Page 101 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 101

Eğitimde Yeni Normlar-II                                  Uluslararası Covid-19 Kongresi




            Katılmıyorum” olarak cevaplamışlardır. Buna göre kız ve erkek öğrencilerin bir kısmının okullarında veri-
            len doğal afetlerle ilgili bilgilendirmenin yeterliliği konusunda kararsız olduğu, bir kısmının da okullarında
            verilen doğal afetlerle ilgili bilgilendirmeleri yeterli bulmadığı söylenebilir.
                 Okul türü değişkenine göre kategorilerin dağılımına bakıldığında “Bilgi” kategorisinde yer alan 4.mad-
            deye ilkokul öğrencileri %42,1 oranla, ortaokul öğrencileri %43,0 oranla, lise öğrencileri ise %51,0 oranla
            “Katılıyorum” cevaplarını vermişlerdir. “İlgi” kategorisinde olan 6.maddeye ilkokul öğrencileri %42,1, ortaokul
            öğrencileri %40,6 ve lise öğrencileri ise %38,2 oranla “Katılıyorum” cevaplarını vermişlerdir.
                 “Duyarlılık” kategorisinde yer alan anketin 9.maddesi için ise ilkokul öğrencileri %42,1 ile, ortaokul
            öğrencileri %39,8 ve lise öğrencileri de %40,1 ile “Katılıyorum” yanıtlarını tercih etmişlerdir. Bu birbirine
            yakın oranlardan yola çıkarak farklı okul türlerinde yer alan öğrencilerin hemen hemen doğal afetlerle
            ilgili farklı kategoriler açısından benzer düşüncelere sahip olduğu söylenebilir. Ayrıca öğrencilerin vermiş
            oldukları “Katılıyorum” yanıtlarının oranlarının her kategori açısından fazlalık göstermesi, onların benzer
            ve aynı zamanda olumlu cevaplar verdiği kanısına vardırabilir.
                 Okul başarısı değişkenine bakıldığında “Bilgi” kategorisinde yer alan 20.maddeye, “İlgi” kategorisinde
            bulunan 11.maddeye ve “Duyarlılık” kategorisinde olan 23.maddeye tüm değişkenler bazında öğrencilerin
            büyük bir çoğunluğu “Katılıyorum” cevabını vermiştir. Bundan yola çıkarak öğrencilerin başarı durumları fark
            etmeksizin tüm kategorilerde yer alan maddeler için benzer görüşlere sahip oldukları kanısına varılabilir.
                 Bunun yanında “Bilgi” kategorisinde bulunan anketin 14.maddesi “Bir doğal afet sırasında nasıl davran-
            mam gerektiğini bilirim” maddesinin yanıtları incelendiğinde öğrencilerin büyük bir kısmı “Kesinlikle Katılı-
            yorum” ve “Katılıyorum” seçeneklerini tercih etmişlerdir. Fakat “Kararsızım”, “Katılmıyorum” ve “Kesinlikle
            Katılmıyorum” olarak tercih eden öğrenciler bulunmaktadır. Bundan yola çıkarak öğrencilerin büyük bir
            çoğunluğunun bir doğal afet sırasında nasıl davranması gerektiğini bildiği, bir kısmının bu konuda kararsız
            olduğu veya bilmediği söylenebilir. Buna benzer bir sonuç da Karakuş ve Önger (2017) nin yaptığı çalış-
            mada görülmüştür.
                  Karakuş ve Önger (2017) in 8. sınıf öğrencilerinin doğal afet ve afet eğitimini kavramını anlama dü-
            zeylerini tespit etmek için yaptıkları çalışmanın bir kısmında öğrencilerden depremle ilgili kurgusal bir hikâ-
            yeyi cevaplamaları istenmiştir.  Öğrencilerin bir kısmının nasıl davranmaları gerektiği konusunda tereddüt
            yaşadıkları veya bilmedikleri görülmüş, buna göre de öğrencilerin teorik bilgilerinin eksik ve bu bilgilerin
            davranışa dönüşmediği sonucuna ulaşmışlardır.
                 Aile geliri değişkenine bakıldığında, Duyarlılık kategorisinde yer alan “Ailem yaşanabilecek doğal afetler
            için önlemler alır.” maddesine aylık aile geliri 1000-2000 TL arası olan öğrenciler en çok oranla olumlu
            cevaplar vermişlerdir. Buna göre aylık aile geliri 1000-2000 TL arası olan ailelerin doğal afetlere karşı
            önlem alma ile ilgili duyarlılıklarının diğer ailelere oranla daha fazla olduğu sonucuna varılabilir.
                 Pandeminin doğal afet olarak görülmesi değişkenine ise öğrencilerin büyük bir çoğunluğu %28,3
            oranla “Katılmıyorum” demiştir. Bununla beraber öğrenciler %22,7 ile “Kesinlikle Katılmıyorum” ve %21,7
            ile “Kararsızım” yanıtlarını vermişlerdir. Bundan yola çıkarak öğrencilerin büyük bir kısmının pandemiyi bir
            doğal afet olarak değerlendirmediği, bir kısmının ise pandeminin doğal afet olup olmaması konusunda
            kararsız kaldığı düşünülebilir.

                 5. ÖNERİLER


                 Doğal afetler insan yaşamının bir parçasıdır. Coğrafi olarak değişen doğal afetlerin türü her ne olursa
            olsun insanlar için her zaman tehlike oluşturmaktadır. Alınan her önlem insanlığın doğaya tutunma çaba-
            sına katkı sağlayacağı gibi yaşanan tehlikeleri de azaltacaktır. Afetlere karşı hazırlıklı ve tedbirli bir toplum
            afet yönetimi ile oluşabilir (Toprak Karaman ve Altay, 2016). Bu bakımdan;
                 1. Çalışmada yer alan anket maddeleri farklı yaş gruplarına da uyarlanıp, bu yaş grupları dâhil edilerek
            geniş bir örneklem üzerinde uygulanabilir ve yaş grupları arasında karşılaştırma yapılabilir.


            - Bildiri Metni -                                101                   Eğitimde Yeni Normlar-II
   96   97   98   99   100   101   102   103   104   105   106