Page 105 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 105

Eğitimde Yeni Normlar-II                                  Uluslararası Covid-19 Kongresi




                 Sanal laboratuvarlar bu konuda öğrencilerin deney yapma haklarını kaçırmasını önlemektedir. Sanal
            laboratuvarlar simülasyon olarak çalışıp öğrencilerin ihtiyacını karşılayacak şekilde sanal ortamda deney-
            leri uygulayıp gözlemlemelerini sağlar. Özellikle öğrencilerin derse daha motive olmalarını, dersi daha çok
            kavrayabilmelerini ve yaratıcılığını geliştirmeyi amaçlayan üst düzey simülasyonlardır.
                 Eğitimi sınıfın dört duvarından çıkar tarak teknolojik ortamlara aktarıp her ortamda eğitimin ger-
            çekleşmesini sağlamaktadır. Ayrıca öğrenme sürecini daha anlaşılır ve eğlenceli kılarak öğrenme isteğini
            uyandırarak fen bilimlerinin kitlesini geliştirmektedir (Tatlı ve Ayas, 2011). Bu simülasyonlar her bireye
            ulaşabilmektedir. İnternet bağlantısı bulan her birey telefonlarından bilgisayarlarından sanal laboratu-
            varları istedikleri gibi kullanabilmektedir. Bu sayede küçük bir çocuk bile simülasyonlara ilgi duyup alakalı
            deneylerle uğraşabilir ve küçük yaşta bilime merak sarabilir. Her yaştan kişi merak ettiği konuyla alakalı
            deneylerde bulunarak gözlem yapabilir. Bu sayede bilimlerin ulaştığı kapasite genişlemektedir.
                 Sağladığı bu katkılar dışında daha birçok artısı bulunmaktadır. Deneylere ayrılamayan ders saatleri,
            teknik kurulumlar için yetersiz süre gibi sıkıntıları da ortadan kaldırmaktadır. Yapılan deneylerde karşıla-
            şılabilecek olumsuz durumların sanal laboratuvarlarda olmaması daha güvenli kılmaktadır. Özellikle kim-
            yasal deneylerdeki oluşabilecek riskli durumlar sanal laboratuvarlarda denenip görüldüğünde risksiz hale
            gelmekte ve okulun elinde bulunmayan kimyasal maddelerle, istenilen sanal laboratuvar uygulamasında
            bulunan bütün deneyler yapılabilmektedir.
                 Sınıflara teknolojinin getirilmesi fen bilimlerinin teknolojiyle olan bağını koparmamasını ve teknoloji
            kullanımın gerçekleşmesini sağlamıştır. Teknolojinin sınıflara getirilmesiyle fen sınıfları laboratuvar gibi
            oluşan gelenekleri farklılaştırarak sanal ortamlara yönlenmiştir (Ünal ve Şeker, 2020). Ülkemizde 2010-
            2011 yıllarında Türkiye Cumhuriyeti Milli Eğitim Bakanlığı tarafından gerçekleştirilmeye başlanan FATİH
            (Fırsatları Artırma Teknolojiyi İyileştirme Hareketi) projesi eğitimde teknoloji kullanımını hedeflenerek
            okullardaki eğitim ortamları değiştirilmiştir. Sanal ortamlar sınıflara entegre edilmiştir.
                  Bu sayede laboratuvar bulunmayan okullar da sanal ortamlarda deneylerini gerçekleştirmeye başla-
            mıştır. Sınıflara getirilen teknoloji öğrencileri imkânsızlıklardan kurtarmıştır. Ayrıca günümüzdeki koşullar
            dolayısıyla uzaktan eğitim gerçekleştiren okullarda öğrenme konuları tamamlandıktan öğrencilerin yap-
            ması gereken deneyler ve gözlemler bulunduğundan sanal laboratuvarlar kullanılabilmektedir.
                 Alan yazın incelemelerinde sanal laboratuvar ortamlarının öğrenciler tarafından kullanılması öğren-
            me öğretme sürecine katkılar sağladığı görülmüştür. Çelik (2007), Bozkurt (2008), Çetin ve Günay (2011),
            Akkağıt ve Tekin (2012), Çinici, Özden, Akgün, Ekici ve Yalçın, (2013), Ürey ve Aydın (2014), Daşdemir ve
            Doymuş (2016), Duman ve Avcı (2016), Açıksoy ve İşlek (2017), Yavuz ve Akçay (2017), Koç Ünal ve Şeker,
            (2020) derslerde sanal laboratuvarların kullanılmasına öğrencilerden olumlu geri dönütler alındığını ve
            deney gruplarındaki öğrenciler öğrenmeyi daha anlamlı kıldığını belirtmişlerdir. Ayrıca sınıf içerisinde ince-
            lenmesi kolay olmayacak olguların incelenebilmesi motivasyonu artırması ve derse katılımın çoğaltılması
            konusunda birçok etkisi görülmüştür (Kartal, 2017; Ünal ve Şeker, 2020).
                 2020 yılında ortaya çıkan pandemiyle sanal laboratuvar uygulamaları eğitimin vazgeçilmez uygula-
            maları şeklinde düşünülmektedir. Bu bakımdan, çalışmanın amacı sanal laboratuvar uygulamaları ile ilgili
            öğrencilerin görüşlerini belirlemek şeklinde değerlendirilmiştir. Çalışmanın temelini oluşturan araştırma
            soruları:
                 1- Sanal laboratuvarları öğrenciler ne kadar tanıyor?
                 2- Sanal laboratuvar uygulamaları hakkında öğrenciler ne düşünmektedir?
                 3- Sanal laboratuvarlar konusunda okul türleri arasında nasıl bir ilişki vardır?
                 4- Sanal laboratuvarlar konusunda öğrencilerin okul başarısıyla nasıl bir ilişki vardır?
                 5- Sanal laboratuvarlar konusunda cinsiyetler arasında nasıl bir ilişki vardır?

            Şeklinde belirlenmiştir.




            - Bildiri Metni -                                105                   Eğitimde Yeni Normlar-II
   100   101   102   103   104   105   106   107   108   109   110