Page 21 - e-Kongre Bildiriler Kitabı
P. 21
EÐÝTÝMDE YENÝ NORMLAR
Prof. Dr. Selçuk ÖZDEMİR
Eğ t mde Teknoloj Eğ t m Neden Öneml ?
2025'lerle beraber hayata atılacak olan çocukların akıllı mak nelerle let ş me geçeb len ve hatta
onlara em r vereb len, onları üreteb len n tel kte olması zorunluluğu var. Bugün ortalama becer lere sah p
herhang b r k ş n n cra ett ğ meslekler hızlı b r şek lde akıllı c hazlar, robotlar ve yazılımlar tarafından
yapılmaya başlandı. Çocuklarımızın tüm kuralları tanımlanmış ve çerçeves ç z lm ş önler ne konulanı
yapacakları rut n şlerde çalışma ht maller yok. Bu yüzden tüm dünyada çocuklara kazandırılması
gereken temel becer setler n n türler ve n tel kler kökünden değ ş yor, tüm dünyada okulculuk
değ ş yor. Çocuklar y ne okuma-yazma, matemat k, fen b l mler , sosyal b l mler alanlarında kazanım
elde etmeye devam edecekler, ancak bunları b z m öğrend ğ m z g b b rb r nden kopuk olarak değ l, b r
sorunu çözmek üzere şe koşacak şek lde uygulamalı kullanacaklar. İşte tam bu noktada kodlama olarak
kısaca fade ett ğ m z ama aslında özünde teknoloj k c hazlara em r verme becer s temel b r becer olarak
karşımıza çıkıyor.
B z m yaş grubumuzun ve b zden öncek nes ller n n tel kl sayılab lmes ç n mutlaka en az b r
yabancı d l b l yor olması gerek yordu. Bu sayede d ğer ülke nsanları le yen ş olanakları yaratacak
let ş m ç nde bulunab l yordunuz. Bugün halen yabancı d l b lmek çok öneml olmakla beraber, mevcut
lkokul ve ortaokul öğrenc ler n n hayata atılacağı 2025'lerden t baren d ğer ülke nsanları le let ş me
geçmek ç n bugünkü kadar ek d l becer s ne ht yaç duymayacağımız aş kar. Halen p yasada bulunan ve
önümüzdek yıllarda çok daha y sev yede çev r yapab lecek yazılım ve c hazlar sayes nde onlarca
yabancı d l aynı anda anlayab l yor, o d llerde okuyab l yor ve yazab l yoruz. Kend anad l m zde
konuştuğumuzu karşımızdak farklı anad llere sah p onlarca nsan aynı anda anlayab l yorlar. Sorun şu k
bugünün eğ t mc ler kend dönemler n n temel becer ler nden olan ve d ğer taraftan b r türlü tam olarak
öğrenc lere kazandıramadığımız yabancı d l becer s ç n okullardak haftalık eğ t m saatler n n %30 le
%50's n ayırıyorlar. Çocukların ler de kullanma ht yacı h ssetmeyecekler b r tek yabancı d l onlara
kazandırmak ç n en kr t k eğ t m süreler n n neredeyse yarısını harcıyoruz. İşte tam bu noktada kodlama
olarak kısaca fade ett ğ m z ama aslında özünde teknoloj k c hazlara em r verme becer s temel b r becer
olarak karşımıza çıkıyor. Yen nes ller ç n kodlama (Bunun ç nde üç boyutlu tasarımdan, mob l c haz
programlamaya ve elektron k c haz tasarımına b rçok alan var.), temel b l mler, sosyal b l mler ve beşer
b l mler beraberce şe koşarak nsanları mutlu edecek b r novasyon ortaya koymak ç n gereken b r
üret m b lg -becer set n fade etmekted r. Kodlama ve benzer b l ş mle üret m becer ler artık sadece b r
meslek becer olarak değ l, okuma-yazma kadar temel b r becer set olarak değerlend r lmel d r.
Harvardlı Akadem syen Todd Rose'un “Ortalamanın Sonu” adlı k tabı okumak lazım. Teknoloj
tar h ne baktığımızda aslında gel şmeler n çok da sürpr z olmadığını anlıyorsunuz. İnsanlar tar h boyunca
hep sah p olduğu kas gücünü daha ver ml kullanmasına yardımcı olacak araç-gereç ve teknoloj ler
gel şt r rken tar hte lk defa son 10-15 yıldır nsana b le gerek bırakmayan teknoloj ler çıkmaya başladı.
Bu durum, özell kle Türk ye g b know-how'ı ve patent kend s ne a t b lg ve teknoloj üretmey p,
başkalarının tasarladığı b r teknoloj y taşeron/fason olarak üreten toplumlar ç n c dd b r zorlu dönem n
başlangıcını oluşturmaktadır. Çocuklarımızı bekleyen şöyle b r durum var: Artık 22 yaşında ün vers tey
b t r p, 60 yaşına kadar aynı ş yapıp emekl olma dönem b tt . Veya herhang b r alanda kazanılan
meslek b r becer le ömür boyu yaşamımızı sürdürmek mümkün olmayacak. Yıkıcı novasyonlar dönem
den yor buna, b r sabah uyandığımızda b r ler s z n yıllardır kend n z yet şt rd ğ n z tüm becer ler yer ne
get ren b r yazılım, c haz, robot gel şt r p s z “ şlevs z” duruma düşüreb l r.
Sanay 4.0 nsanlık tar h n n b l nd k en esk güç kaynağı “kaslarımıza” olan ht yacı m n m ze
etmek üzere. Burada bahsed len sadece endüstr yel üret mdek nsan gücüne olan ht yacın azalması değ l.
Aklımıza gelen b rçok ş alanında nsana fiz k olarak ht yacı sıfırlayan veya azaltan b r döneme
g r yoruz. Rut nler tanımlanab len hemen her meslek üret m ve h zmet robotlara, akıllı c hazlara ve
yazılımlara bırakmaya başladı. Teknoloj n n tanımını “ nsanın doğal olarak sah p olmadığı organları
tamamlayan yapay organlar” olarak tanımlayacak olursak bunda da şaşıracak b r şey yok. İnsanoğlu tar h
boyunca yapamadığı şler yaptırab leceğ ve kend yer ne çalıştırab leceğ b r şeyler n arayışında
olmuştur hep. Özell kle petrol g b tekeller n el ndek enerj kaynaklarından her zaman her yerde
er ş leb len yen leneb l r enerj kaynaklarına yönel ş ve bunların ver ml l ğ n her geçen gün artışı bu
arayışı hızlandırmaya başladı.
21