Page 245 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 245
Eğitimde Yeni Normlar-II Uluslararası Covid-19 Kongresi
Covid-19 Pandemisi Sürecinde Üniversite Öğrencilerinde Akademik Yaşam Doyumu, Belirsiz-
liğe Tahammülsüzlük ve Bilişsel Esneklik Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi
Hatice ODACI , Fatih AYDIN ve Feridun KAYA c
b
a
aProf. Dr., Karadeniz Teknik Üniversitesi, hatodaci@hotmail.com
bAraş. Gör., Sivas Cumhuriyet Üniversitesi, 61fatihaydin@gmail.com
cDr. Öğr. Üyesi, Bayburt Üniversitesi, feridunkaya25@gmail.com
Özet
Bu çalışmanın amacı Covid-19 pandemisi sürecinde üniversite öğrencilerinde akademik yaşam doyumu,
belirsizliğe tahammülsüzlük ve bilişsel esneklik arasındaki ilişkilerin araştırılmasıdır. Çalışma grubunu
2020-2021 akademik yılı bahar döneminde öğrenimlerine devam eden yaşları 18 ile 35 arasında değişen
(X=21.98, SS=3.35), 147 kadın (%57.4) ve 109 erkek (%42.6) üniversite öğrencisi oluşturmuştur. Veri top-
lama aracı olarak Kişisel Bilgi Formu, Belirsizliğe Tahammülsüz Ölçeği, Akademik Yaşam Doyumu Ölçeği
ve Bilişsel Esneklik Ölçeği kullanılmıştır. Analizler sonucunda akademik yaşam doyumu ile bilişsel esneklik
arasında (r=.33, p<.01) pozitif, akademik yaşam doyumu ile belirsizliğe tahammülsüzlük arasında (r=-.39,
p<.01) negatif yönde anlamlı ilişki gözlenmiştir.
Aynı zamanda bilişsel esneklik ile belirsizliğe tahammülsüzlük arasında (r=-.46, p<.01) negatif yönde
anlamlı ilişki bulunmuştur. Yapısal eşitlik modeline ilişkin sonuçlar; belirsizliğe tahammülsüzlüğün bilişsel
esneklik üzerindeki doğrudan etkisinin (β=-.74, t=-6.84, p<.01), bilişsel esnekliğin akademik yaşam doyumu
üzerindeki doğrudan etkisinin (β=.53, t=4.24, p<.01) ve belirsizliğe tahammülsüzlüğün bilişsel esneklik yo-
luyla akademik yaşam doyumu üzerindeki dolaylı etkisinin (β=-.39, %95 BC [−.55, −.24]) anlamlı olduğunu
göstermektedir.
Tam aracı modelin verilerle iyi bir uyuma sahip olduğu belirlenmiştir (X2 (SD = 16, N = 256) = 39.86,
p<.01; X2/SD=2.49, CFI=.97, NFI=.95; RMSEA=.076; SRMR=.055).
Anahtar Sözcükler: Belirsizliğe Tahammülsüzlük, Akademik Yaşam Doyumu, Bilişsel Esneklik, Üni-
versite Öğrencisi, Covid-19.
- Bildiri Metni - 245 Eğitimde Yeni Normlar-II