çevrelerinde covid-19 kaynaklı ölümün olmadığını belirten
öğretmenler lehine anlamlı etkiler.” hipotezimizi doğrulamaktadır.
Tartışma ve Sonuç
Dünya Sağlık Örgütü tarafından pandemi ilan edilen ve tüm dünyayı sosyal, siyasal, ekonomik ve psi-
kolojik olarak etkisi altına alan covid -19 virüsü, insan hayatını tehdit etmekle kalmamış; insana ait birçok
alışılagelmiş durumu da değiştirmek durumunda bırakmıştır. Bireylerin, karşı konulmaz tehlike seviyelerine
yükselen bu virüsün olası zararları karşısında hem kendileri hem de sevdikleri için endişelenmesi olağan
bir durumdur.
Her alanı etkisi altına aldığı gibi öğretmenlik mesleğini de doğrudan etkileyen covid-19 virüsü, öğret-
menlerin psikolojik dayanıklılık odaklı algılarını ve sağlık süreçlerini de zayıflatabilmektedir.
Bu araştırmada, Covid-19 pandemisinin hayatlarında belki de hiç karşılaşmadıkları global bir krize
tanıklık eden öğretmenlerin hem yaşanılan süreç hem de gerçekleşen farklı uygulamalar karşısında
göstermiş oldukları psikolojik dayanıklılık durumları araştırılmıştır. Artvin’de görev yapan 110 (54 kadın,
56 erkek) tane öğretmenin oluşturduğu örneklem grubunun psikolojik dayanıklılıkları çeşitli değişkenler
- Bildiri Metni - 643 Eğitimde Yeni Normlar-II