Page 20 - e-Kongre Bildiriler Kitabı
P. 20
EÐÝTÝMDE YENÝ NORMLAR
yerler keşfetmek, bazı yerler zaten b l yordum hal ne gelmes şekl nde algor tmalarını çözmeye
başlamak durumu oluyor.
Kültür robotu kavramı çok yaygın ve ben sem nerler mde b r uygulama yapıyorum. Hep m z n b r
kültür robotu yönü var ve toplum bu şek lde adab-ı muaşeret koruyor. B r yere g tt ğ n z zaman çırılçıplak
nsanların b r lokantada oturmasını beklem yorsun. Görsen; “Ben tımarhaneye m geld m?” d ye
düşüneb l rs n. İnsanları da g y nm ş görünce şaşkınca “Burada herkes g y nm ş.” demezs n. Yan b r
toplumun düzenl b r şek lde hayatını devam ett reb lmes ç n kültür robotluğuna ht yacı var fakat bunu
a lede yaşamın temel hal ne get r rsen, eğ t m n temel hal ne get r rsen şte o toplum 300 yıl sonra
aynısının tıpkısı olur. Düşünces de nancı da yorumu da hareketler de. Onun ç n bunun farkında olmak
çok öneml .
Yan b z tepk ler m zle m yaşamı götürüyoruz yoksa seç mler m zle m götürüyoruz?
Alışkanlıklarınla mı yaşamı götürüyorsun yoksa seç mler nle m yaşamı götürüyorsun? Çocuk
yet şt renler n “Çocuklarını kalıplıyorlar mı yoksa çocuklarını seç mler yapmasına z n veren b r gel şme
ortamı mı oluşturuyorlar?” konusunu d kkatle ncelemeler lazım. Çocuklarımızı kalıplayan b r eğ t m m
ver yoruz, çocuklarımızı gel şt ren b r eğ t m m ver yoruz? B r de şu var k hayatta kalma mücadeles
veren nsan başkadır, hayatını yaşayan nsan başkadır. Seç mler yle yaşayan b r nsanın ayrı b r onuru,
k ş sel k ml ğ vardır.
Ergen çocukları olanlar vardır. B z lk doğduğumuzda kes nl kle başkalarının gözüne bakarak k m
olduğumuzu keşfetmeye çalışıyoruz. “Annem babam ben bu 6 boyutta umursuyor mu, olduğum g b
kabul ed yor mu, ben sev yor mu, ek pten b r parçası görüyor mu?” Fakat eğer sağlıklı b r gel ş m
ortamıysa anne-baba, eğ t m, okul ortamı, çevre, sürekl çocuğa d yor k : “Unutma hayatında hep var olan
b r nsan olacak. O k m b l yor musun? Sen n ta kend n. ”Her zaman ve her yerde sen kend hayatında
olacaksın. “
Onun ç n öğrenc m; kend tanıklığını hayatının en öneml tanıklığı olduğunu sakın unutma. Kend n
umursuyor musun, kend n olduğun g b kabul ed yor musun yoksa b r modele b lmem neye göre kıyas mı
yapıyorsun, kend potans yel ne güven yor musun, kend gözünde değerl m s n sen n kend nle l şk n
h çb r nsanla olan l şk ne benzemez evrende teks n, kend ne emek ve zaman vermeye değer görüyor
musun gel ş m n ç n bu zamanı ver yor musun, kend ne saygın var mı, sınırlarına saygın var mı ve çok
öneml olan ek b n n farkında mısın?
Onların üyes olmanın sorumluluğunun farkına varıp görev b l nc n var mı? “Ben bu a len n b r
üyes y m, bu a leye yakışacak şek lde yaşayacağım.” d yeb l yor musun? B r nsan bunu yaptığı andan
t baren ç d s pl n oluşur.
26 yaşında Amer ka’da doktora programına g rd m. Sınıfta 14 k ş y z ders ç zelges ver lm ş
durumda. O gün sınav olacağını b l yoruz. Profesör çer geld . Bugün, ded , b l yorsunuz sınav var. Şunlar
sınav soruları, ded . Okuyun, ded anlamadığınız varsa el n z kaldırın açıklayayım, ded .
Ben 242 numaralı odadayım. Cevapları b t r nce gel n bana sınav kağıdınızı bırakın g d n, ded . Bunu çok
tuhaf karşılamıştım. Oda arkadaşımla bu konuyu konuştuğumuzda k ş sel bütünlüğü olmayan nsan b l m
nsanı olamaz, ded . Bugün b l yorum k ben m vatandaşım ç d s pl n keşfed p bu ç d s pl nde yaşayan
nsanlar hal ne gelmed kçe öyle anne-baba, öğretmen, olmadıkça şu veya bu nedenle korkuyla hareket
ett ğ sürece nsan olmanın tadını alamaz.
20