Page 221 - e-Kongre Bildiriler Kitabı
P. 221
Uğurluoğlu (2009), “Örgütlerde Stratejik Liderlik Ve Özellikleri” adlı çalışmasında stratejik
liderlik kavramı, önemi ve dört önemli stratejik liderlik özelliği üzerinde tartışma yapmıştır.
Alkan (2015), “Etik Liderlik Ölçeğinin Türkçe Formunun Güvenilirlik Ve Geçerlilik
Çalışması” adlı çalışmasında etik liderlik olgusu kuramsal yönleri ile açıklamış; ardından etik liderlik
çalışmalarında kullanılmak üzere De Hoogh ve Den Hartog (2008) tarafından geliştirilen Etik Liderlik
ölçeğinin Türkçe ’ye çeviri, uyarlama geçerlik ve güvenirlik çalışmaları yapılarak elde edilen bulgularını
tartışmıştır. Araştırmanın bulguları neticesinde etik liderlik ölçeğinin geçerlik ve güvenirliğinin yüksek
olduğunu ve çevirisi yapılan etik liderlik ölçeğinin Türkiye’de yapılacak çalışmalarda kullanabileceğini
göstermiştir.
Yılmaz (2006), “Okullardaki Örgütsel Güven Düzeyinin Okul Yöneticilerinin Etik Liderlik
Özellikleri Ve Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi” adlı çalışmasında okul yöneticilerinin etik
liderlik düzeylerinin okullardaki örgütsel güven düzeyine etkisini incelemiştir. Araştırmasında okul
yöneticilerinin etik liderlik düzeylerini belirlemek için “Etik Liderlik Ölçeği” ve ilköğretim
okullarındaki örgütsel güven düzeyini belirlemek için “Okulda Örgütsel Güven Ölçeği” kullanmıştır.
Araştırmanın bulguları neticesinde örgütsel güvenin alt boyutu olan çalışanlara duyarlılığı, sırayla etik
liderliğin alt boyutları olan iklimsel etik, karar vermede etik ve iletişimsel etik anlamlı düzeyde
etkilediği; örgütsel güvenin diğer alt boyutu olan yöneticiye güveni, etik liderliğin iletişimsel etik,
davranışsal etik, karar vermede etik ve iklimsel etik anlamlı düzeyde yordadığı; örgütsel güvenin bir
başka alt boyutu olan iletişim ortamını, etik liderliğin iklimsel etik, iletişimsel etik, karar vermede etik
ve davranışsal etik anlamlı düzeyde açıkladığı; örgütsel güvenin alt boyutu olan yeniliğe açıklığı, etik
liderliğin iletişimsel etik, iklimsel etik ve karar vermede etik anlamlı düzeyde etkilediği bulgularına
ulaşmıştır.
Cemaloğlu (2012), “İlköğretim Okulu Yöneticilerinin Etik Liderlik Davranışları ile
Öğretmenlerin Algıladıkları Örgütsel Güven ve Yıldırma Arasındaki İlişki” adlı çalışmasında ilköğretim
okulu yöneticilerinin etik liderlik davranışları ile öğretmenlerin algıladıkları örgütsel güven ve yıldırma
arasındaki ilişkiyi incelemiştir. Araştırmasında, “Etik Liderlik Ölçeği”, “Okullarda Örgütsel Güven
Ölçeği” ve “Olumsuz Davranış Ölçeği” (ODÖ) kullanmıştır. Araştırmanın sonuçları neticesinde,
ilköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin okul yöneticilerinin etik liderlik davranışlarına ilişkin
algılarının orta düzeyde, öğretmenlerin örgütsel güvenin çalışanlara duyarlılık ve yeniliğe açıklık
boyutlarına ilişkin algıları orta düzeyde, yöneticiye güven ve iletişim ortamı boyutlarına ilişkin algıları
ise iyi düzeyde olduğunu ortaya koymuştur.
Kaplan (2016), “Okul Yöneticilerinin Öğretmenler Tarafından Algılanan Etik Liderlik
Davranışları” adlı çalışmasında liselerde görev yapan öğretmen algılarına göre okul yöneticilerinin etik
liderlik davranışı gösterme durumlarını etik liderliğin dört alt boyutunda karşılaştırmıştır. Genel Tarama
yöntemi kullandığı araştırmasında verilerini Yılmaz (2005) tarafından geliştirilen ve 44 maddeden
oluşan “Etik Liderlik Ölçeği” yardımıyla toplamıştır. Araştırmanın bulguları neticesinde okul
yöneticilerinin genel olarak etik liderlik davranışı gösterme düzeyleri iyi seviyelerde olduğunu, dört alt
boyut arasında en fazla iletişimsel boyutta ikinci sırada ise iklimsel etik alt boyutunda etik liderlik
davranışı gösterdiklerini belirlemiştir.
Doğan (2014), “Okul Yöneticilerinin Etik Liderlik Davranışları ile Öğretmenlerin Örgütsel
Sinizm Algıları Arasındaki İlişki” adlı çalışmasında; ilköğretim okulu öğretmenlerinin algılarına göre
221