Page 220 - e-Kongre Bildiriler Kitabı
P. 220

Okul yöneticilerinin etik liderlik becerileri iletişimsel, iklimsel, davranışsal ve karar vermede
               etik olmak üzere dört farklı boyutta ele alınmaktadır. İletişimsel etik, yönetici ve çalışanlar arasında
               sağlıklı iletişim ağının kurulması ve çalışanların iş doyumunun sağlanması ile ilgilidir. Çalışanlarına
               karşı açık sözlü olan, onlara değer veren ve onlarla sağlıklı iletişim kurabilen bir lidere olan güvenin
               artması beklenmektedir (Yılmaz, 2006). İklimsel etik, etkili bir okul iklimi oluşturmak için çalışanlara
               sahip çıkılması, onların desteklemesi, düşüncelerin sevgiyi temel alan bir yaklaşımla yayılması, okul
               kültürünün  ve  vizyonunun  net  bir  şekilde  ortaya  konması,  çalışanların  yaratıcılıklarını  maksimum
               düzeyde  ortaya  çıkarabilecekleri  bir  çalışma  ortamının  hazırlaması  ile  ilgilidir  (Yılmaz,  2005).
               Davranışsal etik, yöneticinin dürüst ve adil davranışlar sergilemesi, örgütteki herkesi eşit görmesi ve eşit
               muamele  etmesine  işaret  etmektedir.  Ayrıca,  mesleğe  bağlılık,  anlayış,  inanç,  sorumluluk  ve
               başkalarının  görüşlerine  saygı  da  etik  bir  okul  yöneticisinden  beklenen  diğer  özelliklerdir.  Karar
               vermede etik, liderin ahlaki açıdan doğru kararlar verebilmesi, doğru ile  yanlışı ayırt edebilmesi ve
               verdiği kararlarda etik davranması kapsamında incelenmektedir (Turhan, 2007).

               2.2. Literatür Taramasının Sonucu

                        Örgüt kültürü farklı mozaiğe sahip bireylerden oluşmakta ve bu doğrultuda örgüte has yeni bir
               sistem oluşmaktadır. Oluşan bu sistem, örgüt içerisinde değişik inanç, değer, tutum, düşünce şekil ve
               ahlak  anlayışının  bir  arada  var  olmasına  yardım  eder  ve  bu  da  örgüt  kültürü  olarak  bilinir.  Örgüt
               kültürünü, örgüt içerisinde oluşmuş değer ve kavramların tümüdür. Örgütsel etik kavramı ise, meydana
               gelen bu yapının temellerinin atıldığı, arzulanan değerlere uygun olma isteminin sağlandığı ilkelerden
               oluşur.  Örgüt  kültürü  örgütteki  etik  ilkelerin  somut  bir  çıktısı  olarak  karsımıza  çıkmaktadır.  Aynı
               zamanda oluşan kültür içerisinde bireylerin davranış kalıpları etik sistemlere ne derece uyulduğunun da
               bir göstergesidir. Böylece örgütsel kültürün etik ilkelerle ayrılmaz boyutta bileşen olduğu sonucu ortaya
               çıkar (Gül ve Gökçe, 2008).

               2.3. İlgili Araştırmalar

                        Baştuğ  (2009),  “İlköğretim  Okulu  Yöneticilerinin  Etik  Liderlik  Davranışlarına  İlişkin
               Öğretmen  Görüşleri  (Konya  İli  Örneği)”adlı  çalışmasında;  öğretmen  algılarına  göre  resmi  ve  özel
               ilköğretim  okulu  yöneticilerinin  etik  liderlik  davranışı  gösterme  durumlarını,  etik  liderliğin  dört  alt
               boyutunda karşılaştırmıştır. Genel Tarama yöntemi kullandığı araştırmasında 44 maddeden oluşan “Etik
               Liderlik Ölçeği” yardımıyla verilerini toplamıştır. Araştırmaya katılan öğretmenlerin görüşlerine göre,
               devlet ve özel ilköğretim okulu yöneticilerinin üst düzeyde etik liderlik davranışı gösterdikleri, en fazla
               da  etik  liderlik  davranışının  alt  boyutlarından  birisi  olan  iletişimsel  boyutta  etik  liderlik  davranışı
               gösterdikleri saptanmıştır. Ayrıca devlet ve özel ilköğretim okulu yöneticilerinin etik liderlik davranışını
               gösterme  durumları  karşılaştırılmış  ve  etik  liderliğin  dört  alt  boyutunda  da  özel  ilköğretim  okulu
               yöneticileri  devlet  ilköğretim  okulu  yöneticilerine  göre  daha  fazla  etik  liderlik  davranışı  gösterdiği
               saptanmıştır.


                        Erdem (2015), “Eğitim Yönetimi Etiği Ve Eğitim Yönetiminde Etik Liderliğin Kritiği” adlı
               çalışmasında  ilgili  literatürü  irdeleyerek  eğitim  yönetimi  etiği  ve  eğitim  yönetiminde  etik  liderliğin
               kritiğini yapmıştır. Aynı zamanda eğitim yönetimi etiği ve eğitim yönetiminde etik liderliği irdeleyerek
               çıkarımlarda  bulunmuştur.  Okul  yöneticilerinin  etik  liderlik  becerileri  dört  farklı  boyutta;  (1)  karar
               verme sürecinde, (2) davranışsal, (3) iletişim sürecinde (4) örgüt iklimi oluşturma sürecinde etik olarak
               ele almıştır.
                                                              220
   215   216   217   218   219   220   221   222   223   224   225