Page 19 - e-Kongre Bildiriler Kitabı
P. 19

EÐÝTÝMDE YENÝ NORMLAR


               çocukla bakışmak, kıkırdamak, etk leş m hal ne g rmek varken b r yandan da önüne ses çıkaran kend
               kend ne hareket eden oyuncaklar koy.
                      İlk başta oyuncaklar  lg s n  çeker ama sonrasında muhakkak  nsan etk leş m n  arar. Aynı şek lde
               ç çekler, eğer güneş ışığı varsa sun  lambalara yönelmes  mümkün değ ld r. Güneş  ararlar ona doğru
               dönerler. Çocuklar anne ve babayla  lg l  d ğer  nsanlarla  l şk  alması gereken  l şk ler  bulamıyorsa o
               zaman  çevres nde  bulab ld ğ   neyse  onu  almaya  doğru  yönel r.  Çevres   bunun  farkına  varıp  burada
               herhang  b r adım atmazsa, sağlıklı b r adım atmazsa o zaman çocuk ya ben m  ht yacım bu ben s z nle
               konuşmak  st yorum, sohbet etmek  st yorum, gel şmek  st yorum d ye söyleyemez çünkü b l nc  o kadar
               gel şm ş değ l.
                      İç nde b r h s vardır,  ç ne çek l r, öfkel  olur, kapalı olur, utangaç olur ve yavaş yavaş kend
               öfkes n   kend ne  özgü  b r  şek lde  s z   cezalandırarak  yapmaya  başlar.  B zler  doğduğumuz  zaman
               muhteşem b r potans yel olarak doğuyoruz. Sadece gözü kulağı tırnağı  ncelesen veya bağırsak s stem n
                ncelesene ucu bucağı yok muhteşem b r şey.
                      S n r s stem n   nceled ğ n zaman da aynı şey  görüyorsun. Muhteşem b r donanım ve yazılım
               ver lm ş.  Yaşam,   l şk ler   çer s nde  anlamını  bulur  ve  yaşanır  prens b   çocuğun   çer s ne   ş  olarak
               kodlanmış b ç mde. Çocuk doğumundan on saat sonra  l şk   çer s nde olduğunu ve hayatının geleceğ n
               bu  l şk n n bel rled ğ n  h ssed yor. B r anlamda b l yor. Ondan dolayı beyn  de göster yor. Bu çocuğu
               kucaklıyor musun, konuşuyor musun, nasıl kucaklıyorsun onunda farkında.
                      Gerg nl k,  korku,  öfkeyle  m ;  sevg yle  ve  şefkatle  m   kucaklıyorsun  aradak   farkı  bey n
               kayded yor. Nasıl bakıyorsun; korkuyla mı, öfkeyle m , sevg  şefkatle m  bakıyorsun, ses n nasıl heps n
               kayded yor ve o bebek b l yor. Çünkü muhteşem donanımlı b r bebek. 6 ayda  l şk n n gıdasının bu altı
               boyut olduğunu çocuk h sler yle b l yor.
                      Çevres ndek ler eğer  l şk   çer s ndeyken; anne, baba, anneanne, bakıcı, her ne  se şu 6 mesajı ona
               ver rse bey n anlıyor ve ona göre gel ş m hormonları salgılıyor. Ona göre beden , bağışıklık s stem ,
               heyecan durumu, kalb , beyn  heps  gel şmeye başlıyor. Bunu hormonlar düzenl yor. Ned r bu  l şk n n 6
               gıdası? İlk olarak çocuğun şuna  ht yacı var: Sen  önems yorum, sen umrumdasın. Bu çok öneml . Ve bana
               öyle  gel yor  k   bey n  çalışmaları  yapılsa  ked ler n  köpekler n  de  bu  mesajı  önemsed ğ n   kes nl kle
               söyleyeb l r m. Gözünün  ç ne bakıyor ked  köpek. N ye el ne bakmıyor sadece? Gözüne bakıp n yet n
               ne? d yor. Çocuklar da aynı şek lde göz göze bakıyoruz. İk  ben  olduğum g b  kabul ed yor musun, yoksa
               ben de b r eks kl k görüyor musun? Üçüncüsü şu anda ben m  ç n sen teks n, sen n yer ne konulacak b r s
               yok, bunu h ssed yor bebek, çocuk, öğrenc n, herkes h ssed yor.
                      Dördüncüsü bana güven yor musun? Ben m potans yel me güven yor musun? Ben m öğrenc m
               doğruyu yapab leceğ n , gel şeb leceğ me güven yor musun? Yoksa sadece davranışıma mı bakıyorsun?
               Eğer anne, baba, öğretmen, yönet c  olarak dersem k  hata yapmaktan çek nme öneml  olan öğrenmek
                stemek ve sende o potans yel var mı?
                      Ben sen n gayret ne bakarım, sonuca değ l. Çünkü uzun b r ömrümüz var. Her gün b r gram
               kazansan o yönde düşüneb l yor musun? On yıl sonra b r öğrenc  nerede olur? Beş nc s  çocuk h ssed yor:
               Ben  sev yor musun d yor? Bana aldığınız oyuncaklar falan değ l, ben m kend m olarak gel şmem   st yor
               musunuz, onun  ç n zaman ve emek ver yor musunuz? Altıncısı d yor k , sana saygım var, b reysel
               sınırlarım var ama sen ek b n b r parçasısın. Ek b n parçası olarak da sen n sorumluluğun görevler n var.
               Aynı anda hem saygım var hem de senden beklent ler m var. Bu çocuğun gel şmes   ç n çok öneml d r.
               Bunu yer ne get ren anne baba ancak sohbetle yer ne get reb l yor. Nas hat ederek değ l. A lede paylaşılan
               değerler  tesp t ed n ve ondan sonra da a lede sohbet  canlı tutun üstes nden gelemeyeceğ n z h çb r
               sorunla karşılaşamazsınız.
                      Her  nsanın b r sosyal k ml k dünyası var, b r de can ded ğ n  ç dünyası var. Sosyal k ml ğ n z
               rahatlıkla paylaşab l rs n z. Zaten sosyal k ml kten dolayı b r yere g derken gömlek g y yorsunuz, kravat
               takıyorsunuz, ceket g y yorsunuz, ayakkabınız boyalı mı değ l m  ona bakıyorsunuz. Böylel kle o mevk ,
               makama uygun b r tavır  çer s nde b r görünüm yapıyorsunuz. Aks  halde  nsana “Ne b ç m müdür bu, ne
               b ç m profesör, ne b ç m doçent“ derler. Bu her toplumda var ve bu bence gerekl  b r şey. Ama b r taraftan
               da b z m öz k ml ğ m z var. O mahrem kend m ze a t olan dünyayı ancak çok küçük b r grupla paylaşırız.
               Sohbet  çer s nde olduğun zaman öbürünün gözüyle görerek d nleme ama sen n kafandak  soruyu d le
               get rme ve onun gözüyle y ne d nlemeyle yaşamı b r nev  çalan b r müz k ve  ç n zde o müz ğe dans eden
               b r  partner  hal ne  get r yorsunuz.  Böylel kle  müz k  değ şt ğ   zaman   k n z  de  dansı  öğrenmek
               durumundasınız. Böyle b r sohbet n  çer s nde yaşamda olan b ten her şey  ele almak sorgulamak ve bazı
                                                             19
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24