Page 240 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 240

Eğitimde Yeni Normlar-II                                                                                              Uluslararası Covid-19 Kongresi




             •  Sanal ortam çocukların ve yetişkinlerin bilimsel değerlerini olumlu etkilemiştir.


             Olarak sıralanabilir.

             2)Pandemi süreci çocuklar ve yetişkinlerde değer yargılarını nasıl etkilemiştir?
             “Pandemi çocuklardaki değer yargılarını nasıl etkilemiştir?” sorusuna verilen yanıtlara bakıldığında
        katılımcılar pandeminin çocukların bilimsel, ekonomik, estetik, politik, dini, milli ve kültürel değerlerine olan
        etkisiyle ilgili kararsız durumdayken sosyal değerleri kötü etkilediği yargısına varmışlardır.
             “Pandemi yetişkinlerdeki değer yargılarını nasıl etkilemiştir?” sorusuna verilen yanıtlara bakıldığında
        katılımcılar pandeminin yetişkinlerin bilimsel, estetik, politik, dini, milli ve kültürel değerlere olan etkisi ko-
        nusunda kararsız durumda oldukları söylenebilir. Bunun yanında sosyal değerlerin pandemi döneminde
        yetişkinlerde kötü etkilendiği sonucuna varılırken ekonomik değerler ile ilgili “kötü” ve “kararsızım” yanıtları
        eşit sayıda katılımcı tarafından seçildiğinden net bir yargı söz konusu değildir.
             Bu iki sorunun cevaplarına göre katılımcıların çoğunluğunun vardığı yargı ise;
             •  Pandemi çocukların ve yetişkinlerin sosyal değerlerini kötü etkilemiştir.

             Olarak söylenebilir.
             Genel olarak çoğu kategoride ve soruda en çok “kararsızım” seçeneğinin işaretlenmesinin yanı sıra
        “çok kötü” ve “çok iyi” seçeneklerini işaretleyen katılımcı sayısının oldukça düşük olması; katılımcıların pan-
        demi ve sanal ortamın bu değerlere etkileri hakkında kesin bir fikre sahip olmadığı veya etkisinin olmadığını
        düşündüğü şeklinde yorumlanabilir.




             Araştırmanın Alt Problemlerinin Değerlendirilmesi

             1) Çocuklar ve yetişkinlerde değerlerin pekiştirilmesi ile ilgili çalışmaların hangi teknolojik alet ara-
        cılığıyla yapılması daha yararlıdır?
             Katılımcıların verdiği cevaplara göre değerlerin pekiştirilmesi çalışmalarının çocuklar için bilgisayar,
        yetişkinler için ise telefon aracılığıyla yapılması uygun bulunmuştur. Bunun yanında sanal ortam için en
        çok kullanılan araçların yetişkinler için telefon ve çocuklar için telefon ve tablet olması, bu aletler aracılığı
        ile yapılacak çalışmaların da faydalı sonuçlar verebileceğini göstermektedir.


             2)Pandemi sürecinde çocuklar ve yetişkinler sanal ortamı ne sıklıkta kullanmaktadırlar?
             Katılımcılardan toplanan verilere göre çocuk ve yetişkinlerin büyük çoğunluğu 0-3 ve 4-7 saat aralı-
        ğında sanal ortamda zaman geçirmektedir. Bağcı (2018) de benzer şekilde yaptığı araştırmada öğrencilerin
        orta seviyede sanal ortam bağımlısı oldukları sonucuna ulaşmıştır.


              3)Pandemi sürecinde sanal ortamda geçirilen sürenin getirdiği fiziksel ve psikolojik problemler ne-
        lerdir?
             Elde edilen veriler çerçevesinde fiziksel rahatsızlıklar bakımından baş, bel ve göz ağrıları başta olmak
        üzere baş dönmesi, el bileği ve el ağrılarının yaygın görüldüğü tespit edilmiştir. Katılımcılar tarafından yaygın
        gözlemlenen duygu durumları ise can sıkıntısı, durgunluk, öfke ve üzgünlük olarak sıralanabilir. Eyimaya,
        Uğur, Sezer, Tezer (2020) de teknolojik cihazların uygun olmayan şekilde kullanımının sağlık risklerini be-
        raberinde getirdiğini benzer şekilde belirtmişlerdir.
             Bunun yanında Mustafaoğlu ve Yasacı (2018) teknolojik araçların uzun süre kullanımının bu fiziksel
        sonuçlarının yanında utangaçlık, gerçekle sanal ortamı ayırt edememe ve olumsuz içerikleri örnek alma
        gibi psikolojik problemlere yol açtığını da yaptıkları çalışmada belirtmişlerdir.

               artvincovidcongress.org                   240                                      - Bildiri Metni -
   235   236   237   238   239   240   241   242   243   244   245