Page 316 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 316
Eğitimde Yeni Normlar-II Uluslararası Covid-19 Kongresi
Tartışma ve Sonuç
Araştırma Problemlerinin Değerlendirilmesi
1. Pandemi döneminde öğrenci ve öğretmenlerin genel bilgisayar kullanımı nasıl değişmiştir?
1.KÇ pandemi döneminde bilgisayarı online test yapmak, ders vidosu izlemek ve canlı derse katılmak
için kullanmaya başlarken 2.KY soru hazırlamak ve canlı ders yapmak için kullanmıştır. Bu da pandemi
döneminde iki katılımcının da daha çok eğitimle ilgili içeriklerle ilgilendiğini kanıtlar niteliktedir. Karaca ve
Kelam (2020) de çalışmasında uzaktan eğitim nedeniyle daha çok eğitim ile ilgili içeriklerin kullanıldığını
belirtmiştir.
2. Pandemi döneminde öğrenci ve öğretmenlerin bilgisayar oyunu alışkanlıkları nasıl değişmiştir?
1.KÇ de 2.KY de bilgisayar oyunlarının şiddet içerdiği ve fazla kullanmamak gerektiği konusunda hem-
fikirdir. 2.KY bilgisayar oyunlarının yararlı olmadığını düşünürken 1.KÇ doğru ölçüde kullanıldığında kon-
santrasyonu ve yabancı dili geliştirmek için faydalı olduğu kanısındadır. 2.KY bilgisayar oyunlarında stan-
dart olmadığını seçicilik yapmak gerektiğini aynı zamanda bilgisayar oyunları konusunda en aktif grubun
gençler olduğunu düşünmektedir.
Pandemi döneminde 1.KÇ yine bilgisayar oyunlarına vakit ayıramadığını söylerken 2.KY ilgi gördüğü-
nü, kontrol edilemez olduğunu söylemiştir. İki katılımcı da bilgisayar oyunu oynamadığını söylemiştir. 2.KY
bilgisayar oyunlarının tamamıyla zararlı olduğunu ve sıcak bakmadığını belirtirken 1.KÇ doğru ölçüde kul-
lanıldığı takdirde bir zararı olacağını düşünmemektedir.
İki katılımcı da bilgisayar oyunu oynamaya vakit bulamadığını belirtmiştir. 1.KÇ en iyisinin 45 dakika
1 saat arası sürede oynamak olup, kendisi için oynarsa ancak meslek seçimine yararlı ve eğitici oyunlar
oynayacağını söylemiştir. 2.KY ise ilgi duymadığını eğer oynarsa da ateşli ve silahlı oyunlar oynayacağını
söylemiştir. Yani iki katılımcı da pandemi döneminde bilgisayar oyunu oynamaya vakit bulamamıştır.
Pandeminin katılımcıların bilgisayar oyunu ile ilgili alışkanlıklarını değiştirmediği sonucuna varılmıştır.
3. Öğrencilerin ve öğretmenlerin bilgisayar kullanımı arasında hangi farklar vardır?
Ancak 1.KÇ adlı katılımcı istediği zaman kullanabileceği bir bilgisayara sahipken 2.KY adlı katılımcı
için aynı şey söylenemez çünkü 2.KY bir bilgisayarı olduğunu ancak istediği zaman kullanabileceğini veya
bilgisayarın kendine özel olduğunu belirtmemiştir. Bu durum bilgisayar gibi bir teknolojik bir araca sahip
olunma bakımından öğretmen katılımcı ve öğrenci katılımcı arasında farklar olduğunu göstermektedir.
1.KÇ pandemiden önce bilgisayarı kitap yazmak, araştırma yapmak ve bilimsel amaçlı kullandığını belir-
tirken 2.KY bir tek soru hazırlamak için kullandığını söylemiştir. Bu cevaplara göre iki katılımcıda bilgisayarı
daha çok olumlu yönleriyle kullanmıştır denebilir. Araştırmaya katılım gösteren iki katılımcı da teknolojiyi
olumlu amaçlar için kullandıklarını belirtseler de Mustafaoğlu ve Yasacı (2018) çalışmalarında bilgisayarın
zamanı verimli kullanmayı ve başka aktiviteler yapmayı engellediği düşüncesine ulaşmıştır.
4. Uzun süre bilgisayar kullanımı sonucunda oluşan fiziksel ve psikolojik etkiler nelerdir?
1.KÇ pandemi döneminde bilgisayar kullanımın artmasıyla başının ağrıdığını söylerken 2.KY gözünün
ağrıdığını ve hatta bu sorun yüzünden göz doktoruna gittiğini söylemiştir. İki katılımcı da bilgisayarı uzun
süre kullanmaktan dolayı fiziksel sorunlar yaşamışlardır. İnandı ve Akyol (2001) da çalışmalarında bilgi-
sayarın aşırı kullanımı sonucu kuru gözler, baş ağrısı, sırt ağrısı, yeme sorunları, uyku bozukluğu, kişisel
temizlikte eksiklikler gibi rahatsızlıkların oluşabileceğini söylemiştir.
Uzun süre bilgisayar kullanımı sonucunda oluşan rahatsızlıkların önlenmesi konusunda 1.KÇ bilgisaya-
ra doğru fazla eğilmemek, ekran ışığını ayarlamak, bağımlılık seviyesinin altında kullanmak gibi önlemlere
dikkat çekerken 2.KY olumsuz sonuçları oturma pozisyonunu ayarlayarak, süre kısıtlaması koyarak ve
artvincovidcongress.org 316 - Bildiri Metni -