Page 644 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 644
Eğitimde Yeni Normlar-II Uluslararası Covid-19 Kongresi
açısından incelenmiştir.
Araştırmamızda üzerinde çalışma yaptığımız örneklem grubunun psikolojik dayanıklılık düzeylerinin
aritmetik ortalamaları 2,10 olarak elde edilmiştir. Bu düzeyin düşük olduğu ifade edilebilir. Özellikle pandemi
sürecinin henüz etkisini gösterdiği bir zaman diliminde çalışmanın yapıldığını düşünürsek bu sonucun elde
edilmesi beklenen bir durumdur.
Bununla birlikte her olumsuzluğa rağmen öğretmenlerin, hayatlarının amaçlarını kaybetmemeleri
ve geleceğe yönelik olumsuz endişelerden sıyrılmaları psikolojik sağlıkları ve mesleki başarıları üzerinde
oldukça önemlidir.
Çünkü yaşanan bu tür sorunlar, öğretmenlerin psikolojik süreçleri üzerinde olumsuz etkiler bırakmakla
kalmamakta; aynı zamanda kriz yönetiminde onların psikolojik dayanıklılıklarını da güçlendirebilmektedir.
Buradan hareketle hayata bakışın olumlu ve iyimser olması, psikolojik dayanıklılığı güçlendirici bir etkiye
sahiptir denilebilir. Nitekim Şahin’in (2018) yaptığı bir araştırmada, psikolojik dayanıklılık ile hayata bakış ve
hayata karşı çeşitli amaçlar edinme arasında anlamlı ve doğrusal bir ilişki tespit edilmiştir. Buradan hare-
ketle hayata bakışın olumlu ve iyimser olması, psikolojik dayanıklılıkla doğrusal bir ilişkiye sahiptir.
Araştırmada, cinsiyet değişkeni ile psikolojik dayanıklılık arasındaki ilişkiye bakılmış ve aralarında er-
kekler lehine anlamlı bir farklılık tespit edilmiştir. Elde ettiğimiz sonuçla literatürdeki diğer sonuçlara bak-
tığımızda benzer sonuçlar olduğu gibi farklı sonuçların da olduğu görülmektedir. Yalçın’ın (2013) yaptığı
bir araştırmada cinsiyet ile psikolojik dayanıklılık arasında anlamlı bir farklılık tespit edilmemiştir. Benzer
bir şekilde Terzi’nin (2008) üniversiteli öğrenciler üzerinde yaptığı bir araştırmada psikolojik dayanıklılık
düzeyinin cinsiyete göre farklılaşmadığı sonucu elde edilmiştir. Sezgin’in (2012) yılında yaptığı araştırma-
da cinsiyet ile psikolojik dayanıklılık arasında anlamlı farklılık tespit edilmemiştir. Çetin ve Anuk’un (2020)
yılında yaptığı araştırmada da benzer sonuçlar elde edilmiş ve cinsiyet ile psikolojik dayanıklılık arasında
anlamlı farklılık tespit edilmemiştir.
Bununla birlikte elde ettiğimiz sonuçlara paralel olan araştırmalar da mevcuttur. Alver’in (2017)
yılında yaptığı bir araştırmada cinsiyet ile psikolojik dayanıklılık arasında kadınlar lehine anlamlı farklılık
tespit edilmiştir. Fuller-Iglesias ve arkadaşlarının (2015) yaptığı bir araştırmada erkekler lehine anlamlı
farklılık elde edilmiştir. Benzer bir sonuç da Tuğral’ın (2020) 13-18 yaş aralığında lise öğrencileri üzerinde
gerçekleştirdiği araştırmada elde edilmiştir. Çalışmaya göre erkeklerin psikolojik dayanıklılıkları, kadınlara
göre daha yüksektir. Diğer taraftan Oktan (2008) tarafından yapılan bir çalışmada kadınların psikolojik
dayanıklılık skorlarının erkeklerden anlamlı düzeyde yüksek olduğu sonucu bulunmuştur.
Araştırmada, yaş değişkeni ile psikolojik dayanıklılık ilişkisine bakılmış ve öğretmenlerde yaş ilerledikçe
ortalamalarda farklılık oluşsa da aralarında anlamlı bir farklılık tespit edilmemiştir. Elde ettiğimiz sonuç,
Sezgin’in (2012) sonuçlarıyla örtüşmektedir. Benzer bir sonuç Chan (2003) tarafından da elde edilmiştir.
Yaşın ilerlemesiyle birlikte öğretmenlerde mesleki deneyim, sınıf yönetimi ve eğitim öğretim becerileri
artar yönünde bir düşünce vardır. Bu araştırmada, öğretmenlerin yaş oranları arttıkça psikolojik dayanık-
lılık düzeylerinin arttığı yönünde anlamlı herhangi bir ilişki tespit edilmemiştir.
Araştırmada medeni durum değişkeni ile psikolojik dayanıklılık ilişkisine bakılmış ve aralarında bekâr-
lar lehine anlamlı farklılık tespit edilmiştir. Yapılan çalışmalara bakıldığında sonuç itibariyle farklılığın
olduğu söylenebilir. Özellikle Pandemi sürecinde öğretmenlerin uzaktan eğitim faaliyetlerini sürdürmesi,
evli öğretmenlerin sorumluluklarını daha da artırmış denilebilir. Özellikle çocuklu ebeveynlerin daha zorlu
bir sürece girdiklerini göz önünde bulundurduğumuzda bekârların psikolojik düzeylerinin yüksek olması
beklenen bir durumdur.
Araştırmada sonucuna bakılan bir diğer değişken öğretmenlerin branş bilgisi değişkenidir. Branş
bilgisi değişkeni ile psikolojik dayanıklılık arasında branş öğretmenleri lehine anlamlı bir farklılığın olduğu
söylenebilir. Literatüre bakıldığında farklı sonuçların elde edildiği söylenebilir.
Sezgin’in (2009) yılında yaptığı araştırmada branş değişkeni ile psikolojik dayanıklılık arasında anlamlı
farklılık tespit edilmemiştir. Sınıf öğretmenliği, sorumlu olduğu öğrencilerin yaş grubuna bağlı olarak üst-
artvincovidcongress.org 644 - Bildiri Metni -