Page 20 - e-Kongre Bildiriler Kitabı
P. 20

EÐÝTÝMDE YENÝ NORMLAR


               yerler   keşfetmek,  bazı  yerler   zaten  b l yordum  hal ne  gelmes   şekl nde  algor tmalarını  çözmeye
               başlamak durumu oluyor.
                      Kültür robotu kavramı çok yaygın ve ben sem nerler mde b r uygulama yapıyorum. Hep m z n b r
               kültür robotu yönü var ve toplum bu şek lde adab-ı muaşeret  koruyor. B r yere g tt ğ n z zaman çırılçıplak
                nsanların  b r  lokantada  oturmasını  beklem yorsun.  Görsen;  “Ben  tımarhaneye  m   geld m?”  d ye
               düşüneb l rs n. İnsanları da g y nm ş görünce şaşkınca “Burada herkes g y nm ş.” demezs n. Yan  b r
               toplumun düzenl  b r şek lde hayatını devam ett reb lmes   ç n kültür robotluğuna  ht yacı var fakat bunu
               a lede yaşamın temel  hal ne get r rsen, eğ t m n temel  hal ne get r rsen  şte o toplum 300 yıl sonra
               aynısının tıpkısı olur. Düşünces  de  nancı da yorumu da hareketler  de. Onun  ç n bunun farkında olmak
               çok öneml .
                      Yan   b z  tepk ler m zle  m   yaşamı  götürüyoruz  yoksa  seç mler m zle  m   götürüyoruz?
               Alışkanlıklarınla  mı  yaşamı  götürüyorsun  yoksa  seç mler nle  m   yaşamı  götürüyorsun?  Çocuk
               yet şt renler n “Çocuklarını kalıplıyorlar mı yoksa çocuklarını seç mler yapmasına  z n veren b r gel şme
               ortamı mı oluşturuyorlar?” konusunu d kkatle  ncelemeler  lazım. Çocuklarımızı kalıplayan b r eğ t m m
               ver yoruz, çocuklarımızı gel şt ren b r eğ t m m  ver yoruz? B r de şu var k  hayatta kalma mücadeles
               veren  nsan başkadır, hayatını yaşayan  nsan başkadır. Seç mler yle yaşayan b r  nsanın ayrı b r onuru,
               k ş sel k ml ğ  vardır.
                      Ergen çocukları olanlar vardır. B z  lk doğduğumuzda kes nl kle başkalarının gözüne bakarak k m
               olduğumuzu keşfetmeye çalışıyoruz. “Annem babam ben  bu 6 boyutta umursuyor mu, olduğum g b
               kabul ed yor mu, ben  sev yor mu, ek pten b r parçası görüyor mu?” Fakat eğer sağlıklı b r gel ş m
               ortamıysa anne-baba, eğ t m, okul ortamı, çevre, sürekl  çocuğa d yor k : “Unutma hayatında hep var olan
               b r  nsan olacak. O k m b l yor musun? Sen n ta kend n. ”Her zaman ve her yerde sen kend  hayatında
               olacaksın. “
               Onun  ç n öğrenc m; kend  tanıklığını hayatının en öneml  tanıklığı olduğunu sakın unutma. Kend n
               umursuyor musun, kend n  olduğun g b  kabul ed yor musun yoksa b r modele b lmem neye göre kıyas mı
               yapıyorsun, kend  potans yel ne güven yor musun, kend  gözünde değerl  m s n sen n kend nle  l şk n
               h çb r  nsanla olan  l şk ne benzemez evrende teks n, kend ne emek ve zaman vermeye değer görüyor
               musun gel ş m n  ç n bu zamanı ver yor musun, kend ne saygın var mı, sınırlarına saygın var mı ve çok
               öneml  olan ek b n n farkında mısın?
                      Onların üyes  olmanın sorumluluğunun farkına varıp görev b l nc n var mı? “Ben bu a len n b r
               üyes y m, bu a leye yakışacak şek lde yaşayacağım.” d yeb l yor musun? B r  nsan bunu yaptığı andan
                t baren  ç d s pl n oluşur.
                      26 yaşında Amer ka’da doktora programına g rd m. Sınıfta 14 k ş y z ders ç zelges  ver lm ş
               durumda. O gün sınav olacağını b l yoruz. Profesör  çer  geld . Bugün, ded , b l yorsunuz sınav var. Şunlar
               sınav soruları, ded . Okuyun, ded  anlamadığınız varsa el n z  kaldırın açıklayayım, ded .
               Ben 242 numaralı odadayım. Cevapları b t r nce gel n bana sınav kağıdınızı bırakın g d n, ded . Bunu çok
               tuhaf karşılamıştım. Oda arkadaşımla bu konuyu konuştuğumuzda k ş sel bütünlüğü olmayan  nsan b l m
                nsanı olamaz, ded . Bugün b l yorum k  ben m vatandaşım  ç d s pl n  keşfed p bu  ç d s pl nde yaşayan
                nsanlar hal ne gelmed kçe öyle anne-baba, öğretmen, olmadıkça şu veya bu nedenle korkuyla hareket
               ett ğ  sürece  nsan olmanın tadını alamaz.























                                                             20
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25