Page 233 - e-Kongre Bildiriler Kitabı
P. 233

davranışın  oluşunu  azaltmak,  var  olan  sorunun  etkisini  azaltmaya  yönelik  çalışmalardır.  Bireylerin
               duygusal  ve  fiziksel  olarak  iyi  oluşlarını  arttıracak  davranışları,  tutumları,  bilgileri  güçlendirmek,
               fiziksel  ve  duygusal  iyi  oluşu  artıracak  kurumsal  toplumsal  ve  ilgili  kişiler  tarafından  hazırlanan
               politikaları  desteklemek.  Önleme  çalışmaları  bu  süreçte  etkin  bir  şekilde  okul  psikolojik
               danışmanlarımız tarafından yürütülmesi gerekiyor.

                      Hem temel önleme olabilir hem ikincil üçüncül önleme kapsamında da olup değerlendirilebilir.
               Önleme çalışmalarının en önemli özelliği yönetsel destektir. Yönetsel desteği de zaten şu anda bizim
               psikolojik danışmanlarımız okullarda çalışan rehber öğretmenlerimizin bulduğunu hatta bu çalışmalarda
               desteklendiklerini  gözlemliyoruz.  Onun  için  yönetsel  destek  önemlidir.  Bu  süreçte  önleme
               çalışmalarında  psikolojik  danışmanların  görevleri  nelerdir  diye  baktığımızda  her  türlü  sağlığın
               artırılması,  sosyal  ve  duygusal  yeterliliklerin  kazandırılması  ve  artırılması,  çocuklarda  ve  gençlerde
               olumlu gelişimin sağlanması, iyilik halinin artırılması, özneliğin oluşunun artırılması, psikolojik sağlığın
               ve dayanıklılığın artırılması. Çünkü psikolojik sağlık ve dayanıklılık çok önemlidir.

                      Çocuklar ve gençlerin stresle başa çıkma becerilerinin, problem çözme, karar verme, iletişim
               becerileri geliştirerek ve bu dönemde başlayarak yani ilkokulla başlayarak bu becerilerin geliştirilmesi
               içinde en önemli kademe ilköğretimin ilk kademesidir.

                      Bireyler hangi yönlerden geliştirmemiz gerekir diye baktığımız da iletişim becerilerini öğretmek,
               psiko eğitim programlarını düzenlemek, psiko eğitim verme konusunda belki gurup çalışmaları etkin bir
               şekilde sıralanabilir.

                      Çünkü baktığımızda bu sürecin sonunda eğitsel rehberlik ve kişisel rehberlik konusunda ciddi
               çalışmalar yapılması gerektiği de ortaya çıkıyor. Ders çalışmaya ilişkin motivasyon kaybı, okula tekrar
               uyum ya da kişisel rehberlik anlamında uyum süreçleri, iletişim becerisi, sosyal beceri eksikliği, çocuğun
               kendisini izole etmesi, aile için yaşanan çatışmalar bunlardan bazılarıdır.

                      Bu  noktada  da  etkin  adımlar  atmak  gerekiyor.  Stresle  başa  çıkma,  atılganlık  eğitimi,  sosyal
               problem çözme, yaşam becerilerini geliştirme gibi konular vardır. Okul aslında bunları da öğretmelidir
               bu pandemi dönemi bize bunu da gösterdi. Çocuklara sadece akademik olarak bir şeyler vermek, bilişsel
               eğitime odaklanmak yerine duyusal özelliklerinin de kazandırılması gerektiğini ve çocuğun bu önleme
               çalışmalarıyla her türlü krize, travmaya da hazırlaması gerektiğini ortaya koydu bu süreç.


                      Çocuklar  bilişsel  eğitim  bir  şekilde  kazanabilir  ama  bu  duyusal  özellikleri  bu  ilk  çocukluk
               yaşantılarında  kazanmadığında  ileriki  süreçte  kazanması  biraz  daha  güç  olabilmektedir.  Akran
               desteğinden de belki yararlanmak gerekebilir. Çocukların yeterlilik, yetkinlik alanlarını da geliştirmek
               gerekiyor. Yönetsel desteğin yanında anne baba desteğinin de önemli olduğunu söyleyebiliriz.

                      Çünkü aile ortamı çocukların ilk sosyalleşme ortamı olarak karşımıza çıkmaktadır. Diğer taraftan
               anne babanın önleme programlarında verilen mesajları evde çocuklarına vermeye devam edebilmeleri
               ve bunun pekiştirilmesi açısından da önemlidir.

                      Kısacası  biz  okulda  bir  eğitim  veriyorsak  bunun  benzer  tutumlarını  evde  ebeveynin  de
               sergileyebilmesi  gerekir.  Yani  okulda  öğretmenin  demokratik  davranması  çocuk  için  yetmeyebilir.
               Ailede de çocuklara karşı ebeveynlerin demokratik olması gerekir.

                      İçten denetimli bireyler yetiştirmeliyiz. Dıştan denetimli çocuk bütün bu mesajları bir ebeveyn
               varken, bir otorite figürü varken yerine getirir bu figürler ortadan kalktığında yerine getirmez.

                                                              233
   228   229   230   231   232   233   234   235   236   237   238