Page 213 - e-Kongre Bildiriler Kitabı
P. 213
Okul Yöneticilerinin Etik Liderlik Davranışları Sergileme Düzeylerinin Okul Türüne Göre
Değerlendirilmesi
Hatice RİZELİ
Karadeniz Teknik Üniversitesi
Eğitim Bilimleri Enstitüsü
Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı
Eğitim Yönetimi, Denetimi, Planlaması Ve Ekonomisi
Uzaktan Eğitim Tezsiz Yüksek Lisans Programı
Dönem Projesi
hrizeli@gmail.com
Danışman: Dr. Öğrt. Üyesi Hülya KASAPOĞLU
Özet
Bu araştırmanın amacı, okul yöneticilerinin etik liderlik davranışları sergileme düzeylerinin okul
türüne göre değerlendirip aralarındaki ilişkiyi incelemektir.
İlişkisel tarama yöntemiyle yapılan bu araştırmanın evrenini Trabzon ili 2017-2018 tarihleri
arasında Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı resmi ilk ve ortaokullarında çalışan öğretmenler
oluşturmaktadır. Bu araştırmanın örneklemini ise 62’si bayan,58 ’i erkek olan ilkokul ve ortaokuldan
60’şar toplam 120 öğretmen oluşturmaktadır.
Araştırmada okul yöneticilerinin etik liderlik düzeylerini belirlemek için “Etik Liderlik Ölçeği”
kullanılmıştır. Veriler Yılmaz (2005) tarafından geliştirilen ve 44 maddeden oluşan “Etik Liderlik
Ölçeği” yardımıyla toplanmıştır. Ankete verilecek cevap seçenekleri ve puan değerleri “Kesinlikle
Katılmıyorum arada boşluk yoksa ekle” 1 puan, “Katılmıyorum” 2 puan, “Kararsızım” 3 puan,
“Katılıyorum” 4 puan, “Tamamen Katılıyorum” 5 puan şeklinde belirlenmiştir. Ayrıca araştırmacı
tarafından geliştirilen ve örneklemde yer alan öğretmenlerin demografik özelliklerini belirlemek
amacıyla kişisel bilgi formu oluşturulmuştur. Verilerin analizinde, t ve Kruskal Wallis testleri
kullanılmıştır.
Araştırmanın bulguları neticesinde İlk ve ortaokul müdürlerinin etik liderlik davranışı sergileme
düzeyleri arasında istatistiksel olarak anlamlı düzeyde bir fark olmadığı görülmüştür. Ayrıca araştırmaya
katılan öğretmenlerin cinsiyet, branş ve öğrenim durumlarına göre İlk ve ortaokul müdürlerinin etik
213