Page 19 - e-Kongre Bildiriler Kitabı
P. 19
EÐÝTÝMDE YENÝ NORMLAR
çocukla bakışmak, kıkırdamak, etk leş m hal ne g rmek varken b r yandan da önüne ses çıkaran kend
kend ne hareket eden oyuncaklar koy.
İlk başta oyuncaklar lg s n çeker ama sonrasında muhakkak nsan etk leş m n arar. Aynı şek lde
ç çekler, eğer güneş ışığı varsa sun lambalara yönelmes mümkün değ ld r. Güneş ararlar ona doğru
dönerler. Çocuklar anne ve babayla lg l d ğer nsanlarla l şk alması gereken l şk ler bulamıyorsa o
zaman çevres nde bulab ld ğ neyse onu almaya doğru yönel r. Çevres bunun farkına varıp burada
herhang b r adım atmazsa, sağlıklı b r adım atmazsa o zaman çocuk ya ben m ht yacım bu ben s z nle
konuşmak st yorum, sohbet etmek st yorum, gel şmek st yorum d ye söyleyemez çünkü b l nc o kadar
gel şm ş değ l.
İç nde b r h s vardır, ç ne çek l r, öfkel olur, kapalı olur, utangaç olur ve yavaş yavaş kend
öfkes n kend ne özgü b r şek lde s z cezalandırarak yapmaya başlar. B zler doğduğumuz zaman
muhteşem b r potans yel olarak doğuyoruz. Sadece gözü kulağı tırnağı ncelesen veya bağırsak s stem n
ncelesene ucu bucağı yok muhteşem b r şey.
S n r s stem n nceled ğ n zaman da aynı şey görüyorsun. Muhteşem b r donanım ve yazılım
ver lm ş. Yaşam, l şk ler çer s nde anlamını bulur ve yaşanır prens b çocuğun çer s ne ş olarak
kodlanmış b ç mde. Çocuk doğumundan on saat sonra l şk çer s nde olduğunu ve hayatının geleceğ n
bu l şk n n bel rled ğ n h ssed yor. B r anlamda b l yor. Ondan dolayı beyn de göster yor. Bu çocuğu
kucaklıyor musun, konuşuyor musun, nasıl kucaklıyorsun onunda farkında.
Gerg nl k, korku, öfkeyle m ; sevg yle ve şefkatle m kucaklıyorsun aradak farkı bey n
kayded yor. Nasıl bakıyorsun; korkuyla mı, öfkeyle m , sevg şefkatle m bakıyorsun, ses n nasıl heps n
kayded yor ve o bebek b l yor. Çünkü muhteşem donanımlı b r bebek. 6 ayda l şk n n gıdasının bu altı
boyut olduğunu çocuk h sler yle b l yor.
Çevres ndek ler eğer l şk çer s ndeyken; anne, baba, anneanne, bakıcı, her ne se şu 6 mesajı ona
ver rse bey n anlıyor ve ona göre gel ş m hormonları salgılıyor. Ona göre beden , bağışıklık s stem ,
heyecan durumu, kalb , beyn heps gel şmeye başlıyor. Bunu hormonlar düzenl yor. Ned r bu l şk n n 6
gıdası? İlk olarak çocuğun şuna ht yacı var: Sen önems yorum, sen umrumdasın. Bu çok öneml . Ve bana
öyle gel yor k bey n çalışmaları yapılsa ked ler n köpekler n de bu mesajı önemsed ğ n kes nl kle
söyleyeb l r m. Gözünün ç ne bakıyor ked köpek. N ye el ne bakmıyor sadece? Gözüne bakıp n yet n
ne? d yor. Çocuklar da aynı şek lde göz göze bakıyoruz. İk ben olduğum g b kabul ed yor musun, yoksa
ben de b r eks kl k görüyor musun? Üçüncüsü şu anda ben m ç n sen teks n, sen n yer ne konulacak b r s
yok, bunu h ssed yor bebek, çocuk, öğrenc n, herkes h ssed yor.
Dördüncüsü bana güven yor musun? Ben m potans yel me güven yor musun? Ben m öğrenc m
doğruyu yapab leceğ n , gel şeb leceğ me güven yor musun? Yoksa sadece davranışıma mı bakıyorsun?
Eğer anne, baba, öğretmen, yönet c olarak dersem k hata yapmaktan çek nme öneml olan öğrenmek
stemek ve sende o potans yel var mı?
Ben sen n gayret ne bakarım, sonuca değ l. Çünkü uzun b r ömrümüz var. Her gün b r gram
kazansan o yönde düşüneb l yor musun? On yıl sonra b r öğrenc nerede olur? Beş nc s çocuk h ssed yor:
Ben sev yor musun d yor? Bana aldığınız oyuncaklar falan değ l, ben m kend m olarak gel şmem st yor
musunuz, onun ç n zaman ve emek ver yor musunuz? Altıncısı d yor k , sana saygım var, b reysel
sınırlarım var ama sen ek b n b r parçasısın. Ek b n parçası olarak da sen n sorumluluğun görevler n var.
Aynı anda hem saygım var hem de senden beklent ler m var. Bu çocuğun gel şmes ç n çok öneml d r.
Bunu yer ne get ren anne baba ancak sohbetle yer ne get reb l yor. Nas hat ederek değ l. A lede paylaşılan
değerler tesp t ed n ve ondan sonra da a lede sohbet canlı tutun üstes nden gelemeyeceğ n z h çb r
sorunla karşılaşamazsınız.
Her nsanın b r sosyal k ml k dünyası var, b r de can ded ğ n ç dünyası var. Sosyal k ml ğ n z
rahatlıkla paylaşab l rs n z. Zaten sosyal k ml kten dolayı b r yere g derken gömlek g y yorsunuz, kravat
takıyorsunuz, ceket g y yorsunuz, ayakkabınız boyalı mı değ l m ona bakıyorsunuz. Böylel kle o mevk ,
makama uygun b r tavır çer s nde b r görünüm yapıyorsunuz. Aks halde nsana “Ne b ç m müdür bu, ne
b ç m profesör, ne b ç m doçent“ derler. Bu her toplumda var ve bu bence gerekl b r şey. Ama b r taraftan
da b z m öz k ml ğ m z var. O mahrem kend m ze a t olan dünyayı ancak çok küçük b r grupla paylaşırız.
Sohbet çer s nde olduğun zaman öbürünün gözüyle görerek d nleme ama sen n kafandak soruyu d le
get rme ve onun gözüyle y ne d nlemeyle yaşamı b r nev çalan b r müz k ve ç n zde o müz ğe dans eden
b r partner hal ne get r yorsunuz. Böylel kle müz k değ şt ğ zaman k n z de dansı öğrenmek
durumundasınız. Böyle b r sohbet n çer s nde yaşamda olan b ten her şey ele almak sorgulamak ve bazı
19