Page 23 - e-Kongre Bildiriler Kitabı
P. 23
Pandemi Sürecinde Yapılan Online Derslerin
Verimliliğinin İncelenmesi ve
Yüz Yüze Yapılan Derslerle
Karşılaştırmasının Yapılması
Dr. Öğretim Üyesi Nesrullah OKAN 1
Fırat Üniversitesi
Eğitim Fakültesi
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bölümü
nesrokan@gmail.com
Özet
Bu çalışmanın amacı, pandemi sürecinde online olarak işlenen derslerin verimliliğini incelemek ve yüz
yüze yapılan dersler ile online yapılan derslerin karşılaştırmasını lisans öğrencilerinin algılama biçimleri
kapsamında ortaya çıkarmaktır. Bu çalışma farklı fakültelerde eğitim gören öğrencilerin pandemi sürecinde
işlenen online derslerle ilgili algılarının incelendiği olgu bilim (fenomenolojik) deseninin kullanıldığı nitel bir
çalışmadır. Araştırma için “Yarı yapılandırılmış görüşme formu” kullanılmış ve 19 öğrenciden online görüşme
yoluyla veriler toplanmıştır. Görüşme sonucunda ilk önce öğrencilerin pandemi sürecinde işlenen online derslerle
ilgili görüşleri sorulmuştur. Daha sonra pandemi sürecinde yapılan online derslerin önceleri yapılan yüz yüze
derslere göre verimlilikleri ve aralarındaki farklılıkları ortaya çıkartacak sorular sorulmuştur. Bu sorular
neticesinde elde edilen veriler Maxqda 18 Paket Programı yardımıyla içerik analizine tabi tutulmuş ve bu suretle
araştırma ile ilgili bulgular elde edilmiştir. Elde edilen sonuçlara göre öğrencilerin genel kanısının yüz yüze
işlenen derslerin daha verimli ve etkili olduğu noktasındadır. Zira öğrenciler gerek online yapılan derslerin
sürelerinin kısa olmasının ve gerekse de işlenen derslerdeki öğreten-öğrenen arasındaki etkileşimin eksik
olmasının önemli handikaplar oluşturduklarını ifade etmişlerdir. Bu bağlamda elde edilen veriler kategoriler
şeklinde ele alınmış ve bu veriler ışığında çeşitli yargılara ulaşılmıştır.
Anahtar kelimeler: Online dersler, yüz yüze dersler, verimlilik,
23