Page 720 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 720

Eğitimde Yeni Normlar-II                                                                                              Uluslararası Covid-19 Kongresi




             GİRİŞ


             Uyarıcı ile davranım arasındaki bağ kurma süreci olarak tanımlanan öğrenme, bilgi ve beceri kazanma
        süreci olarak tanımlanabilir. Yaşamları boyunca çok çeşitli durumlarla karşılaşan öğrenciler bu durumlarla
        girdikleri etkileşim sonrasında davranış değişimi yaşarlar ve öğrenme gerçekleşebilir.
             Bu öğrenme sürecini zeka, dikkat, dil, fizyolojik ve psikolojik sağlıklı olma hali, yetenek, ilgi,  motivasyon
        vb. birçok faktör etkilemektedir (Bacanlı, 2005; Başaran, 2001; Engin, Özen, Bayoğlu, 2009; Senemoğlu,
        2005). Bununla birlikte uzun tatiller, öğrenmeye karşı olumsuz tutum, öğrenme sürecinde yanlış kodlama,
        tekrar yapılmaması gibi durumlar ise öğrenmeye engel olmaktadır.
             Öğrenme sürecinden uzakta olan öğrencilerin öğrendiklerini hatırlayamamaları, var olan öğrenme ile
        yeni öğrenmeler arasında anlamlı ilişkiler kuramamaları nedeniyle öğrencilerin becerilerinde meydana gelen
        eksilme öğrenme kaybı olarak nitelendirilmektedir. Her sınıf ve yaş grubundan öğrencinin yaşayabileceği
        bir durum olan öğrenme kayıpları özellikle ilkokullarda yaz unutması olarak bilinmektedir. Heynes (1978)
        sosyo-ekonomik durumu iyi olan öğrencilerin yaz aylarında öğrenmelerinde az da olsa bir artış olduğunu
        belirtirken sosyo-ekonomik düzeyi zayıf olan öğrencilerin öğrenme kayıplarına uğradığını tespit etmiştir.
             Eğitim süreklilik arz ettiğinde öğrencilerin en iyi şekilde kalıcı olarak öğrenecekleri bilinmektedir. Uzun
        tatiller öğrenme hızı ve isteğine zarar vermekte, unutmaya yol açmaktadır.   Özellikle özel eğitim ihtiyacı
        olan çocuklarda bu durum daha zordur (Cooper, 2003). Uzun tatillerde yaşanan öğrenme kayıpları her
        dersi ve öğrenciyi faklı şekilde etkilemektedir (Cooper, Nye, Charlton, Lindsay & Greathouse, 1996).
             Özellikle sosyo-ekonomik olarak dezavantajlı ailelerin öğrencileri ile birlikte özel eğitim gereksinimi
        olan öğrencilerde gerçekleşen öğrenme kaybına yönelik farklı çalışmalar yapılarak (ödevlendirme, ma-
        teryal desteği, çevrimiçi uygulama vb.)  öğrencilerin gelişimi desteklenmelidir (Kayır ve Özçelik, 2018).
             Öğrencilerin okuldan uzakta olduğu dönemde öğrenme kayıplarına dönük olarak araştırmalar özellikle
        öğrencilerin matematik ve okuma becerilerinde öğrenme kayıpları yaşadıklarına ilişkin veriler sunmaktadır.
        Literatürde öğrenme kayıplarına dönük araştırmalar genellikle ilkokul düzeyinde gerçekleştirilmiş olup ilgili
        araştırmalar uzun yaz tatillerinin öğrencilerin öğrenme kaybı yaşayabildiklerine işaret etmektedir. Bununla
        birlikte öğrenme kaybı yaşanılan alan ve sınıf seviyesi kendi içlerinde değişebilmektedir.
             İlkokulun erken sınıflarında daha çok üzerine odaklanılan okuma ve yazma alanlarında öğrenme kaybı
        yaşanırken ilerleyen sınıflarda matematikte öğrenme kaybı yaşanması daha olası hale gelmektedir. Bu-
        nunla birlikte alanyazın öğrenme kayıplarının nedenlerine ya da öğrenme kaybının düzeyinin öğrencilerin
        özelliklerine göre farklılaşabildiğine dönük bazı ipuçları sunmaktadır (Sezgin, Erdoğan, Dağ, 2020).
             Arı’nın (2005) araştırma sonuçlarına göre ilkokul dördüncü sınıf öğrencileri yaz döneminde mate-
        matik ve Türkçe dersinde anlamlı şekilde öğrenme kaybı yaşarken Şen (2009) tarafından gerçekleştirilen
        araştırmanın sonuçlarında ise ilkokul üçüncü sınıf öğrencileri yaz tatili döneminde matematik ve hayat
        bilgisi derslerinde anlamlı şekilde öğrenme kaybı yaşamaktadırlar. Bu araştırmanın amacı salgın döne-
        minde uzaktan eğitimde ilkokul öğrencilerinin öğrenme kayıplarına ilişkin sınıf öğretmenlerinin görüşünü
        belirlemektir.

             Yöntem
             Araştırma görüşmeye dayalı öğretmen görüş ve kanaatlerinin belirlenerek değerlendirilmesi ve bu
        değerlendirmelerden hareketle verilerin elde edilmesi süreci şeklinde betimsel bir çalışma olarak ifade
        edilebilir. Nitel araştırma yaklaşımlarından durum çalışması yöntemi kullanılmıştır. Elde edilen veriler içerik
        analizi ile değerlendirilmiştir.

             Çalışma Grubu
             Araştırmanın evrenini Malatya ilinde bulunan kamuya bağlı temel eğitim kurumlarında çalışan öğret-
        menlerden oluşturmaktadır. Araştırmada örneklemin belirlenmesi amacıyla uygun örnekleme yöntemi

               artvincovidcongress.org                   720                                      - Bildiri Metni -
   715   716   717   718   719   720   721   722   723   724   725