Page 317 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 317

Eğitimde Yeni Normlar-II                                  Uluslararası Covid-19 Kongresi




            monitör ile aramıza mesafe koyarak önleyebileceğimizi düşünmektedir.
                 İki katılımcının da oluşan rahatsızlıkları nasıl önleyebileceğimiz konusunda düşünceleri vardır. Musta-
            faoğlu, Yasacı, Zirek ve Özdinçler (2018)’ de benzer şekilde çalışmalarında bazı kısıtlamalar ve yasaklar
            konulabileceğini, oturuş pozisyonumuzu düzenlemek, monitör ile aramızdaki mesafeyi ayarlamak, içerikleri
            yaşımıza göre gruplandırmak, gözümüzü dinlendirmek gibi önlemler alınabileceğini söylemişlerdir.
                 Katılımcılara kendilerinin aldıkları önlemler sorulduğunda ise 1.KÇ ekran ışığını ayarladığını, bilgisayara
            karşı eğilmemeye dikkat ettiğini ancak genelde tedbirleri ihmal ettiğini söylemiştir. Bunun yanında 2.KY
            ekran ışığını ayarladığını, çalıştığı masayı ve koltuğu boyuna uygun hale getirdiğini ve boyun egzersizi yap-
            tığını söylemiştir. Verdikleri cevaplara bakılarak iki katılımcının da alınması gereken önlemleri bildiği fakat
            2.KY bu önlemlere dikkat ederken 1.KÇ’nin bazı önlemleri uygulayıp bazılarını ihmal ettiği görülebilmektedir.
                 Uzun süre bilgisayar kullanımı sonucunda oluşan rahatsızlıkları önlemek için neler önerirsiniz soru-
            sunda ise 1.KÇ rahatsızlıklara karşı belirlenen tedbirleri uygulamamızı ve bu tedbirlere süreklik getirmemizi
            önerirken 2.KY basit el, kol, boyun egzersizi yapmamızı, mesafemizi ayarlamamızı, duruş pozisyonumu-
            zu düzeltmemizi ve ekipmanlarımızın kişisel olmasına dikkat etmemizi önermiştir. Elde edilen veriler göz
            önünde bulundurularak iki katılımcının da rahatsızlıkları önlemek için yapılması gerekenlerle ilgili fikri ve
            bilgisi olduğu yargısına varılabilir.


                 5. Öneriler

                 Pandemi dönemin belki de en olumsuz yanı bireylerin uzun süre hareketsizliği ve bununla beraber
            oluşan biyolojik rahatsızlıklar olarak değerlendirilebilir. Ekran başında geçirilen hareketsiz saatlerin etkileri
            belki de gelişim çağındaki bireylerin vücutlarının şekilleneceği bir dönemde en olumsuz etkilerini göstere-
            cektir. Bu bakımdan;
                 •  Çocuklarda içeriklerin aile tarafından kontrol edilmesi,
                 •  Bilgisayar ile birey arasındaki mesafenin ayarlanması,

                 •  Oturulan koltuğun duruş bozukluğuna sebep olmayacak şekilde düzenlenmesi,
                 •  Oturum aralarında/teneffüslerde kısa süreli egzersizlerin yapılması,

                 •  Uzaktan eğitimde ders saatleri dışında bilgisayar kullanımın kısıtlanması ile
                 bireylerde ortaya çıkabilecek biyolojik olumsuzlukların etkisini azaltacağı düşünülmektedir.


                 Kaynaklar

                 Akçay, D. (2020) Ebeveynlerin Çocukların Dijital Video Oyunları Bağımlılığı Karşısında Tutum ve Dav-
            ranışları. Middle Black Sea Journal of Communication Studies, 5(2), 65-7
                 Akkaş, İ. (2020). Küresel Bir Sorun Alanı Olarak Dijital Oyun Bağımlılığı Üzerine Çalışma: Erzincan İli
            Örneği. Modern Leisure Studies, 2(1), 11-23.
                 Akoğlu, G., & Karaaslan, B. T. (2020). COVID-19 ve İzolasyon Sürecinin Çocuklar Üzerindeki Olası Psi-
            kososyal Etkileri. İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 5(2), 99-103.
                 İnandı, T., & Akyol, İ. (2001). Bilgisayar kullanımı ile ilgili sağlık sorunları. Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi, 10(3).
                 Karaca, Ş. & Kelam, D. (2020), COVİD-19 Gölgesinde Uzaktan Eğitim Hizmet Kalitesinin İncelenme-
            si. Sivas Interdisipliner Turizm Araştırmaları Dergisi, (5), 7-18.
                 Kuş, E. (2006). Sosyal Bilimlerde Bilgisayar Destekli Nitel Veri Analizi. Ankara: Anı Yayıncılık.
                 Lermi, U. & Afat, N. (2020) Ortaokul Öğrencilerinde Bilgisayar Oyunu Bağımlılığının Ebeveyn Davra-
            nışları Açısından İncelenmesi. İZÜ Eğitim Dergisi, 2(3), 122-136.
                 Mustafaoğlu, R. & Yasacı, Z. (2018). Dijital oyun oynamanın çocukların ruhsal ve fiziksel sağlığı üzerine


            - Bildiri Metni -                                317                   Eğitimde Yeni Normlar-II
   312   313   314   315   316   317   318   319   320   321   322