Page 21 - e-Kongre Bildiriler Kitabı
P. 21

EÐÝTÝMDE YENÝ NORMLAR


                                                  Prof. Dr. Selçuk ÖZDEMİR



               Eğ t mde Teknoloj  Eğ t m  Neden Öneml ?
                      2025'lerle beraber hayata atılacak olan çocukların akıllı mak nelerle  let ş me geçeb len ve hatta
               onlara em r vereb len, onları üreteb len n tel kte olması zorunluluğu var. Bugün ortalama becer lere sah p
               herhang  b r k ş n n  cra ett ğ  meslekler hızlı b r şek lde akıllı c hazlar, robotlar ve yazılımlar tarafından
               yapılmaya başlandı. Çocuklarımızın tüm kuralları tanımlanmış ve çerçeves  ç z lm ş önler ne konulanı
               yapacakları  rut n   şlerde  çalışma   ht maller   yok.  Bu  yüzden  tüm  dünyada  çocuklara  kazandırılması
               gereken  temel  becer   setler n n  türler   ve  n tel kler   kökünden  değ ş yor,  tüm  dünyada  okulculuk
               değ ş yor. Çocuklar y ne okuma-yazma, matemat k, fen b l mler , sosyal b l mler alanlarında kazanım
               elde etmeye devam edecekler, ancak bunları b z m öğrend ğ m z g b  b rb r nden kopuk olarak değ l, b r
               sorunu çözmek üzere  şe koşacak şek lde uygulamalı kullanacaklar. İşte tam bu noktada kodlama olarak
               kısaca  fade ett ğ m z ama aslında özünde teknoloj k c hazlara em r verme becer s  temel b r becer  olarak
               karşımıza çıkıyor.
                      B z m yaş grubumuzun ve b zden öncek  nes ller n n tel kl  sayılab lmes   ç n mutlaka en az b r
               yabancı d l b l yor olması gerek yordu. Bu sayede d ğer ülke  nsanları  le yen   ş olanakları yaratacak
                let ş m  ç nde bulunab l yordunuz. Bugün halen yabancı d l b lmek çok öneml  olmakla beraber, mevcut
                lkokul ve ortaokul öğrenc ler n n hayata atılacağı 2025'lerden  t baren d ğer ülke  nsanları  le  let ş me
               geçmek  ç n bugünkü kadar ek d l becer s ne  ht yaç duymayacağımız aş kar. Halen p yasada bulunan ve
               önümüzdek  yıllarda çok daha  y  sev yede çev r  yapab lecek yazılım ve c hazlar sayes nde onlarca
               yabancı  d l   aynı  anda  anlayab l yor,  o  d llerde  okuyab l yor  ve  yazab l yoruz.  Kend   anad l m zde
               konuştuğumuzu karşımızdak  farklı anad llere sah p onlarca  nsan aynı anda anlayab l yorlar.  Sorun şu k
               bugünün eğ t mc ler  kend  dönemler n n temel becer ler nden olan ve d ğer taraftan b r türlü tam olarak
               öğrenc lere kazandıramadığımız yabancı d l becer s   ç n okullardak  haftalık eğ t m saatler n n %30  le
               %50's n  ayırıyorlar. Çocukların  ler de kullanma  ht yacı h ssetmeyecekler  b r tek yabancı d l  onlara
               kazandırmak  ç n en kr t k eğ t m süreler n n neredeyse yarısını harcıyoruz. İşte tam bu noktada kodlama
               olarak kısaca  fade ett ğ m z ama aslında özünde teknoloj k c hazlara em r verme becer s  temel b r becer
               olarak karşımıza çıkıyor. Yen  nes ller  ç n kodlama (Bunun  ç nde üç boyutlu tasarımdan, mob l c haz
               programlamaya ve elektron k c haz tasarımına b rçok alan var.), temel b l mler, sosyal b l mler ve beşer
               b l mler  beraberce  şe koşarak  nsanları mutlu edecek b r  novasyon ortaya koymak  ç n gereken b r
               üret m b lg -becer  set n   fade etmekted r. Kodlama ve benzer  b l ş mle üret m becer ler  artık sadece b r
               meslek  becer  olarak değ l, okuma-yazma kadar temel b r becer  set  olarak değerlend r lmel d r.
                      Harvardlı Akadem syen Todd Rose'un “Ortalamanın Sonu” adlı k tabı okumak lazım. Teknoloj
               tar h ne baktığımızda aslında gel şmeler n çok da sürpr z olmadığını anlıyorsunuz. İnsanlar tar h boyunca
               hep sah p olduğu kas gücünü daha ver ml  kullanmasına yardımcı olacak araç-gereç ve teknoloj ler
               gel şt r rken tar hte  lk defa son 10-15 yıldır  nsana b le gerek bırakmayan teknoloj ler çıkmaya başladı.
               Bu  durum,  özell kle Türk ye  g b   know-how'ı  ve  patent   kend s ne  a t  b lg   ve  teknoloj   üretmey p,
               başkalarının tasarladığı b r teknoloj y  taşeron/fason olarak üreten toplumlar  ç n c dd  b r zorlu dönem n
               başlangıcını oluşturmaktadır. Çocuklarımızı bekleyen şöyle b r durum var: Artık 22 yaşında ün vers tey
               b t r p, 60 yaşına kadar aynı  ş  yapıp emekl  olma dönem  b tt . Veya herhang  b r alanda kazanılan
               meslek  b r becer   le ömür boyu yaşamımızı sürdürmek mümkün olmayacak. Yıkıcı  novasyonlar dönem
               den yor buna, b r sabah uyandığımızda b r ler  s z n yıllardır kend n z  yet şt rd ğ n z tüm becer ler  yer ne
               get ren b r yazılım, c haz, robot gel şt r p s z  “ şlevs z” duruma düşüreb l r.
                      Sanay  4.0  nsanlık tar h n n b l nd k en esk  güç kaynağı “kaslarımıza” olan  ht yacı m n m ze
               etmek üzere. Burada bahsed len sadece endüstr yel üret mdek   nsan gücüne olan  ht yacın azalması değ l.
               Aklımıza  gelen  b rçok   ş  alanında   nsana  fiz k   olarak   ht yacı  sıfırlayan  veya  azaltan  b r  döneme
               g r yoruz. Rut nler  tanımlanab len hemen her meslek üret m  ve h zmet  robotlara, akıllı c hazlara ve
               yazılımlara bırakmaya başladı. Teknoloj n n tanımını “ nsanın doğal olarak sah p olmadığı organları
               tamamlayan yapay organlar” olarak tanımlayacak olursak bunda da şaşıracak b r şey yok. İnsanoğlu tar h
               boyunca  yapamadığı   şler   yaptırab leceğ   ve  kend   yer ne  çalıştırab leceğ   b r  şeyler n  arayışında
               olmuştur  hep.  Özell kle  petrol  g b   tekeller n  el ndek   enerj   kaynaklarından  her  zaman  her  yerde
               er ş leb len yen leneb l r enerj  kaynaklarına yönel ş ve bunların ver ml l ğ n her geçen gün artışı bu
               arayışı hızlandırmaya başladı.
                                                             21
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26