Page 211 - e-Kongre Bildiriler Kitabı
P. 211
Prof. Dr. Elizbar ELIZBARASHVILI
Covid-19 Sürecinde Kimya Eğitimi ve Kimya Olimpiyatları’nın Geleceği
Kimya Olimpiyatları ilk olarak 1968 yılında Çekoslovakya’da düzenlenmiştir. Başlangıçta çok sınırlı
sayıda katılımcı varken, 2019 yılında katılımcı sayısı 80 ülkeye kadar ulaşmış durumdadır.
Türkiye 1994’ten beri Kimya Olimpiyatları’nda yer alırken; Gürcistan ilk olarak 2012 yılında bu
etkinliğe katılmıştır. Kimya Olimpiyatları geçmişi olan bir etkinliktir ve bu geçmiş dönemlerde de
tehlikeli durumlarla karşılaşmıştır.
Örneğin 1971 yılında olimpiyatların iptali gerçekleşmiştir. 2008 yılında yine günümüzdeki kadar yaygın
olmasa da Sars salgınının olimpiyatlara olumsuz etkisi olmuştur.
Yine 2016 yılında Karachi’de düzenlenecek olan olimpiyatların bazı güvenlik problemlerinden dolayı
iptal edilmiştir.
Kimya Olimpiyatları içeriği hakkında bilgi verirsek takımlar: İki takım kaptanı veya yönlendirici mentor
konumunda olan eğitimcinin yanı sıra, dört öğrenciden oluşur. Zaman zaman belli koşullarda,
takımlardaki sayı artabilir ancak takımlar normal şartlarda iki mentor ve dört öğrenciden oluşmaktadır.
Bu süreç 10 günlük bir çalışma programını kapsar. Bu on günlük etkinlik programı içerisinde teorik ve
pratik etkinliklerin yanı sıra çeşitli kimya yarışmaları da yer alır.
Etkinlikler içerisinde eşleşme, hakemle belirleme, madalya dağılımı ve kapanış seremonisi yer alır.
Kısacası olimpiyatların etkinlik programları: sosyal, bilimsel etkileşimin olduğu, insanların akademik
ve bilimsel çalışmalarını oyunlar vasıtasıyla birbirleriyle paylaşabildiği sosyal bir etkileşim alanı
yarattığı için ayrıca önemlidir.
İstanbul Teknik Üniversitesinin normal şartlarda 2020 yılında Kimya Olimpiyatları’na ev sahipliği
yapması planlanmaktaydı.
Hatta Ocak ayı içerisinde düzenlenen inceleme komitesiyle, İstanbul içerisinde bazı incelemelerde
bulunulmuştur.
İstanbul Teknik Üniversitesinin, Kimya Olimpiyatları’ nı düzenleme noktasında ileri derecede güçlü
imkânlara, laboratuvar ve teknik donanım anlamında da çok uygun bir yapıya sahip olduğu
gözlemlenmiştir.
Normal şartlarda olimpiyatlar üç yüz öğrenciyi içerisine alabilecek kapasitede tasarlanmış laboratuvar
tesislerinin hazırlığı ile başlamaktadır.
Etkinlik sonrasında katılımcıların %10’una altın, %20’sine gümüş, %30’una bronz madalyalar
verilmektedir.
Olabildiğince şeffaflıkla, demokratik, bilimsel yöntemlerle madalyandırılma süreçleri
gerçekleştirilmektedir.
211