Page 645 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 645

Eğitimde Yeni Normlar-II                                  Uluslararası Covid-19 Kongresi




            lendikleri sorumluluklar ve karşılaştıkları zorluklar farklıdır. Yaş itibariyle daha küçük yaştaki bireylerle
            çalışmak haliyle daha zor olacaktır. Özellikle Pandemi süreciyle birlikte küçük yaşlardaki çocukların sürece
            alışmalarının zorluğu, sınıf öğretmenlerinin psikolojik dayanıklılık düzeylerinin düşük olmasında etkili bir
            etmen olabilir.
                 Araştırmada sonucuna bakılan değişkenlerden biri de kronik rahatsızlığının olup olmamasıdır. Kronik
            rahatsızlık, covid-19 pandemisinde risk grubunda olan bir durumdur (Wu 2020). Buna göre herhangi bir
            kronik rahatsızlığı olmayan bireylerin psikolojik dayanıklılık düzeylerinin yüksek olduğu söylenebilir. Elde
            ettiğimiz sonuçlara göre kronik rahatsızlığı olmayan öğretmenler lehine anlamlı farklılık tespit edilmiştir.
                 Araştırmada sonucuna bakılan bir diğer değişken sigara kullanımı değişkenidir. Bilindiği gibi sigara
            kullanımı ülkemizde yaygın olan bir alışkanlık türüdür. Özellikle Pandemi sürecinde ekranlarda yapılan yo-
            rumlarda sigara içen bireylerin covid-19’a yakalanmalarının daha olası ve daha ağır geçirilme ihtimalleri
            konuşulunca biz de çalışmada sigara kullanım ile psikolojik dayanıklılık arasındaki ilişkiye baktık. Araştırma
            sonucuna bakıldığında sigara kullanımı ile psikolojik dayanıklılık arasında anlamlı bir ilişki tespit edilmemiştir.
            Buna karşılık sigara kullanmadığını belirten öğretmenlerin aritmetik ortalamalarının sigara içenlere göre
            yüksek olması dikkat çekici bir sonuçtur.
                 Araştırmada sonucuna bakılan ailede covid-19’lu hastanın olup olmadığı ile aile veya yakın çevrelerin-
            de covid-19 kaynaklı ölümün olup olmadığı değişkenleridir. Kişi, kendini ve sevdiklerini güvende hissettiği
            sürece mutludur denilebilir. Özellikle söz konu aile olduğunda psikolojik dayanıklılık düzeylerinin etkilendiği
            bir durum ortaya çıkabilmektedir. Çünkü aile mevhumu, psikolojik dayanıklılık açısından önemli bir destek
            kaynağıdır denilebilir. Nitekim Bennett’in (2015) araştırmasında da aile desteğinin önemi ortaya koyulmaktadır.
                 Buradan hareketle aile bireylerindeki olası virüs kaynaklı ölümlerde psikolojik dayanıklılık düzeylerinin
            değişebileceği yorumu yapılabilir. Çalışmanın verilerine bakıldığında aile veya yakın çevresinde covid-19 ya-
            kalanma ve covid-19 kaynaklı ölümlerde azalmaya karşılık yükselen bir psikolojik düzeyden bahsedilebilir.
            Özellikle ailesinde covid-19’lu hastanın olmadığını ile aile veya yakın çevrelerinde covid-19 kaynaklı ölümün
            olmadığını belirten öğretmenlerin psikolojik dayanıklılık düzeylerinin yüksek olduğu ve aralarında anlamlı
            bir ilişkinin olduğu söylenebilir. Dolayısıyla aile veya yakın çevre, psikolojik dayanıklılık süreçlerini etkileyen
            faktörlerdir denilebilir.
                 İnsanların stres, zorluk ve üstesinden gelinemeyeceği bir durum ile karşılaştıklarında birbirleri ile olan
            etkileşim ve iletişimleri, onların bu tür zorlukların üstesinden gelinmek için aralarında güçlü ve evrensel
            bir bağ kurar. Söz konusu öğretmenlik mesleği olunca iletişim, etkileşim ve bağ kurma ihtiyacı, psikolojik
            dayanıklılığı güçlendirmekte hatta mesleki doyumu artırmaktadır denilebilir. Araştırmada ortaya çıkan
            sonuçlara bakıldığında eğitim mesleği gibi önemli bir alanda hizmet veren öğretmenliğin covid-19 benzeri
            olağanüstü bir süreçte bu virüsün etkilerini minimize edebilecek bir gücü haiz olduğu düşüncesindeyiz.
                 Nitekim Frankenberg ve arkadaşlarının (2013) çalışmaları eğitimin tsunami gibi büyük doğal afetler
            karşısında insanlarda ne ölçüde psikolojik dayanıklılık sağladığı üzerine yapılandırılmıştır. Ortaya çıkan so-
            nuçlarda eğitim psikolojik dayanıklılık konusunda güçlendirici bir etkiye sahip olduğu söylenebilir.


                 Kaynakça

                 Altan, Bilal. (2019). 19. Yüzyıl Sonlarında Cizre’de Kolera Salgını Ve Yol Açtığı Tahribat, Mukaddime, 10
            (1), 37-52.
                 Alver, Birol. (2017). Üniversite Öğrencilerinin Yalnızlık Düzeyleri ve Psikolojik Dayanıklılıkları Arasındaki
            İlişkilerin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi, International Journal of Education Technology and Scientific
            Researches, 2 (3), 116-147.
                 Azar, M. F. G., ve H. Bermas. (2015). Comparison of Neurosis, Loneliness and Resilience Between
            Individuals with Diabetes and Normal People, International Journal of Humanities and Culturel Studies,
            Special Issue, 1157-1167.


            - Bildiri Metni -                                645                   Eğitimde Yeni Normlar-II
   640   641   642   643   644   645   646   647   648   649   650