Page 105 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 105
Eğitimde Yeni Normlar-II Uluslararası Covid-19 Kongresi
Sanal laboratuvarlar bu konuda öğrencilerin deney yapma haklarını kaçırmasını önlemektedir. Sanal
laboratuvarlar simülasyon olarak çalışıp öğrencilerin ihtiyacını karşılayacak şekilde sanal ortamda deney-
leri uygulayıp gözlemlemelerini sağlar. Özellikle öğrencilerin derse daha motive olmalarını, dersi daha çok
kavrayabilmelerini ve yaratıcılığını geliştirmeyi amaçlayan üst düzey simülasyonlardır.
Eğitimi sınıfın dört duvarından çıkar tarak teknolojik ortamlara aktarıp her ortamda eğitimin ger-
çekleşmesini sağlamaktadır. Ayrıca öğrenme sürecini daha anlaşılır ve eğlenceli kılarak öğrenme isteğini
uyandırarak fen bilimlerinin kitlesini geliştirmektedir (Tatlı ve Ayas, 2011). Bu simülasyonlar her bireye
ulaşabilmektedir. İnternet bağlantısı bulan her birey telefonlarından bilgisayarlarından sanal laboratu-
varları istedikleri gibi kullanabilmektedir. Bu sayede küçük bir çocuk bile simülasyonlara ilgi duyup alakalı
deneylerle uğraşabilir ve küçük yaşta bilime merak sarabilir. Her yaştan kişi merak ettiği konuyla alakalı
deneylerde bulunarak gözlem yapabilir. Bu sayede bilimlerin ulaştığı kapasite genişlemektedir.
Sağladığı bu katkılar dışında daha birçok artısı bulunmaktadır. Deneylere ayrılamayan ders saatleri,
teknik kurulumlar için yetersiz süre gibi sıkıntıları da ortadan kaldırmaktadır. Yapılan deneylerde karşıla-
şılabilecek olumsuz durumların sanal laboratuvarlarda olmaması daha güvenli kılmaktadır. Özellikle kim-
yasal deneylerdeki oluşabilecek riskli durumlar sanal laboratuvarlarda denenip görüldüğünde risksiz hale
gelmekte ve okulun elinde bulunmayan kimyasal maddelerle, istenilen sanal laboratuvar uygulamasında
bulunan bütün deneyler yapılabilmektedir.
Sınıflara teknolojinin getirilmesi fen bilimlerinin teknolojiyle olan bağını koparmamasını ve teknoloji
kullanımın gerçekleşmesini sağlamıştır. Teknolojinin sınıflara getirilmesiyle fen sınıfları laboratuvar gibi
oluşan gelenekleri farklılaştırarak sanal ortamlara yönlenmiştir (Ünal ve Şeker, 2020). Ülkemizde 2010-
2011 yıllarında Türkiye Cumhuriyeti Milli Eğitim Bakanlığı tarafından gerçekleştirilmeye başlanan FATİH
(Fırsatları Artırma Teknolojiyi İyileştirme Hareketi) projesi eğitimde teknoloji kullanımını hedeflenerek
okullardaki eğitim ortamları değiştirilmiştir. Sanal ortamlar sınıflara entegre edilmiştir.
Bu sayede laboratuvar bulunmayan okullar da sanal ortamlarda deneylerini gerçekleştirmeye başla-
mıştır. Sınıflara getirilen teknoloji öğrencileri imkânsızlıklardan kurtarmıştır. Ayrıca günümüzdeki koşullar
dolayısıyla uzaktan eğitim gerçekleştiren okullarda öğrenme konuları tamamlandıktan öğrencilerin yap-
ması gereken deneyler ve gözlemler bulunduğundan sanal laboratuvarlar kullanılabilmektedir.
Alan yazın incelemelerinde sanal laboratuvar ortamlarının öğrenciler tarafından kullanılması öğren-
me öğretme sürecine katkılar sağladığı görülmüştür. Çelik (2007), Bozkurt (2008), Çetin ve Günay (2011),
Akkağıt ve Tekin (2012), Çinici, Özden, Akgün, Ekici ve Yalçın, (2013), Ürey ve Aydın (2014), Daşdemir ve
Doymuş (2016), Duman ve Avcı (2016), Açıksoy ve İşlek (2017), Yavuz ve Akçay (2017), Koç Ünal ve Şeker,
(2020) derslerde sanal laboratuvarların kullanılmasına öğrencilerden olumlu geri dönütler alındığını ve
deney gruplarındaki öğrenciler öğrenmeyi daha anlamlı kıldığını belirtmişlerdir. Ayrıca sınıf içerisinde ince-
lenmesi kolay olmayacak olguların incelenebilmesi motivasyonu artırması ve derse katılımın çoğaltılması
konusunda birçok etkisi görülmüştür (Kartal, 2017; Ünal ve Şeker, 2020).
2020 yılında ortaya çıkan pandemiyle sanal laboratuvar uygulamaları eğitimin vazgeçilmez uygula-
maları şeklinde düşünülmektedir. Bu bakımdan, çalışmanın amacı sanal laboratuvar uygulamaları ile ilgili
öğrencilerin görüşlerini belirlemek şeklinde değerlendirilmiştir. Çalışmanın temelini oluşturan araştırma
soruları:
1- Sanal laboratuvarları öğrenciler ne kadar tanıyor?
2- Sanal laboratuvar uygulamaları hakkında öğrenciler ne düşünmektedir?
3- Sanal laboratuvarlar konusunda okul türleri arasında nasıl bir ilişki vardır?
4- Sanal laboratuvarlar konusunda öğrencilerin okul başarısıyla nasıl bir ilişki vardır?
5- Sanal laboratuvarlar konusunda cinsiyetler arasında nasıl bir ilişki vardır?
Şeklinde belirlenmiştir.
- Bildiri Metni - 105 Eğitimde Yeni Normlar-II