Page 241 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 241
Eğitimde Yeni Normlar-II Uluslararası Covid-19 Kongresi
Bağcı (2018) tarafından yapılan araştırmada öğrencilerin orta seviyede sanal ortam bağımlısı olduk-
ları sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca sanal ortamın kullanımına bağlı olarak baş ağrısının ve bel ağrısının fazla
olduğu katılımcılar tarafından belirtilmiştir. Öğrencilerin sanal ortam bağımlılıklarının orta seviye de olsa,
öğrencilerde baş ağrısı ve bel ağrısı gibi sağlık problemlerine yol açabileceği sonucuna ulaşılabilir
Yapılan ankete göre sanal ortamın ve pandeminin insanlardaki değer yargılarından bazılarına zarar
verdiğine ulaşılmıştır. Bu değerler milli, kültürel, sosyal ve ekonomik değerlerdir ama bilimsel değerleri iyi
etkilediği görülmüştür. Bundan yola çıkarak pandemi dönemi dolayısıyla insanların evlerinde kalıp, karan-
tinada bulunmalarının ve etkileşim içerisinde olmamalarının, sosyal, kültürel ve milli değerleri etkilediği
düşünülebilir.
Katılımcılara göre çocuklarda da yetişkinlerde de daha çok kullanılan aracın telefon olduğu görülmek-
tedir. Buna göre değerlerin yetişkinlere hatırlatılmasında telefonun, çocuklara aktarılmasında bilgisayarın
kullanılması katılımcılar tarafından uygun olduğu sonucuna ulaşılabilir. Sonuç olarak, değerlerin aktarıl-
masında ve hatırlatılmasında sanal araçları kullanmak değerlerin hatırlatılmasını sağlamaktadır.
Sanal ortamda kalma süreleri katılımcılar tarafından hem çocuklarda hem de yetişkinlerde 0-3 olarak
belirtilmiştir. Aslında pandemi dolayısıyla öğrenciler ve öğretmenler için 0-3 saatten fazla durdukları gö-
rülmektedir. Bundan yola çıkarak pandemi dolayısıyla bireylerin sanal ortamda az kalma isteklerinin çoğu
zaman gerçekleşmediği sonucuna ulaşılabilir.
Katılımcılar tarafından 10-19 yaş gurubundaki bireyler daha çok bilgisayarda oyun oynadıkları belirtil-
miştir. Bununla beraber sanal ortamda geçirilen süre boyunca psikolojik durum olarak durgunluk ve can
sıkıntısının en fazla olduğu belirtilmiştir. Bu iki veriden yola çıkarak 10-19 yaş aralığındaki bireylerin diğer
bireylere oranla psikolojik olarak durgun ve can sıkıntısı gibi durumların oluşabileceği söylenebilir.
Ayrıca öfke duygusunun da yüksek seviyede olması bireylerin gerçek hayatlarında da öfke ve kızgınlık
sebebiyle saldırgan hareket ve tutumlara sahip olabileceği kanısına varılabilir. Bu bireylerin bu duygulara
sanal ortamlarda zaman geçirdiği ortamların içeriklerinin farklılığına göre sahip olduğu söylenebilir. Irmak
ve Erdoğan (2016) tarafından şiddet içeren bilgisayar oyunları oynayan bireylerin gittikçe saldırgan ve
sinirli hale geldikleri söylenmiştir.
5. Öneriler
Pandemi döneminin ve sanal ortamın bireylerdeki değer yargılarına olan etkilerini, bireylerin sanal or-
tamdaki etkin olma durumlarını ve sanal ortamda vakit geçirmenin bireylerin fiziksel ve ruhsal sağlıklarına
etkisi konusundaki düşüncelerini öğrenme amaçlı yapılan çalışmayla ilgili öneriler şu şekilde sıralanabilir:
• 1-Değerlerin aktarılmasında ve hatırlatılmasında farklı sanal ortam araçları daha fazla tercih edilebilir.
• 2-Pandemi dolayısıyla evde kalırken sanal ortama ayırılan sürenin kontrolünü yapabilmek açısından
bireylere kısaca online bilgilendirme toplantıları yapılabilir.
• 3-Sanal ortam ve değerler konusunu ilişkisinin öğrencilere farklı kaynaklar üzerinden aktarılarak
bu iki kavram arasındaki ilişki öğrencilere daha çok belirtilebilir.
• 4- Pandemi, değerler ve sanal ortam konusu birer sanal oyuna dönüştürerek eğitim içerikli bir
oyun mekanizması oluşturulabilir ve akılda kalıcılığı arttırılabilir. Böylece bu konuların farkındalığı ön
plana çıkarılabilir.
• 5. Pandemi ve sanal ortam, hem değerlerimizi hem de insanların fiziksel ve psikolojik sağlığını
etkilemektedir. Sanal ortamın kullanımında aşırıya kaçmamak için önlemler alınarak olası fiziksel ve
psikolojik sorunların; sanal ortamı değerleri pekiştirmek için bir araç olarak kullanarak da değerlerin
aldığı zararların önlenebileceği düşünülmektedir.
• 6. Bu çalışmada pandeminin ve sanal ortamın değerlere olan etkileri başta olmak üzere, bireylerin
sanal ortam etkinlikleri ve düşüncelerini öğrenmek amaçlanmıştır. Değerler kavramının farklı konu-
- Bildiri Metni - 241 Eğitimde Yeni Normlar-II