Page 217 - e-Kongre Bildiriler Kitabı
P. 217

Etik  Liderlik:  Yönetici  konumundaki  kişilerin  sahip  oldukları  moral  gücünü  kullanarak,  yönettiği
               kişileri belirlenen örgüt amaçlarına inandırma ve bu doğrultuda yönlendirme sanatıdır.

               Yönetim:  Bir  örgütte  belirlenen  amaçlara  ulaşmak  için,  örgütün  sahip  olduğu  maddi  ve  insani
               kaynakların  birbiriyle  uyumlu,  verimli  ve  etkin  şekilde  kullanabilecek  kararlar  alma  ve  uygulama
               sürecidir.

               Okul Yöneticisi: Eğitim sistemimizin amaçlarına ulaşması için üst düzey eğitim yöneticileri tarafından
               belirlenen strateji ve planları okullarda uygulanmasını sağlayan, okulun sahip olduğu maddi ve insani
               kaynakları amaçlar doğrultusunda en etkin şekilde kullanan, yöneten yetkili kişilerdir.   Lider: Örgüt
               üyeleri tarafından duygusal olarak kabul edilen, üyelerle birlikte örgüt hedeflerini belirleyen ve üyeleri
               o hedef doğrultusunda yönlendiren, yöneten, koordine eden, hedeflere ulaştıracak planlamaları yapan ve
               uygulanmasını sağlayan kişidir.

               2. LİTERATÜR TARAMASI


               2.1. Araştırmanın Kuramsal Çerçevesi

               Liderlik

                      Liderlik, başkalarını etkileme yeteneği olarak kabul edilmektedir. Geniş bir bakış açısına sahip,
               gördüklerini  ve  öğrendiklerini  amaçlı  bir  şekilde  birbirine  bağlayabilen,  değerlerin,  vizyonun  köşe
               taşlarına dayalı stratejik mimariyi oluşturabilen, başkalarının göremediği kalıpları görebilen ve hızla
               karar verip harekete geçme cesaretine sahip, insanları etkileyerek ve esinlendirerek öğrenen bir örgüte
               önderlik edebilecek, bizzat kendileri teknolojiye vakıf olan, astlarına öğretebilen ve onları geliştiren,
               insani boyutu örgütün merkezine alabilen liderler, gelecekte örgütlerin ihtiyaç duyacağı liderler olarak
               görülmektedir (Sezgin, 2007).

                      Liderlik kavramını açıklamada çok çeşitli tanımlar kullanılmıştır. Liderlik kavramını açıklayan
               bazı kavramlar aşağıda sıralanmıştır.

               •            Liderlik; bir bireyin diğerleri üzerinde güç kullanarak onları, istenilen yönde davranmaya
               teşvik etmektir (Donnely ve diğerleri, 1998:3).


               •            Liderlik,   izleyenlerini  belirlenen   hedeflere   götürebilme   gücünü   (otoritesini)
               kullanabilmektir (Türkmen, 1996:53).

               •            Liderlik, her şeyi bilmek, her konudan anlamak, her soruya cevap verme yeteneğine sahip
               olmak demek değildir. İzleyecek kişileri çekebilme yeteneğidir (Özel, 1998:105).

               •            Lider, bir grup insanı belirli amaçlar etrafında toplayabilme ve bu amaçları gerçekleştirmek
               için onları harekete geçirme bilgi ve yeteneklerinin toplamına sahip kişidir (Eren, 1998:357).

               •            Liderlik,  belirli  bir  durum  ve  koşullar  altında  amaca  ulaşmak  için  başkalarının
               davranışlarını ve eylemlerini etkileme sanatıdır (Şimşek, 1999:176).

                        Liderlik  ile  ilgili  çok  sayıda  kuramsal  ve  deneysel  araştırma  yapılmıştır.  Söz  konusu
               araştırmaların bir bölümünde liderlik özelliklerini, davranış ve güç kaynakları incelenirken (Lee, 1977;
               Rahim, 2004) bazılarında ise liderlik etki alanları ile örgütsel sonuçları arasındaki ilişki araştırılmıştır
               (Amabile, 1998; Hipp ve Bredeson, 1995; Korkmaz, 2007; Zhu, 2008). Liderlik davranışları ve izlediği


                                                              217
   212   213   214   215   216   217   218   219   220   221   222