Page 219 - e-Kongre Bildiriler Kitabı
P. 219

Etik

                      Etik kavramının birçok tanımı yapılmıştır. Bu tanımların bazılarına göre etik, toplumda yaygın
               olan ahlak kurallarından daha özel ve felsefidir. Etiğin ilgi alanı, insanın bütün davranış ve eylemlerinin
               temelinin araştırılmasıdır (Aydın, 2002: 5).Etik, bilinçli olarak yapılan insan eylemlerinin doğru ya da
               yanlışlığını araştıran felsefi bir bilimdir. Etiğin bir başka tanımı ise ahlak öğretisi olup; ahlaki yaşamı ve
               yasaları,  biçimleri  ve  ilkelerini  araştıran  bilgi  dalıdır  (Erdinç  1999).Felsefenin  temel  ve  en  eski
               disiplinlerinden biri olan etik, ahlaklılığı analiz eden, ahlaki kavram ve  yargıların niteliğini tartışan,
               ahlak  üzerine  sistemli  bir  şekilde  düşünen,  soruşturan,  kendine  değer  dünyasını  konu  edinen,
               kapsamında hayata anlam katan her şey bulunan düşünüş tarzı, ahlaki ilkeler teorisi veya felsefe disiplini
               olarak tanımlanabilir  (Cevizci, 2008: 1-5).

               Etik Liderlik

                      Etik lider doğruyu yanlıştan ayıran ve doğruyu yapan, liderlik sürecinde adalet, dürüstlük ve
               iyiliği arayan kimsedir (Daft, 2008: 170).


                      Harvey (2004: 23), etik liderlik tanımında on temel özellikten bahsetmektedir. Etik liderlerinde
               olması gereken bu özellikler aşağıdaki gibi sıralanabilir (Akt: Helvacı, 2010: 395- 396):

                      Değerler i ve etik bilinci oluşturmak, insanlara sorumluluk vermek, başkalarına örnek olmak,
               değerler çerçevesinde karar vermek, politika ve uygulamaların uyum içinde olmasına özen göstermek,
               değerler ve etik konusunda eğitim vermek, algılara dikkat etmek  İstikrarlı ve hızlanan bir değişime
               odaklanmak, etik değerlere sahip insanları işe almak ve yükseltmek, etik prensipler örgütün kültürüne
               göre  farklılıklar  gösterse  de  temelde  güven,  saygı,  sorumluluk,  adalet  ve  eşitlik  prensipleri  ortaya
               koymak  yeterli  değildir,  sürekli  değişim  içinde  bulunun  bir  çağda  yaşanıldığından  bu  prensiplerde,
               değişmelere uygun olarak güncelleştirilmelidir.

                      Toplumda genel olarak etik ve ahlak kavramları karıştırılır. Etik kavramını ahlaktan ayıran en
               önemli  özelliği  evrensel  oluşudur.  Başka  bir  deyişle  ahlak  toplumdan  topluma,  zamandan  zamana,
               kişiden kişiye değişebilir ancak etikte durum böyle değildir. Kişiden kişiye, ya da zamandan zamana
               göre değişmez. Herhangi bir şey dünyanın her yerinde etik olarak ya doğrudur ya da yanlıştır.   Etik
               liderin en önemli özelliği doğru, güvenilir, kararlar alması, doğruluk, dürüstlük, sadakat gibi özellikleri
               olması ve bu sayede de izleyenlerde örgütsel bağlılık kazandırmasıdır.

                      Etik ile yönetim arasındaki ilişki, haklar ve kaynakların dağılımı söz konusu olduğunda ortaya
               çıkmaktadır. İnsanlar, etik yöneticilik alanında adalet, eşitlik, dürüstlük, tarafsızlık, saygı, sorumluluk,
               sevgi,  bağlılık,  uygunluk,  hoşgörü,  tutumluluk,  demokrasi  ve  açıklık  gibi  birtakım  ilkelere  uygun
               davranılmasını beklerler (Karslı, 2004: 86).

               Okul Yönetiminde Etik Liderlik

                      Geleceğin  eğitim  yöneticilerinin  temel  yeterliliklerinin  iyi  belirlenmesi  okul  yönetimi
               mesleğinde  başarılı  olmanın  ön  koşuludur.  Ancak  okul  yönetiminde  başarıyı,  sadece  yeterlilikle
               sınırlamak mümkün değildir. Okul yönetiminde başarı, ahlaki inançlar, kriterler ve eğilimler setinin
               belirlenmesini de  beraberinde  getirmektedir.  İnançlar  göz  ardı  edildiğinde, kişinin temel  yeterlikleri
               yanlış  kullanılabilmektedir.  Oysa  okul  yöneticisinin  en  iyi  liderlik  biçimini  uygulama  zorunluluğu
               vardır. Ayrıca her okul yöneticisi okuldaki eğitim-öğretimi geliştirmek için yüksek etiksel ölçütlerle
               hareket etmelidir (Töremen ve Kolay, 2004).

                                                              219
   214   215   216   217   218   219   220   221   222   223   224