Page 208 - e-Kongre Bildiriler Kitabı
P. 208
EĞİTİM 2023 VİZYONUYLA BAŞLAYAN DEĞİŞİM
2023 Vizyon Belgesi eğitim felsefesi bakımından önemli ipuçları barındıran bir belgedir.
Eğitimin en temel ilişkisi olan insan doğası tartışmasının Belge’de izlerini buluyoruz. Her eğitim
yaklaşımı öncelikle insan doğası tartışmasını temele alır. Eğitim süreçleri insanın üzerine bina
edildiğinden öncelikle binanın temelini tanımak ve anlamak yaşamsaldır. Eğer insanı tek boyutlu bir
varlık olarak düşünüyorsak eğitimi de ona göre şekillendiriyoruz. Eğer insanı farklı olanaklara sahip ve
çok yönlü varlık olarak düşünüyorsak eğitimi de ona göre yapılandırıyoruz. İnsanın antropolojik
yapısının çok yönlü ve karmaşık bir varlık olduğu yönündeki anlayışlar yüzlerce yıldır insanoğluna
miras olarak kalmıştır. Ama eğitimi sadece insanın davranışlarına odaklayan biçimi her zaman için
benimsenen yön olmuştur. 2023 Vizyon Belgesi binlerce yıldır bugüne miras kalan insanın çok
boyutluluğunu vurgulaması bakımından değerlidir. İnsanı sadece biyolojik bir varlık olarak görmeyen
Belge onun manevi yönünü de gözetmiştir. Beceri, potansiyel yönüyle eğitilmek istenen varlık daha
insanca bir dünyanın kurulması için bir olasılıktır. Hemen vurgulamak isterim: Belgede böyle yazılması
davranışlarla sonuçlanan bakışımıza yansıması anlamına gelmiyor. İnsanın ne olduğu gerçeğini
anlamımız için bazen gereksiz zamanlar kaybediyoruz. Eğitimle insan haline gelen insan yavrusunun
henüz her bilinç tarafından önemsenmediği ortadadır. Eğitimde değişimin içselleşen dönüşümü için
antropolojik yönün önemini vurgulaması bakımından Belge değer taşıyor.
EĞİTİMDE NEREDEN NEREYE!
Değişim yaşadığımız ilk temel gerçeklik olarak karşımızda durmaktadır. Değişim üzerine
bilgimizin geliştirilmesi gerekiyor. Neye değişim diyoruz? Neden böyle diyoruz? Değişimin nereye
kadar giden bir gerçektir? Gibi sorular öncelikle değişimin doğasını bilmemizi gerekli kılıyor. Binlerce
yıldır felsefi miras olarak bize kalan bir nokta vardır. Sokrates düşüncesine net olarak görebildiğimiz bu
noktayı yalın bir şekilde şöyle dile getirebiliriz: ‘‘Üzerinde konuştuğumuz kavramın ne olduğunu
bilmediğimiz sürece onunla ilgili ortaya çıkan problemleri de çözemeyiz’’. Değişimin seyrini anlamak
ve eğitimle insana ne oluyor sorusuna cevap vermek önemli görünüyor. Her şeyden önemlisiyse eğitimle
neyi amaçladığımızı belirgin hale getirmek gerekiyor. Genel olarak belirgin hale getirdiğimiz amaç
kişinin başarılı olmasıdır. Başarı kavramının da doğasını iyi tartışmak gerekiyor. Biyopsişik bir bütünlük
olan insan yalnızca bir sınav başarısını hedefleyemez. Hayat bir bütündür ve bu durumda hedeflemek
zorunda olduğu değer hayatın bütünlüğünü anlayabilen insandır. Başarı, değerler, erdemler bir bütündür.
Yola düşmüş bir taşın kaldırılması gibi büyük bir dayanışmayı yaşamamızı sağlayan eğitimdir.
Eğitimde nereden nereye sorusu yalnızca izlememiz gereken bir gerçeklik değildir.
Teknolojinin son noktada insan bütünlüğü için var olduğunu biliyoruz. Daha çok teknoloji daha çok
insan olmak içindir. Eğitimin teknolojik alt yapısının gelişimi de daha fazla insan olmaya yöneliktir.
208