Page 321 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 321

Eğitimde Yeni Normlar-II                                  Uluslararası Covid-19 Kongresi




            neredeyse tüm öğretmenler EBA uygulamasını aktif bir şekilde kullanmaktadır.
                 EBA platformunda örgün eğitimdeki derslere ilişkin birçok kaynak, doküman ve e-içerik bulunmaktadır.
            Bu derslerden biri de Türkçedir. Türkçe dersi öğrencilerin hayatında çok önemli bir yer tutmaktadır. Türkçe
            dersi, Türk dilinin ana yapılarının kavratılması ve geliştirilmesi esasına dayanır. Amacı okuma, dinleme,
            konuşma ve yazmadan oluşan dört temel dil becerisini ve bunlarla bağlantılı olarak programda yer alan
            becerileri geliştirmektir (Karakuş, Ucuzsatar, Karacaoğlu, Esendemir ve Bayraktar, 2020; Kurudayıoğlu
            ve Çetin, 2015).
                 Atatürk “Türk dili, Türk milleti için kutsal bir hazinedir.” sözüyle Türk dilinin önemini vurgulamıştır. Ancak
            pandemi sürecinde diğer derslerin etkilendiği gibi Türkçe dersi de etkilenmiştir. Yüz yüze eğitimin avantaj-
            ları, uzaktan eğitim sürecinde yüz yüze eğitimin avantajlar daha çok ortaya çıkmış ve yüz yüze eğitiminin
            önemi anlaşılmıştır. Türkçe dersi de bu sürecin kaçınılmaz parçası olmuştur.
                 Bu konuyla ilgili yapılan çalışmalarda;
                 Tüysüz ve Çümen (2016) “EBA Ders Sitesine İlişkin Ortaokul Öğrencilerinin Görüşleri” adlı yaptığı
            çalışmada EBA sitesiyle ilgili ortaokul öğrencilerinin görüşlerini almıştır. Sitenin faydalı bir site olduğu ve
            test çözmeye konu tekrarı yapmaya katkı sağladığını fakat videoların açılmaması şifre kabul etmeme gibi
            sorunlar yaşandığını belirmiştir. Öğrenciler siteye oyun, eğlence, konu içeriği ve test eklenmesi gerektiğini
            düşünmektedir.
                 Arslan ve kuzu (2019) “EBA Ders Modülünün ve V sınıf Yazılımının Ters Yüz Sınıf Modelinde Uygula-
            nabilirliğine Yönelik Öğretmen Görüşleri” adlı yaptığı çalışmada EBA ’da bağlantı problemlerinin yaşana-
            bildiğini fakat öğrenmeyi kolaylaştırarak öğrencilerin derse ilgilerini, ders başarılarını arttırdığını ve EBA
            ders modülünün TYS modülünde uygulanabilir olduğunu belirtmektedir.
                 Çakmak ve Taşkıran (2017) “Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Perspektifinden Eğitim Bilişim Ağı (EBA)
            Platformu” adlı yaptığı çalışmada EBA’nın faydalı olduğunu ve kolaylık sağladığını ancak gerekli alt yapıların
            henüz sağlanmadığını belirtmiştir.
                 Durmuşçelebi ve Temircan (2017) “MEB (Eğitim Bilişim Ağı) EBA’daki Eğitim Materyallerinin Öğrenci
            Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi” adlı yaptığı çalışmada öğrencilerin uzaktan eğitim ve EBA hakkındaki
            görüşlerinin okul türüne, cinsiyete, ekonomik duruma, bilgisayar kullanım sıklığına ve internet imkânının
            olup olmamasına göre değiştiğini belirtmişlerdir.
                 Saklan ve Cezmi (2019) “Dijital Eğitim Platformları Arasında EBA’nın Yeri ile İlgili Fen Bilimleri Öğre-
            tenlerinin Görüşleri” adlı yaptığı çalışmada dergilerin ve haberlerin EBA’nın tanıtımının yetersiz bulduğunu
            fakat EBA’nın geliştirilmesine yönelik çalışmaları öğretmenlerin beğendiğini belirtmektedir.
                 Bahçeci ve Burak (2018) “Öğrencilerin Eğitim Bilişim Ağı (EBA) Sitesine Yönelik Görüşlerinin Değerlen-
            dirilmesi” adlı yaptığı çalışmada 9. sınıf öğrencilerinin EBA’yı destekleyici bulduğunu fakat 12. Sınıf öğren-
            cilerinin olumsuz ifadeler belirttiklerini söylemiştir.
                 Erfidan (2019) “Derslerin Uzaktan Eğitim Yoluyla Verilmesiyle İlgili Öğretim Elemanı ve Öğrenci Gö-
            rüşleri Balıkesir Üniversitesi Örneği” adlı yaptığı çalışmada öğrencilerin uzaktan eğitimden kısmen memnun
            olduklarını ve avantajsız bulduklarını fakat ortak dersler için memnun olduklarını belirtmiştir.
                 Ekiz (2020) “Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Öğrencilerinin Karantina Dönemindeki Uzaktan Eğitim
            ile İlgili Görüşleri” adlı yaptığı çalışmada uzaktan eğitimde sisteme girmekte zorluk yaşanması vb. prob-
            lemlerin olumlu olmayan tepkilere yol açtığını belirtmiştir.
                 Alan yazın çalışmalarına bakıldığında çalışmaların EBA’nın değerlendirilmesi üzerine olduğu görülmek-
            tedir. Ancak alan yazında EBA, uzaktan eğitim ve Türkçe dersi ilişkisinin, öğrenci, öğretmen ve veli gözüyle
            değerlendirilmesine yönelik herhangi bir çalışmaya rastlanmamıştır. Bu bakımdan çalışmanın alan yazına
            farklı bir bakış açısı kazandıracağı düşünülmektedir.
                 Bu çalışmanın amacı uzaktan eğitimdeki Türkçe dersi ve EBA verimliliği ile ilgili öğrenci, öğretmen
            ve veli görüşlerinin alınması ve karşılaştırılmasıdır. Çalışmanın amacına uygun olarak araştırmanın temel
            problemleri;


            - Bildiri Metni -                                321                   Eğitimde Yeni Normlar-II
   316   317   318   319   320   321   322   323   324   325   326