Page 641 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 641
Eğitimde Yeni Normlar-II Uluslararası Covid-19 Kongresi
2. 4. Psikolojik Dayanıklılığın Branş Bilgisine Göre Karşılaştırılması
Tablo 13: Öğretmenlerde Psikolojik Dayanıklılığın Branş Değişkenine Göre Karşılaştırılması
Branş Bilgisi N x Ss t p
Psikolojik Da- Sınıf Öğretmeni 45 2,94 ,63 -2,270 ,025
yanıklılık Branş Öğretmeni 65 3,21 ,61
p <,05
Tablo 13 incelendiğinde psikolojik dayanıklılık ortalamaları ile branş bilgisi değişkeni düzeylerine ait puan
ortalamaları ve standart sapmaları yer almaktadır. Buna göre branş öğretmeni grubunun ortalamaları (x
=3,21), sınıf öğretmeni grubunun ortalamaları (x =2,94) olduğu görülmektedir.
Psikolojik dayanıklılık ile branş bilgisi değişkeni arasında anlamlı bir farklılığın olup olmadığını incelemek
için yapılan t-testi sonuçlarına göre aralarında branş öğretmenleri lehine anlamlı bir ilişki tespit edilmiş-
tir(t-2,270= ,025 p < ,05 ). Buna göre branş öğretmenlerinin Pandemi sürecinde psikolojik dayanıklılıkları,
branş bilgisi değişkenine olumlu etkilenmektedir.
Sezgin’in 347 öğretmen üzerinde yaptığı araştırmada sınıf öğretmenlerinin branş öğretmenlerine göre
daha yüksek ortalamaya sahip olsa da branş bilgisi değişkeni ile psikolojik dayanıklılık arasında anlamlı bir
farklılık tespit edilmemiştir (Sezgin 2012).
Kılınç’ın yaptığı araştırmada da branş bilgisi değişkeni ile psikolojik dayanıklılık arasında anlamlı farklılık
tespit edilmemiştir.
Elde ettiğimiz sonucun literatür ile karşılaştırılmasına bakıldığında farklı bir sonucun ortaya çıktığı
söylenebilir. Bu durumun ortaya çıkmasında özellikle Pandemi sürecinin etkili olduğu ifade edilebilir.
Bu sonuç “ Branş bilgisi değişkeni, öğretmenlerin psikolojik dayanıklılıklarını branş öğretmenleri lehine
anlamlı etkiler.” hipotezimizi doğrulamaktadır.
2. 4. Psikolojik Dayanıklılığın Kronik Rahatsızlığın Olup Olmadığına Göre Karşılaştırılması
Tablo 14: Öğretmenlerde Psikolojik Dayanıklılığın Kronik Rahatsızlığın Olup Olmamasına Göre Karşılaştırılması
Kronik Rahatsızlık N x Ss t p
Psikolojik Da- Var 38 2,73 1,030 -2,153 ,034
yanıklılık Yok 72 3,14 ,56
p <,05
Tablo 14 incelendiğinde psikolojik dayanıklılık ortalamaları ile kronik rahatsızlığın olup olmadığı değiş-
keni düzeylerine ait puan ortalamaları ve standart sapmaları yer almaktadır. Buna göre kronik rahatsız-
lığı olmayan grubun ortalaması (x =3,14), kronik rahatsızlığı olan grubun ortalaması ise (x =2,73) olduğu
görülmektedir. Psikolojik dayanıklılık ile kronik rahatsızlığı olup olmaması değişkeni arasında anlamlı bir
ilişkinin olup olmadığını incelemek için yapılan t-testi sonuçlarına göre aralarında kronik rahatsızlığı olma-
yan öğretmenler lehine anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir(t-2,153= ,034 p < ,05). Bir başka deyişle kronik
rahatsızlığı olmayan öğretmenlerin Pandemi sürecinden daha az etkilendiği söylenebilir.
Söz konusu kronik rahatsızlık olduğunda bireylerin psikolojik dayanıklılığı olumsuz etkilenebiliyor. Özel-
likle covid-19 pandemisinin kronik rahatsızlığı olan bireyi daha fazla etkilediği kanısı ve Pandemi sürecinde
yaşanan kısıtlamalar bu bireyleri olumsuz etkilediği ifade edilebilir.
Kımter’in 337 kişiden oluşan örneklem grubu üzerinde yaptığı araştırmada örneklem grubunun
%75.07’sinin herhangi bir kronik rahatsızlığının olmadığı buna karşılık %24,5’inin ise herhangi bir kronik
rahatsızlığı olduğu tespit edilmiştir. Yapılan varyans analizinde kronik rahatsızlık ile psikolojik dayanıklılık
arasında anlamlı farklılık tespit edilmemiştir (Kımter 2020).
Bu sonuç “ Kronik hastalığı olup olmadığı değişkeni öğretmenlerin psikolojik dayanıklılıklarını, kronik
hastalığının olmadığını belirten öğretmenler lehine anlamlı etkiler.” hipotezimizi doğrulamaktadır.
- Bildiri Metni - 641 Eğitimde Yeni Normlar-II