Page 243 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 243
Eğitimde Yeni Normlar-II Uluslararası Covid-19 Kongresi
Toplumsal Soyutlanmışlık Ölçeği’nin Geliştirilmesi ve Psikometrik İncelemesi
Elif AKDOĞAN , Nesrullah OKAN b
a
a Fırat Üniversitesi, Orcid: 0000-0002-6824-770X, akdoganelif77@gmail.com
bDr. Öğr. Üyesi, Fırat Üniversitesi, nesrokan@gmail.com
Özet
Bu çalışmanın amacı üniversite öğrencilerinin toplumsal soyutlanmışlık düzeyini ölçen bir ölçme
aracını geliştirmektir. Bu amaç doğrultusunda “Toplumsal Soyutlanmışlık Ölçeği”nin geliştirilmesi, geçerlik
ve güvenirlik çalışmalarının yapılması sağlanmıştır. Araştırma verileri 2020-2021 Eğitim-Öğretim yılında
farklı üniversitelerde öğrenim gören farklı yaş gruplarındaki 301 öğrenciden alınmıştır.
Ölçeğin geliştirilme aşamasında ilk olarak 69 madde oluşturulmuş ve bu 69 madde alanında yetkin
uzmanların görüşüne sunulmuştur. Uzmanlardan gelen görüşler sonucunda gerekli düzenlemeler yapılmış
ve ölçeğin uygulanabilir hali için 33 maddelik bir form elde edilmiştir. Yapılan AFA analizleri sonucunda 13
madde ölçekten atılarak 20 maddelik nihai bir form elde edilmiştir. Ölçeğin geçerlik çalışmaları için ayrıca
Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA) ve ölçüt geçerliği yapılmıştır.
Güvenirlik çalışmaları için ise iç tutarlılık analizleri yapılmıştır. Elde edilen bulgulara göre, geçerlik ve
güvenirlik çalışması yapılan Toplumsal Soyutlanmışlık Ölçeği’nin AFA sonucunda tek faktör olarak elde
edilmesi ve DFA sonucunda doğrulaması yapılmış olup tek faktörlü olduğu sonucuna ulaşılmıştır. İsta-
tistiksel analiz sonucunda 20 maddeli ve tek boyutlu Toplumsal Soyutlanmışlık Ölçeği’nin Cronbach Alfa
güvenirlik katsayısı 0.93 olarak hesaplanmıştır. Tek faktörden ve 20 maddeden oluşan ölçeğin maddele-
rine ilişkin faktör yükleri .532 ve .733 arasında değişmektedir.
Dean’ın Yabancılaşma Ölçeği’nin alt boyutu olan Sosyal Yalıtılmışlık ile yapılan ölçüt geçerliği çalışma-
sında (sosyal yalıtılmışlık=.677; p<.001) Toplumsal Soyutlanmışlık Ölçeği’nin iyi bir korelasyon sağladığı
görülmektedir.
Anahtar Kelimeler: Toplumsal Soyutlanmışlık, Ölçek Geliştirme, Geçerlik, Güvenirlik.
- Bildiri Metni - 243 Eğitimde Yeni Normlar-II