Page 218 - e-Kongre Bildiriler Kitabı
P. 218

stratejiler,  örgüt  amaçlarının  gerçekleştirilmesi  ile  izleyicilerin  değer,  inanç  ve  davranışlarını
               etkilemektedir. Gelişen ve değişen dünya koşullarına göre de liderlik kuramları farklılıklar göstermiştir.
               Kimi kuramlar hala geçerliliğini korurken kimisi de bazı özellikleri açısından önemini kaybetmiştir.

                      Lider ve liderlik kavramları tarihsel gelişim sürecinde aşağıdaki dört başlık altında incelenmiştir
               (Bryman, 1992:19).

               1.           Özellikler Kuramı

               2.           Davranışlar Kuramı


               3.           Duyumsallık Kuramı

               4.           Yeni  liderlik  Kuramı  (Dönüşümcü  Liderlik,  Kültürel  Liderlik,  Vizyon  er  Liderlik, Etik
               liderlik)

                      Liderlik konusu, başlangıçta lider özellikleri açısından ele alınmış ve liderliğin bazı özelliklere
               dayalı olduğunu savunanlara göre,  bazı kişiler lider olarak doğmakta ve insanlık tarihini etkilemektedir,
               daha  sonra  liderin  davranış  boyutu  incelenmiştir  ve  davranışsal  yaklaşımcılara  göre,  liderin
               davranışlarının, liderlik biçemleri ve bunların  grup üzerindeki olası etkileri üzerinde  yoğunlaştıkları
               söylenebilir. Liderlik, davranışının çok boyutlu değişkenler açısından incelenmesi, durumsallık kuramı
               ile birlikte ön plana çıkmıştır.  Liderlik yaklaşımına durumsal bakanlara göre ise, en iyi liderin davranış
               biçimini koşullara, gruba ve kişisel özelliklerine uydurabilen lider olduğu görülmektedir.1980’li yıllar
               liderlikte yeni yaklaşımların çok hızlı geliştiği bir dönem olmuştur. Öğret imsel liderlik, kültürel liderlik,
               dönüşümcü liderlik, etik (moral) liderlik, öğrenen liderler ve vizyoner liderlik, liderlik alanındaki yeni
               yaklaşımları  oluşturmaktadır.  Liderlik  alanındaki  bu  yeni  yaklaşımlar  eğitimsel  liderlik  alanında  da
               zengin bir birikimin oluşmasını sağlamıştır.

                      Eğitimsel  liderlik,  bilgi  toplumunda  farklı  bir  boyut  kazanmıştır.  Okul  çevresindeki  değişim
               hızının okulun öğrenme hızından yüksek olduğu bir dünyada, eğitimsel lider olarak okul yöneticileri,
               yeni liderlik rolleri ve sorumlulukları yüklenmek zorundadır. Paylaşılan bir vizyon oluşturulması, güçlü
               bir okul kültürü geliştirme, etik değerleri benimsemiş ve özümsemiş, kurumuna kabul ettirmiş, bir lider
               olma, geleceğin okul yöneticisinden beklenen önemli liderlik rolleri olacaktır (Çelik, 2007).  Okullar
               adeta yöneticileriyle özdeşleşmektedirler.

                      Diğer örgütlerde olduğu gibi eğitim örgütü yöneticilerinin liderlik özellikleri de eğitim bilim
               araştırmacılarını meşgul eden konuların başında gelmektedir. Okul müdürlerinin liderlik davranışları ve
               özelliklerine  ilişkin  çok  sayıda  araştırma  yapılmasına  karşın,  bu  konuda  tam  bir  görüş  birliğinin
               olduğunu söylemek mümkün değildir.

                      Gelişen  dünyada  değişime  uygun  olarak  liderlik  türleri  de  kendini  yenilemek  durumunda
               kalmıştır. Ancak tüm bu değişim süreci içinde tarih boyunca değişmeyen ve herkes tarafından yüceltilen
               bir değer olarak karşımıza etik kavramı çıkıyor. Tarihi süreçte etik değerler, birlikte yaşamanın, doğru
               işler yapmanın, kaliteli insan olmanın ve çevresindeki izleyenlerini etkilemenin en başat aracı olmuştur.








                                                              218
   213   214   215   216   217   218   219   220   221   222   223