Page 490 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 490

Eğitimde Yeni Normlar-II                                                                                              Uluslararası Covid-19 Kongresi




             Depremden en çok etkilenen grup ise açık ara çocuklardır. Bir anda ev, okul, arkadaş gibi pek çok de-
        ğerini kaybeden çocuklar ve gençler için depremden etkilenme ve başa çıkma biçimleri, depremin yarattığı
        travmanın oluşturduğu yeni yük ve sorumluluklarla birlikte deprem-eğitim ilişkisi söz konusudur (Tuna,
        Parin ve Tanhan, 2012).
              Özellikle deprem bölgesinde bulunan çocuklarda psikolojik sorunlar gözlemlenebilmekte, hatta kalıcı
        bir hal bile alabilmektedir. Yapılan çalışmalarda depremden etkilenen insanların hem iyi hem de kötü yönde
        etkilendiğini ancak psikolojik etkilenmenin yaralanma ve barınma gibi ihtiyaların ötesine geçebildiği de afet-
        zedeler tarafından  belirtilmiştir (Karancı ve diğ., 1995; Çevik, 1998; akt. Acerer, 1999).
             İşçi (2008), Deprem Nedir Ve Nasıl Korunuruz başlıklı çalışmasında insanları depremler hakkında
        bilgilendirmeye çalışmıştır ve depremlerden nasıl korunması gerektiği hakkında bilgiler vermiştir. Yavuz
        (2016), 1939 Erzincan Depremi Ve Depremin Etkileri çalışmasında, Erzincan ilinde meydana gelen bu depre-
        min etkilerini ve oluşturduğu hasarları açıklamıştır. Yalçıner, Perincek, Ersoy, Prasetya, Hidayat ve McAdoo
        (2005), makalelerinde Güney Asya Depremi’nin oluşumu ve etkilerinden bahsetmişlerdir.
              Kolukırık ve Tuna (2009), makalelerinde Marmara Depremi’ni ele almıştır. Araştırmacılar depremlerin
        oluşumu ve etkileri üzerinde çalışmalar yapmışlardır.
             Bu çalışmanın amacı deprem bölgesinde yaşayan ortaokul öğrencilerinin depremler ve etkileri ile ilgili
        düşüncelerinin belirlenmesidir. Çalışmanın amacına uygun olarak araştırmanın temel problemleri
             1.  Depremi yaşayan bireyler neler hissetmişlerdir?

             2. Deprem bireylerde ve ailelerinde neleri etkilemiştir?
             3. Deprem gerçeği kişilerin hayatlarını nasıl şekillendirmiştir?


             Şeklinde belirlenmiştir.

             2. Yöntem


             Araştırmanın Modeli
             Bu çalışmada nitel araştırma yöntemi desenlerinden durum çalışması kullanılmıştır. Subaşı ve Okumuş
        (2017)’un da belirttiği gibi durum çalışması; bir durum veya olayın en ince ayrıntısına kadar boylamsal şe-
        kilde incelendiği, verilerin sistematik olarak toplandığı ve gerçek ortamda neler olduğunun gözlemlendiği
        bir yöntemdir.


             Çalışma Grubu
             Bu çalışmanın katılımcılarını Türkiye’de ortaokulda eğitim gören ve deprem bölgesinde yaşayan ka-
        tılıcılar oluşturmaktadır. Katılımcılar belirlenirken amaçlı örneklem yöntemi kullanılmıştır. Bu yöntemde
        ayrıntısına kadar araştırma yapabilmek için çalışmanın amacı doğrultusunda bilgi bakımından zengin olan
        durumun seçilmesidir (Büyüköztürk, 2012).  Katılımcıların depremi yaşamış bireylerden seçilmesine dikkat
        edilmiştir. Cinsiyet ve yaş faktörü çalışmada sınırlıklardan değildir. Çalışmaya katılanlar, İzmit ilinde yaşayan
        12 yaşında bir kız öğrenci ve İstanbul ilinde yaşayan 11 yaşında bir kız öğrenci olarak belirlenmiştir.


             Veri Toplama Yöntemi
             Araştırmada veri toplama yöntemi olarak görüşme tekniği kullanılmıştır. Bu teknikte araştırmacı, konu
        hakkında önceden hazırlanan sorular eşliğinde ya da o anda konu amaçlı sorular yönelterek görüşülen
        kişinin duygularını ve düşüncelerini sistematik bir şekilde ortaya çıkarmayı amaçlamaktadır (Türnüklü,
        2000). Araştırmacılar tarafından yapılandırılmış görüşme formunun kullanılması uygun görülmüştür.
        Görüşme formunun hazırlanmasında araştırmacılar tarafından şu adımlar takip edilmiştir;
             a - Alan yazın taraması ve temel bilgilerin toplanması: Alanyazın taramasıyla daha önce görüşme

               artvincovidcongress.org                   490                                      - Bildiri Metni -
   485   486   487   488   489   490   491   492   493   494   495