Page 547 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 547

Eğitimde Yeni Normlar-II                                  Uluslararası Covid-19 Kongresi




            tarihi eserlere en az bir örnek verir misiniz?” sorusuna verilen cevaplarda yaş aralığıyla bağlantılı anlamlı
            bir farklılık bulunmamıştır.
                 “Yaşadığınız bölgede bulunan tarihi eserlere en az bir örnek verir misiniz?” sorusuna verilen cevap-
            larda geçerli cevap yoğunluğu olan meslekler sırasıyla %97,7 ile memur, %72,2 ile öğrenci ve %71,4 ile
            profesyonel mesleklerdir. Güneş ve Alagöz (2018) de yaptıkları çalışmada öğrencilerin kültürel miras
            unsurlarına yönelik tutumlarının olumlu olduğu şeklinde benzer bir sonuca varmıştır. Hayta, Karabağ ve
            Yumak (2016) ise yaptıkları araştırma sonucunda öğrencilerin tarih bilincinin orta düzeyde, tarihsel mekân
            ilgisinin ise yüksek düzeyde olduğunu tespit etmişlerdir.
                 Ayrıca bu mesleklerin ortak noktası olarak eğitim düzeyinin yüksek olduğu meslekler olması söylene-
            bilir, ki geçerli tarihi eser cevabı verenlerin sayısının eğitim düzeyinin yükselmesi ile paralel olarak artması
            da aynı sonuca işaret etmektedir. Tarihi eser bilinci ile ilgili geçerli cevap oranı ile gelir düzeyi arasında
            anlamlı farklılık bulunmamıştır.
                 “Yaşadığınız bölgede bulunan müzelere en az bir örnek verir misiniz?” sorusuna verilen cevaplarda
            geçerli cevap yoğunluğu yaş artışıyla orantılı olarak artmıştır.
                 Yine aynı soruya verilen yanıtlarda geçerli cevap yoğunluğu olan meslekler sırasıyla %100 ile iş
            adamı/tüccar, %88,6 ile memur ve %85,7 ile profesyonel mesleklerdir. Katılımcıların yaşadıkları bölgede
            bulunan müzelerle ilgili geçerli yanıt verme yoğunlukları da tarihi esere benzer şekilde eğitim düzeyinin
            yükselmesiyle birlikte artış göstermiştir. Müze bilinci ile ilgili geçerli cevap oranı ile gelir düzeyi arasında
            anlamlı farklılık bulunmamıştır.
                 Katılımcıların daha fazla müze gezmeme sebepleri ile cinsiyet, yaş, meslek, gelir düzeyi ve eğitim
            durumu gibi demografik özellikleri arasında anlamlı fark bulunmamıştır.
                 Tablo 3 ve 4’teki verilere bakılarak aylık gelir seviyesi ve cinsiyet faktörünün Sanat ve Tarihle İlgilenme,
            Tarihi Eser ve Müzelerle İlgilenme, Yakın Çevrenin Duyarlılığı Hakkındaki Düşünceler, Ülkemizin Bu Konu-
            daki Yeterliliği Hakkındaki Düşünceler kategorilerine verilen cevaplarda kayda değer bir fark yaratmadığı
            görülebilir.
                 Katılımcının eğitim durumu Sanat ve Tarihle İlgilenme, Tarihi Eser ve Müzelerle İlgilenme kategori-
            lerinde anlamlı farka sebep olmazken Yakın Çevrenin Duyarlılığı Hakkındaki Düşünceler ve Ülkemizin Bu
            Konudaki Yeterliliği Hakkındaki Düşünceler kategorilerinde katılımcılar eğitim durumlarına göre ayrıştırılırsa
            fikir ayrımı görülebilmektedir.


                 5. Öneriler


                 Toplumun tarih ve sanat bilincini ölçme yönünde araştırma ve çalışmaların yapılması ve toplumun
            bu konudaki konumunun ve durumunun irdelenmesi; bireylerin farkındalığını artırarak tarihi çevre bilinci
            oluşturacak aidiyet duygusuna sevk eder, dolaylı yoldan kültürel mirasın korunmasına yardımcı olur.

                 •  Araştırmanın sonuçları kültürel miras ve tarihi çevre eğitimlerini geliştirmek amacıyla kullanılabilir.
                 •  Bu konuda daha kapsamlı araştırmalar yapılarak bireylerin tarih ve sanat bilincini artırmaya yönelik
                 çalışmalar yapılabilir.
                 •  Ön test- son test şeklinde eğitim uygulaması yapılarak kültürel miras eğitiminin tarih ve sanat
                 bilincine etkisi ölçülebilir.
                 •  Çeşitli konferans, etkinlik ve bilgilendirme programları düzenlenerek halkın bu konudaki ilgisi ve
                 duyarlılığı artırılabilir.
                 •  Okullarda seçmeli sanat tarihi dersleri aktifleştirilebilir veya halihazırda müfredatta olan konulara
                 ekleme yapılabilir.





            - Bildiri Metni -                                547                   Eğitimde Yeni Normlar-II
   542   543   544   545   546   547   548   549   550   551   552