Page 208 - e-Kongre Bildiriler Kitabı
P. 208

EĞİTİM 2023 VİZYONUYLA BAŞLAYAN DEĞİŞİM

                             2023  Vizyon  Belgesi  eğitim  felsefesi  bakımından  önemli  ipuçları  barındıran  bir  belgedir.

               Eğitimin  en  temel  ilişkisi  olan  insan  doğası  tartışmasının  Belge’de  izlerini  buluyoruz.  Her  eğitim

               yaklaşımı  öncelikle  insan  doğası  tartışmasını  temele  alır.  Eğitim  süreçleri  insanın  üzerine  bina
               edildiğinden öncelikle binanın temelini tanımak ve anlamak yaşamsaldır. Eğer insanı tek boyutlu bir

               varlık olarak düşünüyorsak eğitimi de ona göre şekillendiriyoruz. Eğer insanı farklı olanaklara sahip ve

               çok  yönlü  varlık  olarak  düşünüyorsak  eğitimi  de  ona  göre  yapılandırıyoruz.  İnsanın  antropolojik
               yapısının çok yönlü ve karmaşık bir varlık olduğu  yönündeki anlayışlar yüzlerce  yıldır insanoğluna

               miras olarak kalmıştır.  Ama  eğitimi  sadece  insanın  davranışlarına odaklayan  biçimi  her  zaman için
               benimsenen  yön  olmuştur.  2023  Vizyon  Belgesi  binlerce  yıldır  bugüne  miras  kalan  insanın  çok

               boyutluluğunu vurgulaması bakımından değerlidir. İnsanı sadece biyolojik bir varlık olarak görmeyen
               Belge onun manevi yönünü de gözetmiştir. Beceri, potansiyel yönüyle eğitilmek istenen varlık daha

               insanca bir dünyanın kurulması için bir olasılıktır. Hemen vurgulamak isterim: Belgede böyle yazılması

               davranışlarla  sonuçlanan  bakışımıza  yansıması  anlamına  gelmiyor.  İnsanın  ne  olduğu  gerçeğini
               anlamımız için bazen gereksiz zamanlar kaybediyoruz. Eğitimle insan haline gelen insan yavrusunun

               henüz her bilinç tarafından önemsenmediği  ortadadır.  Eğitimde  değişimin  içselleşen  dönüşümü için
               antropolojik yönün önemini vurgulaması bakımından Belge değer taşıyor.


               EĞİTİMDE NEREDEN NEREYE!


                              Değişim  yaşadığımız  ilk  temel  gerçeklik  olarak  karşımızda  durmaktadır.  Değişim  üzerine

               bilgimizin geliştirilmesi gerekiyor.  Neye değişim  diyoruz?  Neden  böyle  diyoruz?  Değişimin nereye
               kadar giden bir gerçektir? Gibi sorular öncelikle değişimin doğasını bilmemizi gerekli kılıyor. Binlerce

               yıldır felsefi miras olarak bize kalan bir nokta vardır. Sokrates düşüncesine net olarak görebildiğimiz bu
               noktayı  yalın  bir  şekilde  şöyle  dile  getirebiliriz:  ‘‘Üzerinde  konuştuğumuz  kavramın  ne  olduğunu

               bilmediğimiz sürece onunla ilgili ortaya çıkan problemleri de çözemeyiz’’. Değişimin seyrini anlamak
               ve eğitimle insana ne oluyor sorusuna cevap vermek önemli görünüyor. Her şeyden önemlisiyse eğitimle

               neyi  amaçladığımızı  belirgin hale  getirmek  gerekiyor.  Genel  olarak  belirgin  hale  getirdiğimiz amaç

               kişinin başarılı olmasıdır. Başarı kavramının da doğasını iyi tartışmak gerekiyor. Biyopsişik bir bütünlük
               olan insan yalnızca bir sınav başarısını hedefleyemez. Hayat bir bütündür ve bu durumda hedeflemek

               zorunda olduğu değer hayatın bütünlüğünü anlayabilen insandır. Başarı, değerler, erdemler bir bütündür.

               Yola düşmüş bir taşın kaldırılması gibi büyük bir dayanışmayı yaşamamızı sağlayan eğitimdir.

                              Eğitimde  nereden  nereye  sorusu  yalnızca  izlememiz  gereken  bir  gerçeklik  değildir.

               Teknolojinin son noktada insan bütünlüğü için var olduğunu biliyoruz. Daha çok teknoloji daha çok
               insan olmak içindir. Eğitimin teknolojik alt yapısının gelişimi de daha fazla insan olmaya yöneliktir.


                                                              208
   203   204   205   206   207   208   209   210   211   212   213