Page 221 - e-Kongre Bildiriler Kitabı
P. 221

Uğurluoğlu (2009), “Örgütlerde Stratejik Liderlik Ve Özellikleri” adlı çalışmasında stratejik
               liderlik kavramı, önemi ve dört önemli stratejik liderlik özelliği üzerinde tartışma yapmıştır.

                        Alkan  (2015),  “Etik  Liderlik  Ölçeğinin  Türkçe  Formunun  Güvenilirlik  Ve  Geçerlilik
               Çalışması” adlı çalışmasında etik liderlik olgusu kuramsal yönleri ile açıklamış; ardından etik liderlik
               çalışmalarında kullanılmak üzere De Hoogh ve Den Hartog (2008) tarafından geliştirilen Etik Liderlik
               ölçeğinin Türkçe ’ye çeviri, uyarlama geçerlik ve güvenirlik çalışmaları yapılarak elde edilen bulgularını
               tartışmıştır. Araştırmanın bulguları neticesinde etik liderlik ölçeğinin geçerlik ve güvenirliğinin yüksek
               olduğunu ve çevirisi yapılan etik liderlik ölçeğinin Türkiye’de yapılacak çalışmalarda kullanabileceğini
               göstermiştir.

                        Yılmaz (2006), “Okullardaki Örgütsel Güven Düzeyinin Okul Yöneticilerinin Etik Liderlik
               Özellikleri  Ve  Bazı  Değişkenler  Açısından  İncelenmesi”  adlı  çalışmasında  okul  yöneticilerinin  etik
               liderlik  düzeylerinin  okullardaki  örgütsel  güven  düzeyine  etkisini  incelemiştir.  Araştırmasında  okul
               yöneticilerinin  etik  liderlik  düzeylerini  belirlemek  için  “Etik  Liderlik  Ölçeği”  ve  ilköğretim
               okullarındaki örgütsel güven düzeyini belirlemek için “Okulda Örgütsel Güven Ölçeği” kullanmıştır.
               Araştırmanın bulguları neticesinde örgütsel güvenin alt boyutu olan çalışanlara duyarlılığı, sırayla etik
               liderliğin  alt  boyutları  olan  iklimsel  etik,  karar  vermede  etik  ve  iletişimsel  etik  anlamlı  düzeyde
               etkilediği;  örgütsel  güvenin  diğer  alt  boyutu  olan  yöneticiye  güveni,  etik  liderliğin  iletişimsel  etik,
               davranışsal etik, karar vermede etik ve iklimsel etik anlamlı düzeyde yordadığı; örgütsel güvenin bir
               başka alt boyutu olan iletişim ortamını, etik liderliğin iklimsel etik, iletişimsel etik, karar vermede etik
               ve davranışsal etik anlamlı düzeyde açıkladığı; örgütsel güvenin alt boyutu olan yeniliğe açıklığı, etik
               liderliğin iletişimsel etik, iklimsel etik ve karar vermede etik anlamlı düzeyde etkilediği bulgularına
               ulaşmıştır.

                        Cemaloğlu  (2012),  “İlköğretim  Okulu  Yöneticilerinin  Etik  Liderlik  Davranışları  ile
               Öğretmenlerin Algıladıkları Örgütsel Güven ve Yıldırma Arasındaki İlişki” adlı çalışmasında ilköğretim
               okulu yöneticilerinin etik liderlik davranışları ile öğretmenlerin algıladıkları örgütsel güven ve yıldırma
               arasındaki  ilişkiyi  incelemiştir.  Araştırmasında,  “Etik  Liderlik  Ölçeği”,  “Okullarda  Örgütsel  Güven
               Ölçeği”  ve  “Olumsuz  Davranış  Ölçeği”  (ODÖ)  kullanmıştır.  Araştırmanın  sonuçları  neticesinde,
               ilköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin okul yöneticilerinin etik liderlik davranışlarına ilişkin
               algılarının  orta  düzeyde,  öğretmenlerin  örgütsel  güvenin  çalışanlara  duyarlılık  ve  yeniliğe  açıklık
               boyutlarına ilişkin algıları orta düzeyde, yöneticiye güven ve iletişim ortamı boyutlarına ilişkin algıları
               ise iyi düzeyde olduğunu ortaya koymuştur.

                        Kaplan  (2016),  “Okul  Yöneticilerinin  Öğretmenler  Tarafından  Algılanan  Etik  Liderlik
               Davranışları” adlı çalışmasında liselerde görev yapan öğretmen algılarına göre okul yöneticilerinin etik
               liderlik davranışı gösterme durumlarını etik liderliğin dört alt boyutunda karşılaştırmıştır. Genel Tarama
               yöntemi  kullandığı  araştırmasında  verilerini  Yılmaz  (2005)  tarafından  geliştirilen  ve  44  maddeden
               oluşan  “Etik  Liderlik  Ölçeği”  yardımıyla  toplamıştır.  Araştırmanın  bulguları  neticesinde  okul
               yöneticilerinin genel olarak etik liderlik davranışı gösterme düzeyleri iyi seviyelerde olduğunu, dört alt
               boyut  arasında  en  fazla iletişimsel boyutta  ikinci  sırada  ise  iklimsel  etik  alt  boyutunda  etik  liderlik
               davranışı gösterdiklerini belirlemiştir.


                        Doğan  (2014),  “Okul  Yöneticilerinin  Etik  Liderlik Davranışları  ile Öğretmenlerin Örgütsel
               Sinizm Algıları Arasındaki İlişki” adlı çalışmasında; ilköğretim okulu öğretmenlerinin algılarına göre
                                                              221
   216   217   218   219   220   221   222   223   224   225   226