Page 320 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 320
Eğitimde Yeni Normlar-II Uluslararası Covid-19 Kongresi
1.Giriş
İnternet günümüzde iletişim, eğitim gibi birçok alanda kullanılmaktadır. Türkiye ilk defa internet ile
1993 yılında tanışmıştır ve Türkiye’deki hanelerin 1997 yılında %1,2’si internet kullanmaktadır (Aktaş, 2006).
Özellikle de günümüzde eğitim alanında internet kullanımı artmıştır. Zamanın ilerlemesiyle internet hayatın
her alanını etkilemeye başlamıştır. Bilgiye ulaşma yolları da değişen durumlardan olmuştur.
Eskiden bilgiye ulaşmak kitaplar, ansiklopediler gibi kaynaklarla uzun uğraşlar gerektirirken günü-
müzde arama motorlarına aratılarak kolayca bilgiye ulaşılabilmektedir. Bilgiye ulaşımın kolay olması
herkes için birçok olanaklar sağlar. Zamandan tasarruf, az uğraş, çok kaynak bu kolaylıklardan bazılarıdır.
Dünyanın dört bir tarafından herhangi bir birey; internete bağlandığında araştırdığı konuyla alakalı bir bilgi
bankasına ulaşabilmekte ve bunu eğer izinler verilmişse kendi bilgisayarına aktarabilmekte, bu bilgilerden
yararlanabilmektedir (Şeker, 2005).
İnternet kullanımının artması ve teknolojinin ilerlemesi tabi ki eğitim alanında da gelişmelere sebep
olmuştur. Bu gelişmelerden biri ise Eğitim Bilişim Ağı (EBA) platformudur. EBA platformu Yenilik ve Eğitim
Teknolojileri Genel Müdürlüğü tarafından geliştirmiş kullanımı ücretsiz olarak bireylere sunulan çevrimiçi
bir sosyal eğitim platformu olarak tanımlanmıştır (Aktay, Keskin, 2016). EBA ilk defa EBA test sürümüyle
2012 yılında yayınlanmıştır (Pala, Arslan ve Özdinç, 2017). 2015 yılında Eylül ayında ise yeni tasarımıyla
ikinci sürümü yayınlanmıştır (Pala, Arslan ve Özdinç, 2017). EBA uygulaması ve Web sitesi birçok öğrenci
tarafından kullanılmaktadır. Günümüzde eğitim ve teknoloji bir bütün olmaya başlamıştır.
Gelişmiş ülkeler bir taraftan teknolojilerini geliştirmek için uğraşmakta ve bir taraftan da geliştirdik-
leri teknolojiyi hayatlarında aktif bir şekilde kullanmaktadır (Tüysüz, Çümen, 2016). Eğitim kurumlarında
eğitimin teknolojiden bağımsız yürütülebileceğinin mümkün olmadığı düşünülmektedir. Bu yüzden Malez-
ya, Finlandiya, Avusturalya ve Portekiz gibi ülkeler eğitim ve öğretimi öğrencilere daha kolay sunmak için
eğitimde kullanılan donanım ve yazılımların alt yapılarını güçlendirmişlerdir (Tekin ve Polat,2014).
Dünyanın neredeyse her yerinde eğitim sistemleri, Covid-19’un yayılmasını azaltmak için zorunlu olarak
kitlesel okul kapanmasıyla birlikte çok büyük bir zorlukla karşı karşıya kalmıştır (Can, 2020). Pandeminin
ilan edilmesi birçok alanda etkisini göstermiş ve çoğu durumu değişikliğe sürüklemiştir. Şüphesiz ki eğitim
sistemleri de önemli derecede etkilenen bir alan olmuştur. Ülkede vakaların görülmeye başlanmasıyla
birlikte Türkiye’de okullar 13 Mart 2020 tarihinde kapanmıştır.
Okulların kapanmasıyla Millî Eğitim Bakanlığı (MEB) derslere uzaktan eğitim ile devam edilmesi kararı
almış ve derslere EBA platformu üzerinden devam edilmesi uygun görülmüştür. EBA zengin, eğitici ve
çeşitli içerikleriyle birlikte eğitimde bilişim teknolojilerinin kullanılmasını sağlamak, öğrenci ve öğretmen-
lerin ihtiyaçlarına çözüm üretmek gibi amaçlarla yapılmış bir platformdur (MEB, 2016). Uzaktan eğitim
kararından itibaren öğrencilerin uzaktan eğitimde öğretmenleri tarafından verilen canlı derslere katılma
imkânı sağlamakta ve canlı dersler için yeni platformlara ihtiyaç duyulmamasını sağlamaktadır.
Teknolojiyi bir amaç olarak değil bir araç olarak kullanmak amacıyla tasarlanan sosyal bir eğitim
platformu olan EBA’nın eğitim-öğretim alanında önemli bir işlev üstlendiği muhakkaktır (Ateş, Çerçi ve
Derman, 2015). EBA platformu birçok konudan olumlu özellikler taşıdığı gibi olumsuz yönler de içermek-
tedir. Öğrencilere sağladığı katkılar için; konu tekrarı yapmak, canlı derslere katılmak, eğitici videolar izle-
mek, alıştırmalar ve testler çözmek, ücretsiz bir uygulama olması gibi birçok özellikler sayılabilir. EBA’nın
içeriğinde yazı, ses, resim özelliğinde olan kaynaklar dışında video içerikli kaynaklar da bulunmaktadır
(Aktay, Keskin 2016).
Bunların yanında gelen bazı aksaklıklara şifre kabul etmeme, kalabalıklaşma sebebiyle sisteme ula-
şılamaması, sistemin alt yapısının güçlü olmaması örnek olarak verilebilir. Özellikle de uzaktan eğitim sü-
recinde bu sorunlar birçok kez öğrencilerin karşısına çıkmaktadır. Pandemi öncesi EBA sistemi bağlantısı
vb. sorunlar pek kullanılmamasına sebep olmaktaydı (Türker ve Güven, 2016). Yine de dersleri pekiştirme,
öğretmenler tarafından sınıfa ödev verme gibi amaçlarla kullanılmaktaydı. Fakat uzaktan eğitim sürecinde
artvincovidcongress.org 320 - Bildiri Metni -