Page 222 - e-Kongre Bildiriler Kitabı
P. 222
okul yöneticilerinin etik liderlik davranışlarını gerçekleştirme düzeyi ile öğretmenlerin örgütsel sinizm
algılarını bazı değişkenlere göre incelemiş ve aralarındaki ilişki düzeyini belirlemiştir. Çalışma grubunu
312 öğretmen oluşturmuştur. Verilerin toplanmasında etik liderlik ve örgütsel sinizm ölçekleri
kullanmıştır. Verilerin analizinde, t-testi, tek yönlü varyans analizi ve Pearson Korelâsyon Katsayısı
uygulamıştır. Araştırmanın bulguları neticesinde öğretmenlerin etik liderlik ve örgütsel sinizm algıları
arasında orta düzeyde negatif yönlü anlamlı ilişkiler bulunduğunu ortaya koymuştur.
Madenoğlu (2014), “Okul Müdürlerinin Etik Liderlik Davranışları ile Öğretmenlerin İş
Doyumlarının Örgütsel Bağlılıkla İlişkisi” adlı çalışmasında ortaöğretim kurumlarında (Anadolu lisesi,
fen lisesi, meslek lisesi) çalışan öğretmenlerin görüşlerine göre, okul müdürlerinin etik liderliği,
öğretmenlerin iş doyumu ve öğretmenlere ait demografik değişkenlerinin örgütsel bağlılığı yordama
düzeyini ortaya koymuştur. Araştırmanın bulguları sonucunda öğretmenlerin örgütsel bağlılık düzeyini,
okul müdürlerinin etik liderlik ve öğretmenlerin iş doyumu değişkenlerinin yordayıcısı olduğunu ve
cinsiyet ve okul türü değişkenlerinin de örgütsel bağlılığı yordadığıortaya çıkmıştır.
Çengelci (2014), “Okul Yöneticilerinin Etik Liderlik Davranışları” adlı çalışmasında okul
yöneticilerinin etik liderlik davranışlarını belirlemeyi amaçlamıştır. Araştırmanın bulguları neticesinde
araştırmaya katılan öğretmenlere göre okul yöneticilerinin yüksek düzeyde etik liderlik rollerini yerine
getirdiklerini; okul yöneticilerinin ise cinsiyetlerine, eğitim durumlarına ve medeni durumlarına göre
etik liderlik rollerini yerine getirebilmelerine ilişkin algılarının farklılaşmadığı belirlemiştir.46 yaş ve
üzerindeki yöneticilerin, 26- 35 yaş arası yöneticilere göre sosyal sorumluluğa dair etik liderlik rollerini
daha iyi yerine getirdikleri; öğretmenlerin yöneticilerine ilişkin etik liderlik algılarının, çalıştıkları okul
türü dışında kalan demografik özelliklerine göre farklılaşmadığı, bağımsız resmi anaokullarında görev
yapan öğretmenlerin de okul yöneticilerinin etik liderlik rollerini, diğer öğretmenlere göre daha yüksek
düzeyde yerine getirdikleri algısına sahip oldukları tespit etmiştir.
Gülcan (2012), “İlköğretim Okulu Müdürlerinin Etik Liderlik Davranışları Gösterme
Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi” adlı çalışmasında ilköğretim okulu
öğretmenlerinin görüşlerine göre ilköğretim okulu müdürlerinin etik liderlik davranışı gösterme
düzeylerin çeşitli değişkenler açısından incelemiştir. Araştırmayı Karabük il merkezinde bulunan
ilköğretim okullarında görev yapan 188 öğretmen ile yapmıştır. Araştırmada veri toplamak amacıyla
“Etik Liderlik Ölçeği” (ELÖ) kullanmıştır. Araştırmanın bulguları neticesinde öğretmenlerin, okul
müdürlerini etik liderlik davranışlarını göstermede genel olarak başarılı buldukları görülmüştür. Bununla
birlikte, öğretmenlerin okul müdürlerinin etik liderlik davranışlarına ilişkin görüşleri cinsiyet ve medeni
durum değişkenlerine göre anlamlı farklılık göstermezken, kıdem, branş ve mezun olunan kurum
değişkenlerine göre anlamlı farklılıklar gösterdiği sonuçlarına ulaşmıştır.
222